Valdis Dombrovskis, az Európai Unió kereskedelmi vezetője négynapos kínai látogatása során aggodalmát fejezte ki amiatt, hogy az EU kereskedelmi nyitottságával “visszaélnek”. Figyelmeztetett az európai vállalatok és kínai társaik közötti növekvő versenyre, amely az európai cégek piaci részesedésének csökkenéséhez vezet – idézi a portál a Politico nyomán.
E kihívásokra válaszul az Európai Unió határozottabb álláspontot képvisel a Kínával folytatott tárgyalásokon. Brüsszel két diplomata és egy tisztviselő szerint e stratégia részeként még azzal is fenyegetőzött, hogy vámokat vet ki a kínai elektromos autókra.
A pekingi Csinghua Egyetem tartott beszédében Dombrovskis felszólította Kínát, hogy teremtsen igazságosabb üzleti környezetet, és arra figyelmeztetett, hogy az európai vállalatok kivonulhatnak a kínai piacról, ha továbbra is fennállnak olyan problémák, mint a kölcsönösség hiánya, a beszerzésekhez való egyenlőtlen hozzáférés, a diszkriminatív előírások és a biztonsági követelmények.
Látogatása során a kereskedelmi biztos a tervek szerint találkozik He Lifenggel, Kína gazdaságért felelős miniszterelnök-helyettesével. A megbeszélések során az EU több kereskedelmet torzító tényezőt is fel kíván vetni, többek között az európai kozmetikai és orvostechnológiai termékekre vonatkozó kínai korlátozásokat, valamint az adatáramlással kapcsolatos kérdéseket.
Amennyiben Dombrovskis látogatása során nem sikerül kedvező eredményeket elérnie,
többek között az orvosi és a vasúti ágazatban, ahol az uniós országok nyitottabbak voltak a kínai termékekkel szemben, mint fordítva.
Ez az, ami a magyar gazdaságot is jobban érintheti: a kínaiakkal közös beruházás, a Budapest-Belgrád vasútvonal esetében kellemetlen, a projektet ellehetetlenítő lépés lehet egy új uniós korlátozás, miközben a 750 milliárd forintos építkezés 80 százalékát kínai hitelből fedeznék. (Egy ilyen vizsgálat könnyen a projekt befagyását okozhatja, hiszen a legfrissebb értesülések szerint a kínaiak felhagytak a vasútvonal építésével, és leállították a projekt finanszírozását is, éppen azért, mert a beruházáshoz kritikus biztosító- és vonatbefolyásoló rendszer kiépítését egyelőre nem tudják az európai szabványok szerint kivitelezni.)
Az egészségiparban a világot elárasztják az exporttámogatott, gyenge minőségű, előírásoknak nem megfelelő, megtévesztett engedélyű kínai dömping termékek. Mindez azt jelenti, hogy még a magyar gyártók is nehezen érvényesülnek a magyar piacon.
Mint emlékezetes: szeptember közepén Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke bejelentette, hogy szubvencióellenes vizsgálatot indít a kínai elektromos járműgyártók ellen. A lépés súlyos kockázatot jelent a magyar gazdaság számára is, hiszen a kormány az e-autók ellátására építve sorra jelenti be az akkumulátoripari beruházásokat