Pénzügy

A Lombard az MNB tudtával blokkolja az elszámolást

lombard (lombard)
lombard (lombard)

Keddi hír, hogy egy lízingcég egyes devizahiteleseknél megtagadta az elszámolást. Rogán Antal azonnali vizsgálat megindítását kérte a jegybanktól. Kiderült, hogy a felügyelet már tudott a dologról.

Nem fizetné vissza a tisztességtelenül elvont összegeket jó néhány adósának a főleg autóhitelezéssel foglalkozó Lombard Lízing Zrt. – írta a Magyar Nemzet kedden. Az ok, hogy a cég szerint akik haszongépjárművet vásároltak magánszemélyként, azok szerintük nem tartoznak az elszámolási törvény hatálya alá.

A hírre meg is kérdeztük az MNB-t, hogy is van ez a dolog, igaza van-e a lízingcégnek, és ha nincs, akkor mit tervez ebben az ügyben a felügyelet. Közben Rogán Antal egy budapesti sajtótájékoztatóról üzent a jegybanknak: teljes körű vizsgálat megindítását kérve. Úgy tűnik, a politikus ezt megelőzően nem konzultálhatott az MNB-vel, mert a lapunk megküldött jegybanki válaszból az derült ki, hogy már tudtak az ügyről.

Általában egyértelmű a helyzet

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) minden olyan esetben határozottan fellép, amikor a jogszabály alapján a hitelintézeteknek vagy pénzügyi vállalkozásoknak végre kell hajtaniuk az elszámolást, ám ezt nem teszik meg. Ilyen jogsértő esetekben az érintett pénzügyi intézmények a legszigorúbb jegybanki intézkedésre számíthatnak.

A Lombard Pénzügyi és Lízing Zrt.- ügyében a jegybank más forrásokból már korábban értesült a problé-máról, s az MNB már jelezte is ezzel kapcsolatos elvárásait a pénzügyi vállalkozás felé. E konkrét ügyben a jegybank egyértelmű álláspontja az, hogy ha valaki fogyasztói hitelt vett fel, akkor a törvény alapján vonatkozik rá az elszámolás. A pénzügyi intézmény utólagosan nem vizsgálhatja felül azt, hogy milyen célra használta fel az adott fogyasztó a hitelt: ha valaki a kölcsönt fogyasztói hitelként vette fel, akkor az most is fogyasztói hitelnek minősül.

Ugyanezt az álláspontot a téma kapcsán az MNB korábban már a Magyar Bankszövetség és a piaci szereplők felé is határozottan kommunikálta – tették hozzá.

A konkrét ügyben két probléma is van

A Lombard Pénzügyi és Lízing Zrt. esetében két probléma merült fel: egyrészt a társaság több ügyfelénél is utólagosan kívánta minősíteni az adott hitelszerződéseket. Ennek keretében akár valószínűsíthetően fogyasztói kölcsönökről azt állapította meg, hogy azok vállalkozói hitelek lennének.

A másik probléma, hogy a Lombard Pénzügyi és Lízing Zrt. közlése szerint a szerződéskötések idején nem vette nyilvántartásba, hogy az ügyfelek fogyasztói vagy nem fogyasztói hitelt vettek-e fel. Emiatt a Lombard Pénzügyi és Lízing Zrt. a hitel tárgya, a finanszírozás célja – például az adott gépjármű jellemzői – alapján próbálta meg egyes ügyfeleivel szemben egyoldalúan, visszamenőleg kimondani, hogy nem fog elszámolni vele, mert a társaság szerint azok valójában vállalkozóként vette fel a hitelt.

Mit javasolt az MNB?

Az MNB e második probléma kapcsán is felhívta a Lombard Pénzügyi és Lízing Zrt. figyelmét arra, hogy a lehető legkörültekintőbben kell eljárnia. A társaság nem tehet egyoldalú megállapításokat, hanem – ha tényleg elmaradt korábban a hitel besorolása – csak az érintett ügyfelek bevonásával, közösen állapíthatja meg hogy milyen minőségben történt a hitel felvétele.

A jegybank ezzel összefüggésben kötelezte a Lombard Pénzügyi és Lízing Zrt. arra: tegyen közzé tájékoztatást arra vonatkozóan, hogy a felmerült problémák miatt az ügyfeleknek milyen jogorvoslati lehetőségeik vannak. Ennek a társaság eleget is tett, amire a saját honlapján az MNB kötelezésében foglaltaknak megfelelő módon és helyen (Elszámolási ér forintosítási információk, illetve a honlap megnyitásakor felugró ablakban) is felhívja a figyelmet.

Az MNB felszólítása nyomán így a Lombard Pénzügyi és Lízing Zrt.az ügyfeleinek szóló elektronikus és postán kiküldendő kiegészítő tájékoztató leveleiben hívja fel a figyelmet arra: ezekben az ügyekben a társaságnál panaszeljárást kezdeményezhetnek, majd az MNB mellett működő Pénzügyi Békéltető Testületnél, végső esetben pedig bíróságon kérhetnek jogorvoslatot.

Ezek szerint a Lombard érintett ügyfeleinél valóban nem lesz automatikus az elszámolás. És az, hogy végül lesz-e a belőle valami, csak a jogorvoslati eljárás végén derülhet ki. És mindez a jegybank tudtával zajlik. 

Az MNB válaszában hangsúlyozta még, jelenleg 308 pénzügyi intézménynél folytat témavizsgálatot arra vonatkozóan, hogy az érintett piaci szereplők jogszerűen végzik-e el a jogszabályok által előírt elszámolási, forintosítási feladataikat.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik