Egyre nagyobb számban jelennek meg a nézelődős, hátradőlős öröm-motorozók is a hazai utakon a 240-nel száguldozó speed-kerekesek mellett- állít ja Ertl Pál, az Uniqa Biztosító igazgatósági tagja. Azt is gyakoribbnak látja, hogy a jól kereső családfő, a hétköznapokon használt limuzinok mellé, harmadik járműként, mondjuk egy Harley-Davidsonnal lepi meg magát. Önmagában ez is elegendő lehetne annak indoklására, miért lehet egyre több biztosítónál motorkerékpárra is cascót kötni.
Persze a felfutás elején még nem az azonnali nyereségről szól a történet. „A befolyó díjak többszörösét fizetjük ki a motorbiztosítások káraira, így bár műveljük, egyelőre nem forszírozzuk az üzletkötést” – foglalja össze Jákfalvy Zoltán, a második legnagyobb gépjármű-biztosító, a Generali-Providencia (G-P) főosztályvezetője cége stratégiáját. Az egyébként több mint 100 ezer casco-szerződést kezelő G-P igen óvatos, eddig mindössze ezer motorbiztosítást vállalt be (használt masinára pedig egyelőre nem hajlandó szerződni). Ugyanakkor reményeik szerint néhány év alatt ez a casco-szegmens is „megérik”, s addigra akkora adatbázist gyűjthetnek össze, hogy tömegméretekben és nyereségesen működtethetik majd ezt az üzletágat is.
ÁRUKAPCSOLÁS. Azok a biztosítók, amelyek lassan másfél évtizede panaszkodnak, hogy a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítások (gfb) mekkora ráfizetést okoznak számukra, a casco-üzletágban megtermelt nyereségükből többnyire ellensúlyozni tudják ezen veszteségeiket. Ezért kapóra jött nekik a finanszírozott gépjármű-értékesítés kilencvenes évek végén kezdődött felfutása. A hitelre történő vásárlásnak legtöbbször ugyanis feltétele, hogy az ügyfél cascót is kössön. A hazai casco-piac így 2005 végére 824 ezer szerződésre duzzadt, holott három évvel korábban alig érte el a 700 ezret. Ezzel ugyan még mindig jócskán elmaradunk a Nyugat-Európában átlagos, 50 százalék feletti biztosítottsági szinttől, de sokkal jobb a kép, mint az 1992-es mélypont idején, amikor az autók mindössze 16 százalékára kötöttek cascót.
E piac kétszámjegyű éves bővülésének azonban hamar vége szakadhat – 2005-ben már lassult a tempó, az idén pedig lehet, hogy visszaesést láthatunk -, így a biztosítók kénytelenek kockázatosabb üzletekbe is belemenni, illetve extra bónuszokkal magukhoz édesgetni a potenciális ügyfeleket. Az egyik kiugrási pont a motorcasco: néhány éve még egyetlen biztosító sem volt hajlandó ilyet kötni, mára viszont a G-P mellett az Allianz Hungária, az OTP Garancia, a Mai Casco és a Groupama is bevezette, s az Uniqánál is „döntés előtti helyzetben” van a termék.
Nemcsak ez utóbbi cég vezetője állítja, hogy a magyar motorosok vadsága kezd tovatűnni. „Korábban jellemző volt a felelőtlenség, de mára átalakult a piac: megjelent a hobbi-motorozás is” – mondja Kurtisz Krisztián, a Groupama lakossági biztosításokért felelős igazgatója. A gépjármű-biztosítások, különösen a kötelező miatt az elmúlt három évben több milliárd forint veszteséget elszenvedő, és ezért tőkepótlásra is szoruló cég kétféle – egy lopás és totálkár, illetve egy teljes körű (törésre-sérülésre is fizető) – módozatot dobott piacra a közelmúltban. Igaz, e biztosítónál is csak új, magyarországi márkakereskedőnél vásárolt motorra hajlandók szerződni.
FOKOZOTT KÁRVESZÉLY. A motorosok megszelídülése mellett azért a vállalkozó kedv fő magyarázata is hasonló a cégeknél: az autópiac telítődésével a személygépkocsi-értékesítés a következő időszakban legfeljebb évi 3-4 százalékkal bővülhet, a motoroknál viszont 15-20 százalékos éves növekedést várnak. Ráadásul egyre emelkedik azon „mániákusok” száma, akik évente-kétévente lecserélik a kétkerekűjüket, ez pedig felpezsdíti a használtpiacot is. Ezt a területet azonban változatlanul túlzottan ingoványosnak tartják a biztosítók: a részvénytársasági formában működők közül csak az Allianz Hungáriát választhatja az, aki használtan vett motorjára szeretne cascót kötni. A legnagyobb autós biztosítónak számító, félmilliónál is több cascót kezelő cégnek mindössze 2 ezer darab motorcascója van, s „különösen kárveszélyesnek” tartja ezt a szegmenst.
A hasonló elven működő nagy cégekhez képest teljesen eltérő stratégiát folytat a magyar cascobiztosítási-piac egyik különös képződménye, a MAI Central Eastern Europe Ltd. itteni vezérügynöksége, a biztosítási licenccel nem, csak alkuszi engedéllyel rendelkező és csak cascót kötő MAI Casco Kft. „Mi egészen más oldalról közelítjük a problémát: nekünk nem az számít, hány kereke van a járműnek, és mellékes az is, hogy használt vagy új; csak az fontos, ki ül rajta” – sommázza Bársony Csaba, a MAI Casco Kft. termékfejlesztésért felelős vezetője. A cég egyaránt ötféle cascót kínál motorokra és autókra, ezek között van kimondottan finanszírozott járművekre kidolgozott konstrukció is. Az ügyfél 12-féle önrészből választhat, számíthat viszont arra, hogy alapos vizsgálat alá vetik: megtudakolják például foglalkozását, családi körülményeit, lakásának védelmi rendszerét, a járművet használók pontos körét, életkorát és hasonlókat, s az összkép alapján ajánlanak neki díjat. Lehet, hogy ugyanarra a járműre az egyik ügyfélnek akár hatszor annyit kell fizetnie, mint a másiknak. Nagyon ritkán utasítanak el valakit, de mindenkinek megvan a maga ára. A MAI Casco Kft. biztosít 80 millió forintos Ferrarit, és ügyfelei között tudhatja egy 47 millióra taksált Bentley tulajdonosát is. Utóbbi évente csaknem 2,4 millió forintot fizet ki az autó biztosítási díjaként.