Számítástechnikai szakemberekre világiszerte mind nagyobb szükségük van a bankoknak és biztosítóknak, ám a fülbevalós-lófarkas IT-titánok nem illenek a bankvilágba, s nem is kívánkoznak oda. “Csodálkozom, hogy egyáltalán képesek vagyunk IT-szakembereket szerezni private banking területre” – mondta egy nagy londoni bank humán erőforrás igazgatója a H. Neumann International személyzeti tanácsadó cég és a Financial Times által 1999 végén végzett felmérés során.
SPECIALISTÁK. A munkaerő-piaci változások általánosságban sem kedvezőek a korábban oly fényesen csillogó pénzügyi világra nézve. Egyrészt mind fontosabbá válik a piaci rések kiszolgálása, ami megnöveli a specialisták iránti igényt. Másrészt új szereplők jelennek meg más földrajzi területekről (például ázsiai bankok Európában), és más ágazatokból (szupermarketek is nyújtanak banki, pénzügyi szolgáltatást), s emiatt a korábbinál sokkal nehezebb megtartani a jól teljesítő munkatársakat; s ez a tendencia az elkövetkező öt évben várhatóan erősödik. Végül pedig a pénzvilágban is növekszik az igény a nem pénzügyi (például IT, elektronikus kereskedelmi, marketing) szakemberekre, akikért más ágazatokkal kell megküzdeniük.
A közel száz pénzügyi szolgáltató vállalatnál megkérdezett 150 felelős vezető szinte egymásra licitált a borúlátásban: saját ágazatukat már nem tartották eléggé vonzónak ahhoz, hogy képesek legyenek megszerezni és megtartani a nélkülözhetetlen profikat. Ugyanazokra az informatikusokra és marketingesekre lenne szükségük, akiket a nagy ipari óriások – például a Ford, a GM, a Toyota vagy a Siemens – is meg akarnak kaparintani, miközben még ez utóbbiak sem elég vonzóak már az olyan “újkori” vállalatokkal összehasonlítva, mint a Compaq, a Microsoft vagy az SAP, nem is beszélve az internetes cégekről.
KULTÚRAVÁLTÁS. A bankok, biztosítók belső kultúrájuk megváltoztatására is rákényszerülnek. E nélkül nemcsak a fiatal informatikusokat nem tudják megszerezni, de az ügyfeleket sem. Például a private banking hagyományosan svájci kultúrája nem illeszkedik a vagyonos polgárok mai jellemzőihez. “Ma már nem számít ritkaságnak, hogy az ügyfél – mondjuk egy 60 éves német gyártulajdonos – már a harmadik feleségét fogyasztja, s az aktuális nej 23 éves és brazil” – érzékelteti a változásokat a szakma egyik képviselője. S persze nemcsak német, de orosz, ázsiai vagy dél-amerikai ügyfelek is találhatók szép számmal.
“A nemzetközi tendenciák csírájukban már Magyarországon is megjelentek” – állítja Tóth Tamás, a H. Neumann International ügyvezető partnere. Példaként azt hozza fel, hogy míg korábban bankban akart elhelyezkedni szinte minden friss diplomás, mára inkább az informatikai és a telekommunikációs cégek váltak vonzóvá. Annyi a különbség, hogy nálunk az elektronikus kereskedelem specialistái számára még vonzó egy bankban ezt az üzletágat kialakítani. Általánosságban azonban elmondható, hogy itthon is fel kell készülni a felmérés által kimutatott kihívásokra, mert azok két-három éven belül nálunk is ugyanolyan erősen érezhetőek lesznek, mint most a fejlett piacokon.