Megérkezett Debrecenbe a Wizz Air-légitársaság első menetrendszerinti járata; a London-Lutonból érkező repülőgép 9 óra 32 perckor landolt a helyi repülőtéren, ahol a szokásoknak megfelelően vízsugárral köszöntötték a begördülő repülőt.Az MTI információi szerint a 180 személyes gépre csaknem 170 angol utas váltott jegyet, akik az elkövetkező napokat Debrecenben töltik. A géppel érkezett Debrecenbe Váradi József, a Wizz Air vezérigazgatója és Herdon István, a repülőteret üzemeltető Xanga cégcsoport tulajdonos-igazgatója.
Az első gép utasait Kósa Lajos (Fidesz), Debrecen polgármestere vezetésével a város vezetői köszöntötték. A járat mintegy félórás várakozás után teltházzal indul vissza London Luton repülőterére.
Fotó: MTI / H. Szabó Sándor
A Wizzair debreceni járata is jól mutatja: a Malév csődje utáni élethez már alkalmazkodott a légiközlekedés. Új járatokat indítottak a fapadosok – a héten jön például az első gép a franciaországi Lyonból Budapestre – ám ezek nem minden esetben tudják pótolni a Malévet. A HVG a nyári menetrendet tanulmányozva egyenesen úgy fogalmaz: „Végérvényesen a másodosztályba szorultak a magyar légi utasok: többnyire körülményesebben, kényelmetlenebbül vagy drágábban repülhetnek, mint korábban.”
A HVG szerint az új helyzetben a turisztikai szolgáltatók nem járnak annyira rosszul, mivel a repülőtér a tavalyi 8,9 milliós rekordjához képest egymillióra becsüli az idei utasszámcsökkenést, ami jelentős, de jóval kisebb a Malévval elszállt 3,2 milliónál. A szálláshelyeken pedig 8,3 százalékkal több külföldi vendéget regisztrált a KSH január–áprilisban, mint egy évvel korábban.
Ám a Magyarországról kiutazók számára viszont közvetlenül elérhetetlenné váltak az egykori Malév-hálózat balkáni és közel-keleti célállomásai, tucatnyi városba drágultak a jegyek, az úti célok felét pedig csak a hagyományos légitársaságok által kínáltnál spártaibb körülmények között, diszkonttársaságokkal közelíthetik meg – igaz, sokszor olcsóbban – írja a lap.
A veszteséglista a végkielégítésükre váró Malév-dolgozóktól a repülőteret üzemeltető Budapest Airport Zrt. (BA) elveszett milliárdjain keresztül a fizetőképes turistákat hiányoló felső kategóriás hoteleken és éttermeken át egészen az Andrássy úti luxusüzletekig tart.