Sok sztereotípia övezi a férfi és női pénzkezelési szokásokat, ezek egyike, hogy a nő akkor költekezik, ha rossz a kedve, a férfi pedig utál vásárolni. A Statista felmérése szerint ez épp fordítva van, ugyanis
- a férfiak többször döntenek ösztönösen és gyorsan, míg
- a nők körüljárják a kérdést és a legjobb ajánlat mellett teszik le a voksukat.
Egy tavalyi kutatás szerint az idősebb korosztály még hajlamosabb az impulzusvásárlásra:
- az 50-59 év közöttiek 61 százaléka, míg
- a 60 év felettiek 72 százaléka dönt gyorsan.
A fiataloknál éppen ennek ellenkező a tapasztalat:
- a 18-24 évesek 69 százalék csak hosszas mérlegelés után vásárol.
Abban, hogy gyermekeink felnőttként majd tudatosan hozzák meg pénzügyi döntéseiket, fontos szerepe van annak, hogy minél hamarabb, akár már egészen kis kortól ismerkedjenek a pénz világával. A K&H Vigyázz, kész, pénz! pénzügyi vetélkedő eltelt 9 éve alatt azt tapasztalták, hogy a pénzügyi tudatosság kiépítése sok gyakorlati elmélyítést igényel, ezért érdemes minél több, a családot érintő pénzügyi kérdésbe, játékosan bevonni őket a gyerekeket – állítja a bank ommunikációs ügyvezető igazgatója, Horváth Magyary Nóra.
Családi szerepek
A nemzetközi kutatás arra is kitért, hogy a napi bevásárlásokat inkább a nők intézik, a nagyobb horderejű dolgokban, mint az autó, az ingatlan vagy épp biztosítási és pénzügyi szolgáltatások, inkább a férfiak döntenek, miközben a nők szerepe egyre erősebb a családi pénzügyekben.
Szél Dávid, pszichológus szerint a női és férfi szerepek közvetítésével a pénzügyekről is mintát adunk gyerekeinknek. Előnyös, ha a döntéseket a család közösen hozza meg, ha a felelősséget együtt viszik a szülők – tanácsolta.
Kiemelt kép: MTVA/Bizományosi: Nagy Zoltán