Az Assessment Systems HR cég vezetői felmérése szerint a magyaroknak eddig átlagosan négy és fél főnökük volt, ezeknek pedig majdnem felével, pontosan 46 százalékával újra is dolgoznának, ami végső soron nem is annyira rossz arány.
Mitől jó?
A főnök legértékesebb erénye egyértelmúen a szakmai kompetencia, legalábbis a kutatás szerint. A szakmai jártasság 87 százalékkal vezet a „Milyenek a jó főnökök?” kérdésre adott válaszok között. A mgebízhatóság is fontos, 83 százalékot kapott. A felelősségteljességet is a beosztottak mintegy 80 százaléka várja el a vezetőtől, ugyanakkor az, hogy a főnök inspiráló is legyen már csak 67 százaléknak fontos. Még inákbb elgondolkodtató, hogy csupán 61 százalék várja el, hogy főnöke sztressz alatt is megőrizze nyugalmát. Ha tehát mondjuk szorítja a csapatot a határidő, csaknem 40 százalék megbocsátja, ha van egy kis feszkó az irodában.
A kiszámíthattlan idegbajt viszont nem bírjuk: 65 százalék szerint az érzelmileg ingadozó főnök a legrosszabb. Ezt 59 százalékkal követi az arrogáns. A manipulatív főnök sem kavarhatja magát népszerűre: a beosztottak 57 százalékát kirázza a hideg az effajta mesterkedésektől.
Mint általában az emberi kapcsolatokban, a főnök-beosztott viszonyban is fájdalmas, ha nem bíznak bennünk. A beosztottak 54 százaléka szerint a rossz főnök ismérve a bizalmatlanság. Alkalomadtán viszont egy kis kiabálást egész jól viselünk: csupán 41 százalék jelölte meg az agresszivitásra való hajlamot a negatív listán.
Nem minden a szeretet
A tehetségről eltérően vélekednek a vezetők és a beosztottak. Míg a főnökök kétharmada úgy véli, a tehetség veleszületett adottság, ezzel a beosztottaknak csupán 44 százaléka ért egyet.
Érdekes a népszerűség fontosságának megítélése is, ami egyben a munka minőségével szembeni elvárásokról is tanúskodik. Az talán nem olyan meglepő, hogy a főnökök 86 százaléka fontosnak tartja, hogy kedvelje alkalmazottait, viszont a beosztottak számára már kevésbé fontos a népszerűség: 68 százalékuk gondolja fontosnak, hogy főnőke kedvelje, tehát 32 százalék szerint elég, ha „csak” jól dolgozik. Ebben ráadásul a neme között is van elétérés. A kutatás szerint a női beosztottak számára fontosabb, hogy ők kedveljék főnöküket, mint fordítva.