Gazdaság

Hónapról hónapra több fogy a hevítéses dohánytermékekből

Farkas Norbert / 24.hu
Farkas Norbert / 24.hu
Az elmúlt egy évben 10 százalékkal drágultak a dohányáruk, de a forgalmi adatokból arra lehet következtetni, hogy ez nem igazán riasztotta el a fogyasztókat. A hevítéses dohánytermékekből hónapról hónapra egyre több fogy, miközben hagyományos cigarettából egyre kevesebbet szívnak a magyarok.

Megállás nélkül nő a hevítéses dohánytermékek fogyasztása Magyarországon, miközben a hagyományos cigaretták piaca lassú mértékben, de zsugorodik, derül ki a Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatósága (SZTFH) adataiból. A 24.hu által kikért statisztikák szerint a Magyarországon 2019 áprilisától ismert hevítéses dohánytermékek értékesítése hónapról hónapra egyre magasabb számokat produkál.

Amíg 2020 januárjában 38,3 millió szál hevítésre szánt dohányterméket adtak el a dohányboltokban, 2022 júliusára már ennek a közel hatszorosát, 229,3 millió szálat. 

Éves összevetésben is rendkívül szembetűnő a növekedés. 2020-ban 802 millió, 2021-ben pedig majdnem dupla ennyi, 1594 millió szál hevítésre szánt dohánytermék fogyott Magyarországon. Az már most kijelenthető, hogy a 2022-es is rekordév lesz az értékesítés szempontjából, ugyanis az év első hét hónapjában már 1446 millió értékesített szálnál tartunk.

A hevítésre szánt eszközök értékesítése túl nagy kilengéseket nem mutat, ugyanakkor ebből nehéz is messzemenő következtetéseket levonni, ugyanis az itt feltüntetett szám nemcsak a dohányhevítő eszközöket, hanem a kiegészítő termékeket, különböző tartozékokat és tisztításra szolgáló eszközöket is magában foglalja.

Made with Flourish

Ami a hagyományos cigaretták piacát illeti, ha drasztikus mértékben nem is, de tendenciaszerűen csökken azok fogyasztása itthon. Mivel a cigarettázási szokásokban némi szezonalitás is felfedezhető (nyáron például évről évre több fogy), ezért érdemes 2020, 2021 és 2022 azonos hónapjait vizsgálni.

Ebből az látszik, hogy 2020-hoz képest tavaly volt egy nagyobb zuhanás, de a csökkenő trend idén is folytatódott, csak lassabb ütemben.

  • 2020-ban az év első hét hónapjában 4,438 milliárd szál cigarettát adtak el,
  • 2021-ben ugyanebben a vizsgált időszakban már csak 3,968 milliárd szálat,
  • az idén pedig még kevesebbet, 3,836 milliárd szálat.

Made with Flourish

Ebbe a trendbe illeszkedik a finomra vágott fogyasztási dohány piaci helyzete is, ugyanis hasonlóan a hagyományos cigarettához, ezt a termékkört is egyre kevésbé vásárolják a magyarok a dohányboltokban. Itt szintén az előző év azonos hónapjához érdemes viszonyítani, és akkor jól látszik, hogy a 2020-as számok után 2021-ben és ahhoz képest 2022-ben is kevesebbet adtak el finomra vágott fogyasztási dohányból. A csökkenés kétéves időtávlatban 10 százalékos, tavalyhoz képest pedig 4-5 százalék körüli. Mennyiségre ez havonta 15-30 tonna mínuszt jelent az értékesítésben, ami pár száz grammos kiszerelésű termékek esetén nagyon komoly szám.

Made with Flourish

A Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatósága adataiban összességében kimondottan szembetűnő, hogy a dohánypiac egésze nem esett vissza. Ha ugyanis összeadjuk a hagyományos cigaretták, a finomra vágott fogyasztási dohány és a hevítéses dohánytermékek fogyasztását, ugyanott tartunk most, mint 2020-ban és 2021-ben. Arról nem szólva, hogy ezek mellett több új termék is betört a piacra, többek közt az elmúlt időszakban sokat emlegetett Elf Bar.

Kapcsolódó
„Ennél szarabb konstelláció nincsen” – dílerek még árulják a városban az Elf Bart, aminek hatásairól szinte semmit sem tudni
Az elmúlt hetekben felkapott Elf Bar kereskedelmét és fogyasztását a hatóság már keményen bünteti, ám a városban dílerektől még megvásárolható a manórúd. Az Elf Barról kiderült tudnivalókról és potenciális kockázatokról a Szent Ferenc Kórház főigazgatóját kérdeztük.

Mindezek alapján elmondható, hogy tömegeket nem bátorított a leszokásra az sem, hogy az eredeti elképzelés szerint elrettentés gyanánt egységes csomagolásba került több dohánytermék. A másik, kevésbé valószínű lehetőség az, hogy megközelítőleg annyian szoktak le, mint amennyien rászoktak a dohányzásra.

Pedig az infláció akár indokolhatná is, hogy az eddigieknél is többen mondjanak le erről a szokásukról. A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) szerint az előző év azonos időszakához képest 9,9 százalékkal drágultak a dohányáruk, de egyes termékek esetében ennél is kiugróbb áremelkedést lehet tapasztalni.

A KSH adataiból kiolvasható, hogy amíg egy 20 darabos Multifilter cigaretta tavaly júliusban 1690 forintba került, egy évvel később 1980 forintot kellett adni érte, ami 17 százalékos áremelkedés. Ugyanakkor a Sopianae ára csak 90 forinttal nőtt. Ugyanebben az időszakban egy 40 grammos Pall Mall cigarettadohány 2260 forintról 2500 forintra drágult, ami szintén több mint 10 százalékos emelkedés.

Made with Flourish

Új termék lévén a hevítéses dohánytermékekről nem vezet statisztikát a KSH, de piaci forrásaink szerint itt is megközelítőleg 20 százalékos áremelkedés mellett nőtt brutálisan a fogyasztás.

Mint arról korábban írtunk, a hevítéses dohánytermékek piacán drasztikus változásokat eszközölne az Európai Unió. A cél, hogy azokat a termékeket, amelyeknél az ízesítés elfedi a természetes dohányízt, ne lehessen értékesíteni.

Kapcsolódó
Maradhatnak hevítésre szánt dohánytermékek, de a jellegzetes ízesítéssel leszámolnának
A cél, hogy azokat a termékeket, amelyeknél az ízesítés elfedi a természetes dohányízt, ne lehessen értékesíteni.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik