Gazdaság

Saját számlára

Sajnáljuk, oldd meg magad - nagyjából ezt üzenik a pénzintézetek az ügyfélnek, ha az internetbanki szolgáltatás éppen nem működik.

Hiba! A rendszer pillanatnyilag nem elérhető. Kérjük, látogasson vissza később oldalainkra! Megértését köszönjük! – ezzel az üzenettel adta Sz. P. tudtára nemrégiben az OTP Bank világhálós számlarendszere, hogy az ügyfél nem „léphet be” internetes bankjába. Sz. P. ekkor már nem lepődött meg – nem úgy, mint egy hónappal korábban, amikor két tranzakció között szakadt meg az elektronikus kapcsolat az e-bankkal, amit aztán csupán két hét leforgása alatt sikerült helyreállítani. Pedig utóbb kiderült, hogy egy közvetlen telefonbeszélgetéssel néhány perc alatt megtalálhatták volna a hiba okát.

Aligha véletlen, hogy a hibaelhárítás ilyen sokáig elhúzódott. A banknak ugyanis közel sem olyan sürgős a dolog, mint az ügyfél számára. Még ha törekszik is a színvonalas kiszolgálásra, reakciója elvárható sebességét fékezi az a tény, hogy semmiféle szerződéses kötelezettség nem hajtja. Noha az internetes szolgáltatást – többek között – a kényelem és a gyorsaság érdekében kínálják a bankok, ezt az előnyt csupán addig élvezheti az ügyfél, amíg működik a rendszer.


Saját számlára 1

Rajz: Dániel András

NEM SÜRGŐS. Az OTP Bank például lapunk kérdésére azt jelezte, hogy az ügyfelekkel kötött megállapodásokban, illetve üzletszabályzatában nem rögzíti, milyen időkorlátok között oldja meg az internetes bank technikai problémáit. A K&H sem foglalja bele az ügyféllel kötött szerződésbe a hiba gyors kiküszöbölését, mivel az elektronikus bankolás náluk csupán kiegészítő szolgáltatás. Szerződésben szabályozott gyorsszervizt az Erste sem kínál, de még az e-bankolás egyik úttörője, az Inter-Európa Bank sem. Az MKB Banknál azt jelezték, hogy az e-bank szolgáltatást egy kalap alá veszik a többivel, ennek megfelelően a reklamációkat e területen is 15 napon belül kell kivizsgálniuk.

S hogy mit tegyen az ügyfél? Keresse meg a szóba jöhető alternatív banki csatornákat. Az OTP Banknál például ilyen esetekben elsősorban telefonos vagy mobilbankos tranzakció-indításra, jobb híján pedig személyes ügyintézésre buzdítják az ügyfelet. A Raiffeisennél a bankfiókokban elhelyezett önkiszolgáló terminálok segítségével is lehet megbízásokat adni – persze ha nincs a közelben fiók, ez a néhány kattintásos otthoni online bankoláshoz képest elég nagy macera. A pénzintézetek az ilyenkor jelentkező banki költségek felszámolásával kapcsolatban azt állítják, hogy ha nem működik az e-bank, hajlandóak megtéríteni az alternatív csatorna és az e-bankolás jellemzően alacsonyabb tarifája közti különbséget. (Hasonló esetről a Figyelő munkatársainak ugyanakkor van ellentétes tapasztalatuk is: amikor a pénzkiadó automata hibája miatt kénytelenek voltak pénztárból felvenni a kívánt összeget, a bank nem volt hajlandó a jóval olcsóbb ATM-es pénzfelvét díját számlázni a pénztári helyett.)

SZŰKMARKÚAN. Ha meg is térítik az online és a személyes megbízás közötti árkülönbséget rendszerhiba esetén a bankok, az egyéb anyagi károk enyhítésében már nem mutatkoznak „bőkezűnek”. A Raiffeisennél egyenesen úgy nyilatkoztak, hogy a megbízás eljuttatása a bankba az ügyfél felelőssége, s a teljesítéséért csupán abban az esetben vállalnak felelősséget, ha a megbízást visszaigazolták. Vagyis, senki se számítson arra, hogy ha az internetbank nem működik, és/vagy a telebankár nem elérhető, s emiatt nem lehet kiegyenlíteni határidős számlákat, akkor a késedelmi kamatot ráverheti a bankra.

Lényegét tekintve mindenütt úgy nyilatkoztak, hogy a pénzintézet csak a saját hibájából eredő károkért felel, az internetszolgáltatók, illetve az ügyfél mulasztásából eredő problémákért nem tartja a hátát. Ez az egyszerű kijelentés azonban nem garancia az egyszerű megoldásokra. Jóllehet, vannak könnyen átlátható helyzetek – például ha villámcsapás, vagy építési munka miatt bekövetkező kábelszakadás miatt áll le a rendszer, akkor egyértelmű a bank vétlensége -, ám a kapcsolat megszakadásának oka nem mindig írható le feketén-fehéren. A cikk elején szereplő esetnél például kiderült: Sz. P. azért nem tudta használni e-bankját, mert a belépéshez szükséges két kód egyikénél konzekvensen elütött egy számjegyet. Ebből az következhetne, hogy ő a ludas. Igen ám, de a hiba keresése során folyamatosan azt a téves üzenetet kapta a banktól, hogy a bankszámlaszámot – tehát nem a titkos kódot – vétette el. Ennek fényében már nem ilyen kézenfekvő, hogy ki is felel az internetes bankszámla kéthétnyi elérhetetlenségéért, s kinek kellene fizetnie a késedelmes utalás után jelentkező büntetőkamatokat.

A cikkünkben szereplő pénzintézetek 3-7 éve indultak az internetes szolgáltatással, és az elmúlt éveket illetően mindössze pár olyan alkalmat jegyeztek fel a krónikájukban, amikor egyértelműen a banknak felróható okból állt le internetes számlarendszerük. A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete sem fest ennél komorabb képet: 2005-ben mindössze tíz negatív észrevételt tettek náluk a teljes elektronikus bankszolgáltatási területtel kapcsolatosan, 2006-2007-ben pedig a 2 millió elektronikus bankszolgáltatást használótól összesen 36 panasz érkezett a felügyelethez. Az Sz. P.-éhez hasonló, csupán morgolódással lezárt esetekről azonban nem készülnek kimutatások.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik