Üzleti tippek

Hitel, pénzügyi lízing vagy tartós bérlet? – Devizában adósodjunk el!

Érdemes alaposan meggondolni, hogy a többféle finanszírozási forma közül melyiket válassza az autót vásárló vállalkozás. Manapság a svájci frank alapú devizahitelre „esküsznek" a leginkább a finanszírozók, de az euró vagy a dollár alapú hitelnek is legalább 8-9 százalékpontos előnye van a forinthitellel szemben.

Egyre több lefoglalt autó porosodik a lízingcégek telephelyein, mert a vásárlók nem tudták fizetni a részleteket. „Mielőtt egy vállalkozás autóvásárlásra szánja magát, legfontosabb feladata, hogy kiszámítsa: a jármű, amelyet lízingbe vagy tartós bérletbe kíván venni, kitermeli-e azokat a pénzügyi terheket, amelyekkel a finanszírozása jár, tehát bírja-e a cég pénzügyileg a költségeket? Ha igen a válasz, lehet azon gondolkodni, hogy milyen futamidőre, mely finanszírozási formát célszerű választani, hogy a cégnek hitel, pénzügyi lízing vagy tartós bérlet előnyösebb-e, illetve deviza alapú vagy forint alapú finanszírozást érdemesebb-e választania” – hangsúlyozza éppen ezért Szabó István, a főleg haszonjárművek lízingelésével foglalkozó CitiLeasing vezérigazgató-helyettese. Az egyes finanszírozási formák mellett és ellene is szólnak érvek, s alaposan át kell gondolni, hogy melyik éri meg jobban a cégnek.

Hitel, lízing és a tartósbérlet közötti választás esetén a cégnek két szempontot kell alaposan átgondolnia: az első, hogy akar-e valaha is tulajdonos lenni a gépjárműben? Ha biztosan tudja, hogy nem, akkor mindenképpen a tartós bérlet mellett célszerű dönteni.

Forint vagy deviza alapú finanszírozás?

1. Pénzügyi lízing:

– szerződéskötéskor a tulajdonjog a lízingcégnél van, a futamidő végén, az utolsó részlet törlesztésével száll át a vevőre,
– a jármű a lízingfelvevő könyveiben szerepel, így nála jelenik meg az autó amortizációja,
– költségként csak a lízingdíj kamatrésze számolható el: a kamatrész pénzügyi ráfordításként könyvelendő el, a tőkerész viszont a tartozást csökkenti,
– személygépkocsi esetén az áfa nem igényelhető vissza.
2. A tartós bérlet:
– az autó tulajdonjoga a futamidő lejártával is a bérbeadónál marad,
– a lízingbeadó amortizálja a gépjárművet,
– a bérleti díj (mind az első, mind a havi díjak) elszámolhatóak a vállalkozás működési költségeként,
– a díjak áfatartalma is visszaigényelhető.
3. Hitelfelvétel:
– az autó tulajdonjoga első pillanattól a hitelfelvevőé,
– mivel a hitelfelvevő könyveiben szerepel, nála jelenik meg az autó amortizációja is,
– költségként csak a befizetett díj kamatrésze számolható el: a kamatrészt pénzügyi ráfordításként kell elkönyvelni, a tőkerész viszont a tartozást csökkenti,
– személygépkocsi esetén az áfa nem igényelhető vissza.

A múlt év közepéig kényelmes helyzetben érezhették magukat az autójukat deviza alapú hitelből vásárlók: a forint árfolyama a külföldi devizákkal szemben hosszú ideje stabilan erős volt, az árfolyam kiszámíthatóan mozgott. Mivel a deviza alapú kölcsönt az ügyfél nem devizában, hanem forintban törleszti, az erős forint és alacsony deviza kamatlábak mellett kedvező havi forintrészleteket élvezhettek a hiteltörlesztők.

A forint tavaly nyári leértékelése, illetve az árfolyam év végi hektikus mozgása azonban véget vetett a kényelmes életnek: a forint gyengülése miatt az ügyfelek 5–10 százalékkal magasabb havi törlesztő részletekkel voltak kénytelenek szembesülni.

Különösen kellemetlenül érintette a forint-rally azokat, akik tavaly novemberben–decemberben igyekeztek lezárni finanszírozási szerződésüket, illetve maradványértéken megvásárolni az autójukat, nekik ugyanis az egész költségre vetített árfolyamváltozást kellett állniuk.

Az árfolyamkockázat ellenére alig van kereskedő, aki ne az alacsonyabb kamatozású euró, svájci frank vagy dollár alapú devizahitelt ajánlaná elsőként ügyfeleinek. A devizahitelek „olcsóbb” voltát elsősorban a különböző devizák után fizetett kamatban kell keresni. Egy idén februárban felvett forint és az euró alapú hitel kamatlába között legalább 8-9 százalékpontos különbség van az euró, míg több mint 10 százalékpontos eltérés a svájci frank javára.

Viharos devizapiaci időszakok idején biztos menedéket jelent az árfolyamkockázattól mentes forint alapú finanszírozás, amellyel a gépjármű-finanszírozó cégek adatai szerint élt is a lakosság: az elmúlt félévben az előző időszakokhoz viszonyítva nőtt a forint alapú hitelek, lízingek iránti érdeklődés, ám még így is a vásárlók többsége a devizahitel mellett teszi le voksát.

A devizabevétellel is rendelkező cégek számára a választás egyszerű, ők a deviza alapú gépjármű-finanszírozással nem vállalnak magukra pluszkockázatot. Csak forintbevétellel rendelkező cégnek viszont számolnia kell az árfolyamkockázattal.

Ennek ellenére devizapiaci szakértők azt ajánlják, hogy érdemesebb devizában eladósodni: nagyot kellene ahhoz a forintnak gyengülnie, hogy inkább megérje hazai valuta alapú finanszírozást választani, ami jelenleg átlagosan 10–20 százalékkal magasabb havi törlesztő részletet jelent az ügyfélnek. Minél rövidebb futamidőre kalkulál a cég, deviza alapú finanszírozásnál annál érzékenyebben érinti egy hirtelen árfolyam-ingadozás.

Futamidő, THM, önrész

A lízingcégek adatai szerint jelenleg az ügyfelek többsége 3–5 éves futamidős finanszírozási konstrukciót választ. A szükséges önrész az ügyfél bonitásától függ: minél jobb a vállalkozás hitel-visszafizetési képessége, annál alacsonyabb önrésszel juthat autóhoz.

A konkrét konstrukciók közötti összehasonlítás alapja a Teljes Hiteldíj Mutató (THM), amely tartalmazza a kamatot, a kezelési költséget és a díler jutalékát. Ha szerencséje van a vállalkozónak, belefuthat rendkívüli akciókba: előfordulhat például, hogy egy kampány során a márkakereskedő eltekint a jutalék felszámolásától, amelynek köszönhetően rendkívül kedvező THM mellett juthat az új autóhoz.

Érdemes felkészülni arra, hogy a kereskedő elsőnként annak a banknak, lízingcégnek a konstrukcióját tárja elénk, amelyikhez a legszorosabb anyagi érdek fűzi. Szerződéses kapcsolata viszont feltehetően több céggel is van, így érdemes elkérni és átböngészni a többi finanszírozó cég ajánlatát is.

Mivel mind lízingnél, mind tartós bérletnél az autó tulajdonjoga nincs a vállalkozásnál, érdemes biztos anyagi lábakon álló, tisztes piaci részesedéssel rendelkező, jó reputációjú lízingcéget választani.

A cégautó közterhei

Az autóvásárlás esetén nem elhanyagolható szempont az sem, hogy cégautók fenntartása januártól alaposan megdrágult. Nem elég, hogy a cégautó után fizetendő szja-t megduplázták, ami az egészségügyi hozzájárulás-fizetési kötelezettséget is megkétszerezte, ráadásul a súlyadó mértéke is nőtt, hanem még az áfa-törvény is kedvezőtlenül változott. E szerint a személygépkocsi üzemeltetéséhez, fenntartásához kapcsolódó alkatrészek beszerzésének és a szolgáltatások igénybevételének előzetesen felszámított adója idéntől nem vonható le, mint ahogy a parkolási és úthasználati díjak áfája sem. A drágább autókat fenntartók számára egyetlen jó hír, hogy januártól megszűnt az a kedvezőtlen szabály, amely szerint nem minősült a vállalkozás érdekében felmerült költségnek, ráfordításnak a 6 millió forintot meghaladó bekerülési értékű személygépkocsi javítása, karbantartása, biztosítási díja, értékcsökkenésének arányos része.








Középkategóriájú, 4-5millió forint beszerzési árú, 1-4 éves személygépkocsi éves közterhei 2004-ben (Ft)
Cégautóadó
384 000
EHO (a cégautó adó 25 százaléka)
96 000
Munkaadói járulék (cégautó adójának 3 százaléka)
11 520
Súlyadó (kb. 1200 kg-os autó, mértéke: 100 kilogrammonként 1200 forint)
14 400
Összesen
505 920



Három példa autóvásárlásra

1. Cégautó nem reprezentatív céllal
A Peugeot 206 a mindennapok autója, Európa legkelendőbb márkatípusa. Kisautó révén a presztízsre is ügyelő vállalkozás vezetőinek nem ajánlható, ám a sokat utazó munkatársak – kereskedők, szerelők, beszerzéssel foglalkozók – számára remek vétel lehet.

Tegyük fel, hogy a cég egy ötajtós Peugeot 206 1.1 Open típus mellett teszi le a voksot. Az autó bruttó vételára 2 170 000 forint, amelyet a cég 30 százalék (651 000 Ft) önrésszel vásárol meg.








Törlesztő részletek forint és deviza alapú finanszírozásnál hitel esetén (Ft)
Svájci frank alapú
Euró alapú
Forint alapú
Futamidő
36 hónap
72 hónap
36 hónap
72 hónap
36 hónap
72 hónap
Havidíj
48 219
26 771
49 358
27 812
55 264
34 061
THM
9,25%
8,50%
11,0%
10,0%
20,1%
18,75%
Forrás: Peugeot Finanszírozás



2. Középkategóriájú cégautó

A középkategória egyik népszerű választása a Peugeot 307. A modell jelenleg a Peugeot Finanszírozásnál vásárolható meg a legkedvezőbb áron. A szokásos 9–11 százalékos svájci frank és euró, illetve a 18–20 százalékos forinthitel THM-mel szemben a 307-es modelljei – a 307 cc és a Riviéra kivételével – március végéig 3,07 százalékos, svájci frank alapú finanszírozással vásárolhatók meg 20 százalék önrész befizetése mellett.

Tegyük fel, hogy a vállalkozás ötajtós Peugeot 307 1.4 Presence típust vásárol vezetőinek, és kihasználja az aktuális kampányt. Az autó 3 590 000 forintos bruttó vételárából 20 százalék (718 000 Ft) önrészt fizet be. Az akció ideje alatt a 3,07 százalékos THM minden futamidőre érvényes.








Törlesztő részlet a legkedvezőbb devizaalapú finanszírozásnál hitel esetén (Ft, március 31-ig)
Svájci frank alapú finanszírozás
Futamidő
36 hónap
72 hónap
Havidíj
83 556
43 762
THM
3,07%
3,07%
Forrás: Peugeot Finanszírozás



3. Haszonjármű

A haszonjárműveket elsősorban áruszállítóként használják, így fontos tulajdonságuk az olcsó üzemben tarthatóság. Emiatt ebben a szegmensben a dízelmotor hódít. Finanszírozási példánkhoz a Peugeot Boxer 350 LH 2.8 HDI típust választottuk. Az autó bruttó vételára 5 625 000 Ft.

Tegyük fel, hogy a cég 25 százalék (1 406 250) önrésszel kívánja megvásárolni.








Törlesztő részletek forint és devizaalapú finanszírozásnál hitel esetén (Ft)
Svájci frank alapú
Euró alapú
Forint alapú
Futamidő
36 hónap
72 hónap
36 hónap
72 hónap
36 hónap
72 hónap
Havidíj
133 919
74 352
137 083
77 242
153 485
94 599
THM
9,25%
8,5%
11,0%
10,0%
20,1%
18,75%
Forrás: Peugeot Finanszírozás








Törlesztő részletek forint és deviza alapú finanszírozásnál hitel vagy pénzügyi lízing esetén (Ft)
Svájci frank alapú
Euró alapú
Forint alapú
Futamidő
36 hónap
60 hónap
36 hónap
60 hónap
Havidíj
136 084
87 468
152 817
107 582








Bérleti díj forint és deviza alapú finanszírozásnál
Svájci frank alapú
Euró alapú
Forint alapú
Futamidő
36 hónap
60 hónap
36 hónap
60 hónap
Havidíj
128 551
88 190
149 306
111 045
Forrás: CitiLeasing

Ajánlott videó

Olvasói sztorik