Gazdaság

Júliustól nagy változás az autópiacon, az alsó kategóriák vásárlói járhatják meg

MTI Fotó: Krizsán Csaba
MTI Fotó: Krizsán Csaba
Július 7-étől élesednek az újabb kötelező, uniós biztonsági előírások: ezt követően csak olyan autók helyezhetők újonnan forgalomba, amelyekben ott vannak az újabb, kötelező extrák. Varjas Ádám, a Duna Autó kereskedelmi igazgatója szerint az új előírások áremelést hoznak majd, különösen a kisebb, egyszerűbb, olcsóbb árkategóriás autók esetében. Szeptembertől pedig nem lehet majd zöld rendszámmal forgalomba helyezni a plug-in hibrid autókat Magyarországon, ezt követően keresletcsökkenés várható ebben a szegmensben – nyilatkozta a pénzcentrum.hu-nak.

Napokon belül életbe lép a GSR 2-es átállás, ez a rendelkezés mind a személyautók, mind a kishaszonjárműveknek a kötelezően beépítendő biztonsági szolgáltatásait, biztonsági felszereltségét írja elő. Az Európai Unión belül csak olyan autót lehet július 7-e után forgalomba helyezni, amelyek azokkal a biztonsági berendezésekkel rendelkeznek, amit ez a rendelet előírt – magyarázta a portálnak Varjas Ádám.

E körbe nagyon sok minden beletartozik, például a tolatókamerától kezdve a fáradtság érzékelőn és intelligens sebességszabályozón át, a sávtartóig, illetve amit a legjobban fel szokott kapni a sajtó és a közvélemény, az az alkoholszonda-előkészítés. Ezek július 7-étől az EU-n belül forgalomba helyezett minden új autóban kötelezően benne lesznek.

A kötelező extrák bevezetésével szinte biztosan áremeléssel is számolnia kell az autóvásárlóknak. Akinek erős vételi szándéka van, az jobban jár, hogyha még az előző szabály szerinti autókból vásárol, mert biztos, hogy áremelkedés lesz.

Például a tolatóradar korábban a legtöbb kishaszonjárműben nem volt benne, de most már kötelező extra lesz, ahogy sávtartó, holttérfigyelő sem volt jellemző ebben a szegmensben. Viszont egy prémium kategóriás autóban ezek szinte mind benne voltak korábban is, tehát ott ez nem jelent majd jelentős árnövekedést.

Az átárazódást jócskán megérezhetik, akik az alsó, kis kategóriát keresik, és ezeknél is a belépő modelleket – ezekbe is viszonylag kevés extrát rendelnének, pont azért, hogy alacsonyan tudják tartani az árakat.

Ők nagyobb áremelkedéssel fognak szembesülni emiatt.

Nyilván, cserébe olyan plusz szolgáltatást kap az ügyfél, ami a biztonságát fogja szolgálni. De attól még a pénztárcát jobban meg kell nyitni – értékelt a szakember.

Új szabály a plug-in autóknál

Nemrégiben jött ki az a törvénytervezet, amely szeptembertől megtiltaná, hogy a plug-in hibrid autókat zöld rendszámmal helyezzenek forgalomba Magyarországon, 2026-ig pedig elvennék az összes jelenleg kiadott zöld rendszámot a plug-in hibridektől. Varjas Ádám a portálnak elmondta: az utóbbi években sok, céges car policy-ba bekerült kötelező elvárásként a zöld rendszám. Magyarországon az újautó-eladásoknak az 5-6 százaléka elektromos és egy kicsivel kevesebb, 4-5 százaléka plug-in hibrid, tehát egy viszonylag nagy volumenről beszélünk. Kérdés, hogy azoknál a cégeknél, ahol a zöld rendszám és az ezzel járó adózási előnyök kiemelten fontosak, a zöld rendszám megszűnése esetén beengedik-e a flottáikba a jövőben a PHEV autókat, tisztán környezetvédelmi megfontolásból.

Autókereskedő szemmel ebben a szegmensben várható egy keresletcsökkenés.

A magánszemélyek oldaláról nézve viszont bizonyos autók indokolatlanul kapják meg a zöld rendszámot – elsősorban a nagy teljesítményű, nagy köbcentis modellekre gondolva. Ezek a hagyományos benzines üzemmódban átlag feletti károsanyagot bocsátanak ki, indokolatlan a zöld rendszám léte. A plug-in-hibridek környezetkímélő használata tudatos autóhasználatot feltételez. Ha tényleg figyelünk arra, hogy a városi közlekedésben csak az elektromotor hajtson, és a benzinmotort a városok közötti közlekedésre veszem igénybe, akkor ez egy nagyon jó konstrukció – emelte ki.

Új világ jön a kínai e-autóknál

Egyre éleződik az EU és Kína között az autóháború, az Unió már védővámok bevezetését fontolgatja – azaz júliustól már fizetni kell a kínai autók után. A Duna Autónál több érintett márkával is foglalkoznak. Varjas szerint első körben le kell szögezni, hogy a sajtóban az ment körbe, hogy a kínai autókat érinti a szigorítás, de pontosítása szerint,

ez csak a kínai gyártású, tisztán elektromos autókra vonatkozik.

Amennyiben akár egy európai vagy japán gyártó valamelyik adott, tisztán elektromos modelljét Kínában állítja elő, és onnan érkezik az EU-ba, mint kínai termék, akkor arra is vonatkozik ez a vámelőleg.

A szakember szerint senki sem tudja ma még konkrétan, hogy egy adott gyártónak a termékei milyen védővám alá fognak esni. Nyilván, ez most a piac szempontjából nem jó. Semmi esetre sem ösztönzi az elektromos autó vásárlókat, akik új megrendelésben gondolkoznak. Ugyanakkor a készleteken lévő autókat ez nem érinti: mi is arra bíztatunk mindenkit, hogy ha kínai gyártású elektromos autó vásárlás előtt áll, akkor igyekezzen készletről vásárolni, annak az ára már fix, az nem fog változni.

Az új megrendeléseknél egyértelműen csökkenésre számítanak azon ügyfelek körében, akik nem készletről akarnak vásárolni, vagy egyszerűen nem tudják kielégíteni az igényeiket a már beérkezett autók közül.

Az is kérdés, hogy a jelenleg piaci oldalon vevőként megjelenő ügyfelek kivárnak-e, vagy átterelik magukat például egy európai gyártású termékre, amit ez az egész szituáció nem érint – tette hozzá.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik