Gazdaság

Mintalázadók

A középosztályhoz tartozik, a médiából vett minták alapján lázad és - legalább is a buli alatt - toleráns a tipikus Sziget-látogató fiatal.

Mintalázadók 1

Fakardra gyűjtünk – pár éve ez volt a legszellemesebb tarháló felirat, amellyel egy punk társaság próbálta meg összegyűjteni az óbudai Sziget Fesztiválra szóló belépőjegy árát. Ma már ez nem okoz gondot a látogatók többségének, s azóta a lázadás fogalma is átértékelődött némiképp. A Felsőoktatáskutató Intézet (korábbi nevén: Oktatáskutató Intézet) 1997 óta végez vizsgálatokat a rendezvényen. „A Szigetre nem az elit, hanem a kialakulóban levő középosztály jár ki” – jegyzi meg Gábor Kálmán szociológus. A szigetlakók az átlagnál magasabb végzettséggel és fogyasztói státussal rendelkeznek.

Míg a „hőskorban” egy szűk, 20-22 éves egyetemista réteg látogatta a rendezvényt, az elmúlt években megnőtt a 25, illetve 30 éven felüliek aránya. Ez magyarázhatja, hogy a vendégek nagy része visszajáró: a tavaly megkérdezettek háromnegyede már korábban is volt kint. A kutató szerint a rendezvényre járók korán önállósodnak, s ez a magyar fiatalságra is jellemző: sokan már 16 évesen maguk gazdálkodnak a pénzükkel (tavaly a látogatók 60 százaléka 2 ezer forintnál többet költött naponta), önállóan szórakoznak, és hamar szereznek szexuális tapasztalatokat is.


Mintalázadók 2

A szigetlakók egyre aktívabbak a civil szervezetekben, sokan vallják magukat különböző alternatív közösségekhez tartozónak (rockerek, punkok, globalizáció-ellenesek). Ez azonban többnyire csak a szabadidőre vonatkozik, a punkszerkó csak a munkaidő végeztével kerül elő. És az is lehet, hogy egy plazában vette a viselője. „Míg az idősebb korosztály kulturális értékek mentén lázad, pár éve a 15-17 évesek már készen kapják a lázadás eszköztárát a médiából és a fogyasztóiparból. Inkább a fogyasztható zenei stílus és a legújabb technikai eszközök kötik őket össze, nem a közös nemzedéki élmény” – fogalmaz Gábor Kálmán. A fesztivál résztvevőit az átlagosnál magasabb tolerancia jellemzi, így minden kisebbségi csoport meg tud jelenni a bulin. A szociológus szerint azonban csak a rendezvény idejére vetik le előítéleteiket, ha visszafelé átjönnek a hídon, a nyitottság elillan. Sztereotípia viszont, hogy a Szi-get alkalmi szexuális kapcsolatok bölcsője: noha ismerkedni, beszélgetni könnyebb, mint máshol, ezt nem követi több „akció”, mint bármelyik szórakozóhelyen.


Mintalázadók 3

Ha nem esik…
Tavaly 353 ezer látogatót fogadott a Sziget Fesztivál, igaz, az első két nap esős időjárása nélkül ez a szám 20-30 ezerrel magasabb is lehetett volna. Ennyi látogató esetén az idén nullszaldós lenne a rendezvény, a szervezők természetesen többet is el tudnak képzelni, és bőszen fohászkodnak napsütésért. A látogatók számának az infrastruktúra szab korlátot: a Sziget napi 65 ezer embert tud kényelmesen kiszolgálni. A rendezvény költségvetése 1,45 milliárd forint. A két fő támogató, a Djuice és a Dreher az összes szponzori bevétel 45 százalékét adja.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik