Belföld

Kivizsgálták a légügyi prominensek hason csúszós balesetét: bemondás alapján állapították meg, ki volt a pilóta

2021 decemberében két gyakorlott pilóta szenvedett balesetet Debrecenben, gépük hason csúszva ért földet. Az ügyben indult vizsgálat áprilisban lezárult. A gépet – beszámolójuk szerint – Veres Zoltán műrepülő Európa-bajnok vezette, utasa pedig egy volt debreceni fideszes képviselő, a Nemzeti Közlekedési Hatóság korábbi légügyi elnöke volt. Azt állították, hogy tesztrepülést hajtottak végre, a vizsgáló bizottság azonban ezt értelmezhetetlennek találta. „Ezt a leszállást elszúrtam” – mondta a 24.hu-nak Veres Zoltán. A vizsgálóbizottság nem kívánt a vétkesség és a felelősség kérdésében állást foglalni.

Egy furcsa repülőbaleset vizsgálatát zárta le nemrégiben az Építési és Közlekedési Minisztériumhoz tartozó Közlekedésbiztonsági Szervezet (KBSZ): 2021 decemberében egy kétmotoros Tecnam repülőgép csúszott végig hason a Debreceni Nemzetközi Repülőtér kifutópályáján, mivel landoláskor nem engedték ki a futóművét.

A félresikerült manőver nem járt ugyan személyi sérüléssel, a 150 milliós, olasz gyártmányú gépen is csak javítható károk keletkeztek, az eset mégis nagy érdeklődést váltott ki a hazai repülős társadalomban.

A KBSZ honlapján közzétett jegyzőkönyvből most kiderült, hogy

a vizsgálóbizottságnak az elhúzódó, két és fél éves adatgyűjtés ellenére sem sikerült tisztázni teljes mértékben az ügy részleteit.

2021-ben a 24.hu írta meg, hogy a baleset idején a magyar légügy két prominens figurája ült a gépen. Győri Gyula korábban az Innovációs és Technológiai Minisztériumhoz tartozó közlekedési hatóság elnöke volt, és a debreceni önkormányzatban egykor a Fidesz frakcióvezető-helyettesi posztját töltötte be, Veres Zoltán pedig ma is az ország egyik legismertebb műrepülője és vizsgáztató pilótája, aki az eset idején 23 ezer órás repülési tapasztalattal rendelkezett. A balesetről készült vizsgálati jelentésben a nevek nem szerepelnek ugyan, de szakmai adataik alapján mindketten azonosíthatók.

Veres egy másik repülővel érkezett Debrecenbe fél órával a balesetes repülés megkezdése előtt, az az utazás azonban nem szerepelt a fedélzeti naplójában. A jelentés szerint a felkészülésre „a gépátvétellel és tankolással együtt 18 perc állt rendelkezésre”.

A vizsgáló bizottság két fontos kérdést próbált tisztázni:

  • milyen célból szálltak fel a Tecnammal,
  • illetve mi okozhatta a két gyakorlott pilóta balesetét?
Változunk. Csatlakozz hozzánk!
Regisztrált olvasóink mostantól exkluzív hírleveleket, cikkeket olvashatnak, mint ez is. És ez csak a kezdet. Lépj be az olvasáshoz!

Ajánlott videó

Olvasói sztorik