Az elszámolási törvény több lépcsős – egymásra épülő – jogorvoslati lehetőséget biztosít az elszámolást vitató fogyasztók számára. Az ügyfeleknek először minden esetben saját pénzügyi intézményükhöz kell írásbeli panaszt benyújtaniuk az elszámolási értesítő kézhezvételét követő 30 napon belül. Amennyiben nem érkezik válasz 60 napon belül, vagy a panaszügyet nem sikerül rendezni, akkor fordulhatnak a fogyasztók a PBT-hez, a Magyar Nemzeti Bank (MNB) mellett működő, bíróságon kívüli vitarendezési fórumhoz.
Az ügyfelek az erre kialakított formanyomtatványon kérhetik a PBT-től, hogy állapítsa meg, az elszámolás és/vagy a forintosítás helyes-e, a panasz elkésett-e, illetve van-e a szolgáltatónak elszámolási kötelezettsége – mondta a PBT elnöke. Június 5-ig 850 elszámolással összefüggő kérelem érkezett a testülethez, melyből 52 ügy zárult le, ebből 6 esetben egyezség született a felek között. A kérelmek többségében a helyes elszámolás és/vagy forintosítás megállapítását kérték a fogyasztók.
Számos esetben azért nem volt lehetséges a kérelmek elbírálása, mert a fogyasztók elmulasztották a PBT eljárásának előfeltételét jelentő panaszeljárást pénzügyi intézményüknél kérni.
A PBT elnöke felhívta a figyelmet: ha valaki közvetlenül a békéltető testülethez vagy a jegybankhoz fordul, könnyen kicsúszhat a pénzügyi intézményeknél a panasztételre nyitva álló 30 napos határidőből. Ezeket a kérelmeket ugyanis az érintett szervezeteknek a törvény szerint automatikusan el kell utasítaniuk.
A PBT az ügyfelek érdekeinek védelmében – a panasztételi határidő elmulasztásának elkerülése érdekében – ezeket a kérelmeket minden esetben továbbította az illetékes pénzügyi intézménynek, értesítve a fogyasztót arról, hogy panaszát nem a PBT-hez, hanem a pénzügyi szolgáltatóhoz kellett volna benyújtania, így azt a testület oda továbbította.
Kovács Erika hangsúlyozta: a PBT az elszámolási ügyekben is elsődlegesen egyezség létrehozására törekszik, annak hiányában viszont konkrét és a felekre kötelező döntést hoz. Döntésével szemben nem peres eljárásnak lehet helye a fogyasztó lakóhelye szerinti törvényszék mellett működő járásbíróságon. Egy ügyfél már kezdeményezett is ilyen bírósági jogorvoslatot elszámolási jogvitájában.
Fülöp Zsuzsanna, az MNB felügyeleti szóvivő-helyettese az MTI érdeklődésére elmondta, hogy a pénzügyi intézményekhez május 31-ig közel 51 900 esetben fordultak a fogyasztók elszámolási panasszal, az MNB Pénzügyi Fogyasztóvédelmi Központja pedig eddig 499 írásbeli beadványt kapott. A jegybank ügyfélszolgálatára emellett idén több mint 14 600 tájékozódó, érdeklődő megkeresés érkezett a banki elszámolásokkal kapcsolatban.