Mindenekelőtt nem árt tisztázni, mit is nevezünk wellness-szállodának. Kétségtelenül ez lenne az első, és legfontosabb gondolati lépcsőfok, ha az ember három napon át termálvízben és szaunában szeretne vízihullává ázni.
A helyzet az, hogy kínálati oldalról meglehetősen nagy a szórás, kifejezett szabályozás nem létezik arra, hogy mely szálláshely használhatja nevében a wellness jelzőt. A Fürdők Szövetségének tanúsító védjegye adhat némi támpontot, ők ugyanis egytől-ötig minősítik a fürdőhelyeket többek között wellness kategóriában is. Ez azonban nem kötelező érvényű osztályozás, és nem is kifejezetten a szállodákra vonatkozik.
Vagyis marad a szálláskereső oldalak saját csoportosítása.
Magyarországon divat a wellness, mint jelző, ezért ha nem megfelelő portálokon keresgetünk, akkor beleakadhatunk olyan szálláshelyekbe, amik wellness apartmannak vagy hotelnek nevezik magukat csak azért, mert van az épületben egy dézsa hideg víz és egy szem szauna. Alaposan át kell tehát nézni, hogy milyen szolgáltatásokkal rendelkezik egy szálloda
– magyarázza Szigetvári József a szallas.hu ügyvezető igazgatója, majd hozzáteszi, rengeteg a tévhit a besorolással kapcsolatban.
A szálláskereső oldalak előnye, hogy jóval kevésbé kell aprólékosnak lennünk válogatás közben, hiszen számtalan tulajdonságra, szolgáltatásra lehet szűrni nézelődés során, és ha alaposan átolvassuk a hotel leírását, akkor minden apróságról megbizonyosodhatunk előre.
Különösen így van ez idéntől a szallas.hu-n, mivel a vendégek panaszáradatai bebizonyították, hogy egy elsőre apróságnak tűnő dolog seperc alatt tönkre vághatja a magyar családok békés pihengetését.
2015-ben a legtöbb reklamáció a vízhőfokra érkezett. Gyakran megesett, hogy a vendég lefoglalta az adott wellness szálláshelyet, és odaérve kereste a 35-40 fokos gyógyvizet, de helyette csak egy 23 fokos medencét talál. Épp ezért, tanulva a visszajelzésekből most már bekérjük a hotelektől a vízhőfokokat is, hogy senkit ne érjen meglepetés.
Szigetvári József elmondása szerint további újítás, hogy egy-egy szállásnál látszik a különféle szolgáltatások ára és a nyitva tartásuk is. Így lehet előre mérlegelni, és összevetni az árakat. Kinek hiányzik egy hétköznaponta gőztelen gőzkabin vagy egy pénzérmével működő infraszauna, ha egy vagyont fizetett a kétéjszakás pihenésért?
Animátorok helyett átható csend
Rendkívül izgalmas és kívülről szemlélve szórakoztató jelenetek tudnak kisülni abból, amikor a szállodák wellness részlegein a kisgyerekes családok és a könyveiket bújó gyermek nélkül relaxáló felnőttek összetalálkoznak. Olyan kibékíthetetlen ellentét ez, amit a termálvíz és a buzgárok sem tudnak elsimítani. Konfliktus mindenképpen van, egyéni intelligencia kérdése, hogy milyen lesz a végkicsengés.
Az igazi újság persze nem ez, hanem az, hogy úgy tűnik, a gyermektelen, illetve gyermekük nélkül is pihenni vágyó vendégek fellázadtak, és “kijelölték” maguknak a felségterületet.
Mostanra, 2016-ra jutottunk el oda, hogy nevén nevezzük a gyereket és konkrétan megjelent a felnőttbarát jelző. Ezért idén szeptembertől még egy változtatásra szükség volt a portálon. Azon szálláshelyeknél, ahol vannak korlátozások akár kor, akár a helyszínek tekintetében a gyerekekre nézve, azt mi is láthatóvá tesszük az oldalon. Így a foglalás visszaigazolása ezeket az adatokat is tartalmazza. Nem tudtunk nem foglalkozni a ténnyel, hiszen az igény látványosan és radikálisan megnőtt
– nyilatkozta Szigetvári.
Az idei évben az Év Szállásának választott mátraházi Residence Ózon Conference & Wellness Hotelben is észlelték, hogy az öröktől fogva meglévő ellentétes igények hogyan erősödtek odáig, hogy 2016-ra a szálláshelyek egy részét gondolkodásra késztették.
Abszolút az élet termelte ki ezt a helyzetet. Az ember akkor utazik a legtöbbet, amikor gyerekei vannak, hiszen velük szeretne elsősorban élményeket gyűjteni, és ez a fajta utazóközönség megjelenve a szállodákban terhes tud lenni az olyan vendégek számára, akik csendre és nyugalomra vágynának. Én magam is rengeteget gondolkozom azon, hogy jelöljünk-e ki olyan hétvégéket, programokat, amikor csak felnőttek lehetnek a hotelben, és nemcsak a wellness részlegen, hanem mondjuk az étteremben, hogy el lehessen költeni példának okáért egy gyertyafényes vacsorát kettesben a kedvesünkkel. Ugyanakkor nem szeretném kizárni és megbántani a kisgyerekes családokat sem. Üzletpolitikai szempontból ez egy nagyon nehéz döntés
– fedi fel a dilemmákat Hoffmann Henrik szállodaigazgató.
A mátraházi hotel inkább áthidaló megoldásokat próbál alkalmazni a kellemetlen helyzetek elkerülése érdekében. Családbarátnak tekintik magukat, és igyekeznek mindenkinek a kedvére tenni. Animátorok dolgoznak a szállodában, akik főként azokban az időszakokban foglalják le a kicsiket, amikor a felnőttek relaxálni, pihenni szeretnének, például kettőtől este hatig, vagy éppen vacsoraidőben. Ilyenkor olyan izgalmas programokat igyekeznek kínálni a három hektáros terület erdős részén vagy a játszószobában, amikkel tehermentesítik a szülőket.
A vendégek is hibásak
A szallas.hu ügyvezetőjének tapasztalata szerint a reklamációkért nagyjából fele-fele arányban hibáztathatók a szálláshelyek és a vendégek. A különféle portálokon megjelenő értékelési és pontozási lehetőség egyértelműen felfelé húzza a színvonalat, hiszen előbb-utóbb minden szálláshely kénytelen belátni, hogy az ár-érték aránynak kiegyensúlyozottnak kell lennie. Ennek ellenére sajnos vannak negatív tapasztalatok.
A vendégek pedig két esetben szoktak “hibázni” a szakemberek elmondása szerint. Egyfelől akkor, ha az utolsó pillanatban foglalják le a pihenést és kapkodnak, illetve kénytelenek a maradékból választani. Másrészt akkor, ha ők maguk sem tudják, hogy pontosan mit szeretnének csinálni a szabadságuk alatt és mik az elvárásaik a szálláshely felé. De azt sem szabad elfelejteni, hogy az igények és a lehetőségek közötti szakadékot és az emiatt kialakult feszültséget nagyon gyakran pénzügyi korlátok okozzák, hiszen nem mindenki engedheti meg magának a négy-öt csillagos hoteleket.