Gazdaság

Üzemanyagárban már sikerült megelőzni Ausztriát

Az utóbbi hetekben látványosan romlott a magyar üzemanyagárak térségi helyezése — írta meg a Cargopedia.hu-n áradatai alapján a Népszava.

Bár április végén még Magyarország és a vele határos hét állam rangsorában a hazai autósok kedvező helyzetben voltak, mostanra a kép alaposan megváltozott. Az elmúlt hetekben a hazai benzinár a nyolc közül már csak a 4. legolcsóbb, a gázolaj pedig a harmadik legdrágább. Ez évek óta mindkét üzemanyagfajta esetében messze a legrosszabb helyezés, ami leginkább a 2012 előtti időket idézi.

A lap szerint a helyzetromlás legkézenfekvőbb magyarázata a július elsején megemelt jövedéki adó. A Fidesz-KDNP 2016-os szabálya szerint 5 forint plusz áfával nő a benzinár és nettó 10 forinttal drágul a gázolaj, ha az Európában irányadó, Brent típusú nyersolaj hordónkénti ára egy negyedév átlagában nem éri el az 50 dollárt. Ehhez képest a koronavírusválság miatt a második negyedévi átlag 30 dollár alá zuhant. Így — a szabály bevezetése óta másodszor — ugrott az adó és vele az ár is. Hasonló hatások miatt amúgy június elején a biztonsági készletezési díj miatt is nőtt az ár körülbelül 2-2 forinttal.

A hazai üzemanyagárak térségbeli helyezése idén áprilisban még feltűnően kedvező képet mutatott. A magyar benzinár néhány napig becsúszott még az eddig verhetetlennek tűnő ukrán alá is. Több éves visszatekintésben elmondható, hogy míg benzinünk a 2.-3. legolcsóbbnak számított, addig gázolajunk leginkább a 3.-5. hely között mozgott. A jelek szerint a látszólagos kedvező állapot is tiszavirágéletűnek bizonyult. Helyezésünk ugyanis május óta mindkét üzemanyagfajta tekintetében hosszú évek óta nem látott szintre romlott. A Népszava felmérése szerint

Ukrajna után benzinfronton először Románia, majd Szlovénia is beelőzött bennünket és szorosan a sarkunkban jár Ausztria. A gázolaj tekintetében május közepétől sorban Románia, majd Ausztria, később Szlovénia és végül Szlovákia is besorolt elénk.

Kiemelt kép: MTI / Mohai Balázs

Ajánlott videó

Olvasói sztorik