Gazdaság europoli

Ez fájhat a magyar kormánynak: már a kínai vasútépítést is vizsgálhatja az EU

MTI/EPA/Julien Warnand
MTI/EPA/Julien Warnand
Valdis Dombrovskis, EU-s kereskedelmi biztos Kínába látogatott, és a tárgyalások szorosan összefüggnek a kínai e-autók exportjára belengetett szubvenciós vizsgálattal. Ráadásul az Európai Bizottság két magyar szempontból fájdalmas vizsgálatra is készül: a kínai egészségügyi termékeket és a vasúti beruházásokat is eljárás alá vonhatják – írja a portfolio.hu.

Valdis Dombrovskis, az Európai Unió kereskedelmi vezetője négynapos kínai látogatása során aggodalmát fejezte ki amiatt, hogy az EU kereskedelmi nyitottságával “visszaélnek”. Figyelmeztetett az európai vállalatok és kínai társaik közötti növekvő versenyre, amely az európai cégek piaci részesedésének csökkenéséhez vezet – idézi a portál a Politico nyomán.

E kihívásokra válaszul az Európai Unió határozottabb álláspontot képvisel a Kínával folytatott tárgyalásokon. Brüsszel két diplomata és egy tisztviselő szerint e stratégia részeként még azzal is fenyegetőzött, hogy vámokat vet ki a kínai elektromos autókra.

A pekingi Csinghua Egyetem tartott beszédében Dombrovskis felszólította Kínát, hogy teremtsen igazságosabb üzleti környezetet, és arra figyelmeztetett, hogy az európai vállalatok kivonulhatnak a kínai piacról, ha továbbra is fennállnak olyan problémák, mint a kölcsönösség hiánya, a beszerzésekhez való egyenlőtlen hozzáférés, a diszkriminatív előírások és a biztonsági követelmények.

Látogatása során a kereskedelmi biztos a tervek szerint találkozik He Lifenggel, Kína gazdaságért felelős miniszterelnök-helyettesével. A megbeszélések során az EU több kereskedelmet torzító tényezőt is fel kíván vetni, többek között az európai kozmetikai és orvostechnológiai termékekre vonatkozó kínai korlátozásokat, valamint az adatáramlással kapcsolatos kérdéseket.

Amennyiben Dombrovskis látogatása során nem sikerül kedvező eredményeket elérnie,

Brüsszel azt fontolgatja, hogy újabb vizsgálatokat indít a kínai gazdaság érzékeny ágazataiban,

többek között az orvosi és a vasúti ágazatban, ahol az uniós országok nyitottabbak voltak a kínai termékekkel szemben, mint fordítva.

Ez az, ami a magyar gazdaságot is jobban érintheti: a kínaiakkal közös beruházás, a Budapest-Belgrád vasútvonal esetében kellemetlen, a projektet ellehetetlenítő lépés lehet egy új uniós korlátozás, miközben a 750 milliárd forintos építkezés 80 százalékát kínai hitelből fedeznék. (Egy ilyen vizsgálat könnyen a projekt befagyását okozhatja, hiszen a legfrissebb értesülések szerint a kínaiak felhagytak a vasútvonal építésével, és leállították a projekt finanszírozását is, éppen azért, mert a beruházáshoz kritikus biztosító- és vonatbefolyásoló rendszer kiépítését egyelőre nem tudják az európai szabványok szerint kivitelezni.)

Az egészségiparban a világot elárasztják az exporttámogatott, gyenge minőségű, előírásoknak nem megfelelő, megtévesztett engedélyű kínai dömping termékek. Mindez azt jelenti, hogy még a magyar gyártók is nehezen érvényesülnek a magyar piacon.

Ráadásul a kormány egyre erősebb partnerséget épít ki a koronavírus-járvány kezdete óta a kínai beszállítókkal.

Mint emlékezetes: szeptember közepén Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke bejelentette, hogy szubvencióellenes vizsgálatot indít a kínai elektromos járműgyártók ellen. A lépés súlyos kockázatot jelent a magyar gazdaság számára is, hiszen a kormány az e-autók ellátására építve sorra jelenti be az akkumulátoripari beruházásokat

A projekt az Európai Unió társfinanszírozásával, az Európai Parlament kommunikáció területére vonatkozó támogatási programja keretében valósult meg. Előkészítésében az Európai Parlament nem vett részt, és semmilyen felelősséget vagy kötelezettséget nem vállal a projekt keretében nyilvánosságra hozott információkért és álláspontokért, amelyekért kizárólag a szerzők, a megkérdezett személyek, a program szerkesztői és terjesztői felelősek az alkalmazandó jognak megfelelően. Az Európai Parlament nem felel a projekt megvalósításából esetlegesen származó közvetlen vagy közvetett károkért sem.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik