Lázár János 2022 augusztusa óta felügyeli miniszterként a vasúti személyszállításért felelős MÁV Start Zrt.-t, a MÁV Zrt.-t, a Volán Zrt.-t, a MÁV-HÉV Zrt.-t és a Magyar Közút Zrt.-t. Az Átlátszó azt nézte meg, ez idő alatt mennyivel emelkedtek a dolgozók bérei és a felügyelőbizottságok tagjainak javadalmazása.
Megállapították, hogy
- míg 2022-ben 200–480 ezer forint volt egy bizottsági elnök díjazása, addig
- 2024-re a díjazás már 1,334 millió forintra nőtt.
Ez 2,7–6,6-szoros növekedés. Miközben a munkavállalóknak évente mindössze 10–17 százalékos emelést biztosítottak.
A vasúttársaság honlapja szerint 2022-ben „a bérminimumok emelése és a bértorlódások kezelése eredményeként közel 43 ezer munkavállaló részesült 10 százalék alanyi jogú béremelést meghaladó mértékű bérfejlesztésben”, 2023-ban pedig „a MÁV-VOLÁN-csoport mintegy 51 ezer dolgozója több mint 10 százalékos béremelésben részesült”. A KSH adatai azt mutatják, 2022-ben átlagosan 14,5 százalékkal nőttek az árak, 2023-ban 17,6 százalékkal, vagyis az állami szolgáltató munkavállalói az idei, 17 százalékos béremeléssel jó, ha nullára kijönnek az elmúlt évek száguldó inflációja miatt.
A portál megkérdezte a Lázár János vezette Építési és Közlekedési Minisztériumot, hogy mi alapján határozzák meg a juttatásokat, miért változtatták meg a díjazásokat, attól várnak-e bármilyen eredményt. Felidézték a minisztériumnak, hogy 2022-től a Magyar Közút Zrt. fb-tagja volt Magyar Péter, aki Budai Gyula szerint nem dolgozott meg a pénzért, és kérdezték, mi erről a véleményük. Lehetséges-e, hogy állami vállalatnál úgy adjanak juttatást, hogy azért nem kell érdemi munkát végezni. Választ nem kaptak.