Rossznyelvek szerint akár egy mosóteknőt is le lehet ma vitorlásként vizsgáztatni, ezért akadálytalanul özönlenek a Balatonra a nyugat-európai vizeken kiszuperált, lerobbant vitorlások. Egyelőre úgy tűnik, hogy a sznobizmus és a szegénység jellemzi leginkább a magyarországi vitorlás bizniszt, vagyis csak a legolcsóbb és a legdrágább kategóriában van kézzelfogható piac, pedig az adottságok kedvezőek: a 2002-2003-as sokkból mára magához tért a Balaton, rendkívül jó a vízminőség és a vízszint is stabilizálódni látszik.
Balatoni kikötõben. A nagyobb vitorlások száma 4,5 ezerre tehetõ.
Tavaly 179 hajót lajstromoztak. „Gyakorlatilag kontroll nélkül, rengeteg lerobbant hajó kerül be az országba, a potenciális vásárlók olyan szinten nem értenek hozzá, hogy akár harmincéves hajót is megvesznek ötéves papírokkal, a stégen, csak mert a haver ajánlja” – mondja Scholtz Imre, a Style Yacht Kft. ügyvezetője. A cég több, nemzetközileg sikeres saját márkával bír, egyebek mellett a mostanság Svájcban igen népszerű Sudár Regattával, e mellett az Elan magyarországi képviselői is.
KÖLTÖZKÖDÉS. Az utóbbi években, úgy tűnik, minden összeesküdött a tisztességes viszonyok ellen. Az ezredfordulót követően, akinek pénztárcája engedte, a Balaton alacsony vízszintje miatt átvitte a hajóját az Adriára. Ott akkoriban még meglehetősen lazák voltak a szabályok. Információink szerint akkoriban 800-900 hajót vittek át különböző tengeri kikötőkbe, amivel a magyar hajósok a 8. legnagyobb csapatot alkotják az Adrián – ez az ország méretéhez képest igen előkelő helynek számít.
Mi mennyi?
5-8 millió forint – ekkorára rúg egy új, 25-28 lábas hajó ára teljes kötélzettel, vitorlázattal
1-4 millió forint – mérettől függően ennyiért szerezhetünk be egy középkategóriás használt hajót
250-500 ezer forint – ennyit kell leszurkolni helytől és a szolgáltatásoktól függően egy kikötőhelyért az áprilistól novemberig terjedő időszakra
100-150 ezer forint – a téli, decembertől márciusig tartó parti tárolás díja nyitott helyen
40-60 ezer forint – zárt helyen ennyiért teleltethetjük a hajónkat
200-500 ezer forint – a hajó korától, állapotától függően legalább ennyi karbantartási költséggel számolhatunk szezononként
„A Balatonon ma 5-6 ezer vízi jármű közlekedik, ezek közül 4,0-4,5 ezerre tehető a nagyobb vitorlások száma” – mondja Horváth Gyula, a Balatoni Hajózási (BH) Rt. vezérigazgatója. A katalógusok szerint száznál több kikötő áll rendelkezésre, ezek közül húszegynéhány minősül nagynak, ahol 50-nél több hajót tudnak fogadni. A BH ennek a piacnak a felét tartja ellenőrzése alatt, összesen 2 ezer kikötőhellyel. A kihasználtság, a 2004-ben épült keszthelyi kikötőt kivéve, 85-90 százalékos.
Az igazság az, hogy az ezredforduló környékén még évente 200-250 hajó érkezett a tóhoz, ami a befektetőket egyre-másra kikötőépítésre sarkallta. A 2002-2003-as vízszintcsökkenés azonban visszavetette a tempót. Ezzel együtt viszont a nyugat-európai tavakon nemigen vannak már üres kikötőhelyek, éveket kell várni, míg valahol üresedés mutatkozik, ez segíthet feltölteni a Balaton-partot. A BH vezérigazgatója azt feltételezi, hogy miután a tó vízszintje helyreállt, sőt a Balaton nagyon jó állapotban van, némi marketinggel talán sikerül ismét felfuttatni a vitorlásturizmust.
Ennek egyelőre nem nagyon vannak jelei. Érthetetlen, hogy például Keszthely környéke miért nem tudja megfogni az osztrák vitorlázókat. A bécsiek ma inkább a Fertő-tóra járnak, ami akárhogyan is nézzük, leginkább mocsárhoz hasonlítható, 70 centiméteres átlagos vízmélységgel. Ráadásul a balatoni kikötői díjak vagy 30 százalékkal alacsonyabbak a nyugat-európai tavakon jellemző árszintnél. (Megjegyzendő: a Velencei-tó viszont szintén alkalmas sporthajózási célra, ám a Budapesttől mindössze 20 percnyi autózásra lévő parton – eltekintve az agárdi vitorláskikötőtől – a vízi sport legcsekélyebb infrastruktúrája is hiányzik. Ez azért is különösen furcsa, mert Gárdony például a magyarországi szörfélet központja, ehhez képest a szabad strandon még egyetlen nyilvános WC sem működik.)
Scholtz Imre, a Style Yacht Kft. ügyvezetõje. Rengeteg lerobbant hajó került be az országba.
A BH vezérigazgatója mindenesetre optimista. Folytatják a balatoni kikötő-építési programot, mellettük több magánbefektető is építkezik, többnyire szállodai beruházásokkal párhuzamosan. Az önkormányzati többségi tulajdonban lévő hajózási társaság beruházási forrásainak hagyományosan felét a kikötői üzletágban költi el, 10-12 éves átlagos megtérüléssel számolva. A társaság nettó árbevételéből ugyan csak 20-25 százalékkal részesedik a kikötő-üzemeltetés, de a cég nyereségéhez ennél nagyobb mértékben járul hozzá. A férőhelyek számának gyarapításával együtt, szerződéses partnerekkel, a szervizhátteret is bővítik. A hajók daruzása ma már minden kikötőben megoldott, a hajótestek tisztítása, a kötélzet javítása, cseréje sem gond, nagyobb javításokra – esetleg a hajómotorok reparálására – azonban még nem mindenütt rendezkedtek be.
A legális vitorlásbiznisz megerősödéséhez erős középosztályra volna szükség, amely képes és akar is a vitorlázásra áldozni, évente legalább egymillió forintot. Szerény számítások szerint egy közepes kategóriájú hajó fenntartása nagyjából ennyibe kerül ma a Balatonnál (lásd keretes írásunkat). Horváth Gyula BH-vezér szerint tíz éven belül várható ismét olyan mértékű felfutás, mint az ezredforduló környékén volt. A hajóépítők reményei szerint addigra sikerül a szabályozást is megreformálni, hogy a rozzant importteknők helyett érdemesebb legyen inkább új hajókat vízre bocsátani. Bár már azzal is elégedettek volnának, ha a vásárlók szakértőkkel, például a hajóipari egyesület közreműködésével alaposan átvizsgálnák a használt hajót, mielőtt pénzt adnak érte. Addig is, amíg a vitorlázni vágyó középosztály megerősödik annyira, hogy saját hajót tartson, kézenfekvő volna a bérlés felfuttatása. Egyelőre azonban a feketézés ezt majdnem működésképtelenné teszi. A vitorlázásban érdekelt vállalkozások vezetői szerint az egészséges balatoni vízszint és a tó közúti megközelíthetősége mellett egyszerű és átlátható szabályozásra volna szükség, hogy az egyébként jó üzleti lehetőségeket legálisan is ki lehessen aknázni.