Annyira rosszul teljesít a Tesco a hazai piacán, Angliában, hogy az volna a legjobb döntés, ha egyszerűen megválnának néhány külföldi érdekeltségtől, és az erőiket inkább a brit piaci pozíciói megtartására fordítanák. Legalábbis ezt javasolta a Morgan Stanley legutóbbi jelentésében, sőt, tovább is ment: 40 százaléknyi esélyt adott annak, hogy a hipermarket-lánc ezt végül kénytelen lesz meglépni.
A találgatásokat tovább erősítette, hogy tegnap bejelentette távozását a Tesco vezetője, Sir Richard Broadbent, miután a cég eredménye több mint 90 százalékkal esett.
A Morgan Stanley szerint három okból van bajban a Tesco:
– erősödő piaci verseny: a diszkontok, például az Aldi és a Lidl, egyre népszerűbbek
– nem jól tervezték meg a terjeszkedésüket a világ több pontján, és a reorganizáció sem sikerült
– a nevezetes könyvelési baki miatt az előző félévben mintegy százmilliárd forinttal rosszabb eredményt értek el globálisan, mint ahogy arra számítottak
A Morgan Stanley pénzügyi csoport szerint, az idén várhatóan erőre kapó európai gazdasági növekedés jó lehetőség a Tescónak arra, hogy elgondolkozzon a nemzetközi üzlethálózata részleges vagy teljes eladásán, és ennek vételárából erősítse meg meggyengült pozícióit Angliában. És ha 2015-ben az eladás mellett döntenek, akkor a tanácsadócég szerint a legvalószínűbb, hogy Thaiföld és Dél-Korea mellett Kelet-Európából vonulnak majd ki. Így Magyarországról is.
Hevesi Nóra, a Tesco magyarországi szóvivője szerint, a Morgan Stanley jelentése egy feltételezés, és azt nem kívánta kommentálni a Hir24-nek.
Magyarországon nőnek
A Tesco Magyarországon jobban teljesít, mint Nagy-Britanniában. Pusztán ennek alapján nem lenne okuk a kivonulásra, de ezt úgyis a Tesco londoni központjában fogják eldönteni. Ha a kivonulás mellett döntenek, onnantól legalább egy félév a magyarországi üzleteik eladása / felszámolása.
A cég magyarországi forgalomnövekedése az augusztus végén záródott félévben 1 százalék volt a tavalyi azonos időszakhoz képest. Európában csak Magyarországon, Csehországban (+1,5 százalék) és Lengyelországban (+1 százalék) tudtak elérni forgalombővülést. A legnagyobb mértékben, Írországban csökkent a féléves forgalmuk 6,4 százalékkal.
A Tesco közleménye szerint az elmúlt fél évben Magyarországon tovább nőtt az online rendelések száma. A Tesco Online Bevásárlás Szolgáltatás tovább fejlődött Budapesten és vonzáskörzetében, valamint Szegeden és környékén, ami újabb munkahelyek teremtésére adott lehetőséget.
A helyi beszállítóktól származó termékek aránya tovább bővült, országos elérhetőséget biztosítva ezzel kisebb magyar vállalkozásoknak is – fogalmaz a cég közleménye.