Élet-Stílus

Hidroplánokkal menőbb lenne a vizes-vb

Egy elképzelés szerint a Liszt Ferenc nemzetközi repülőtérről közvetlenül a versenyek helyszínére lehetne szállítani az utasokat, a Dunára leszállva az uszoda előtt. Dr. Varga Sándor hidroplán-repüléssel foglalkozó gazdasági tanácsadó adott interjút a 24.hu-nak.

Miért éri meg hidroplánokat üzemeltetni?

A hidroplán vagy más néven egy vízre le- és felszállni képes repülőgép, a hagyományos repülőgépekkel szemben azzal az előnnyel rendelkezik, hogy a működtetése kis infrastruktúrát igényel, mivel folyókról, tavakról vagy tengerről egyaránt üzemeltethető. Ha szükséges, kis módosítással használhatja akár a hajókikötőket, a vízen lehorgonyzott hidroplánhoz motorcsónak viheti ki és be az utasokat, de kiköthetnek akár a parton, vagy a fövenyen is.

Exif_JPEG_PICTURE
Fotó: vizirepules.hu

Erre hoztam egy képet, amikor pár éve az olasz comói tavon egy ünnepségen azokra a karikákra kötöttük ki leszállás után a hidroplánokat, ahova sok száz éve az utazók a lovaikat pányvázták ki itatni. A hidroplán előny egy mondatban: kevesebb repülési infrastruktúra igény, több közvetlenül elérhető célpont, továbbá a vízről üzemelés különleges élménye jellemzi ezt a repülési módot.

Mennyire elterjedt a hidroplánok használata?

Itthon sajnos több mint hetven éve nem repülnek már hidroplánok, pedig egykor a Duna és a Balaton szenzációi voltak. Ezeket a német gyártmányú Junkers F13 típusú úszótalpas hidroplánokat Ezüst Sirályoknak becézték. Nyolc éve volt egy katasztrófavédelmi gyakorlat, amikor a horvátországi Zadarból iderepült tűzoltó hidroplán több alkalommal, a Balaton vizével „bombázta” a szántóföldön rakott tüzeket.

Vízbombázás a Balatonon, Junkers F13 a Gellért szálló előtt (repulnijo/Fortepan)

A világon a hidroplánokkal a főleg a sport és hobby repülés területén találkozhatunk, de menetrendszerű járatokkal utazhatunk a Maldív szigeteken vagy Kanadában, újabban pedig Dubajban és Indiában is. Sok egy-két gépes hidroplán társaság működik szerte a világban, a városnézéstől a kalandtúrán át az esküvő szervezésig kínálnak programokat. A katasztrófavédelemben is megtalálták ezek a gépek a feladatukat, hiszen a Földközi tenger térségének szinte minden országa saját hidroplán flottát vet be az erdőtüzek ellen. A vízi repülés véleményem szerint újból a reneszánszát kezdi meg Európában. Szomszédunkban az Adrián egy horvát hidroplán légitársaság már az ötödik gépet veszi. A repülőgépek menetrend szerint közel harminc útvonalat repülnek a tengerről fel és leszállva, köztük már külföldre, Olaszországba is. Dániában indítottak nemrég napi háromszori ingázó járatot két város között, továbbá Londonba is visszatérnek a hidroplánok.

Twin Otter a spliti tengeri kikötőben (European Coastal Airlines)

Ezek a társaságok hagyományos repülőgépeket alakítottak át úszótalpas, kétéltű hidroplánokká, amelyek így nemcsak vízről, hanem hagyományos kifutópályával rendelkező repterekről is üzemelhetnek. A 19 személyes kanadai gyártású Twin Otter jelenleg a legnagyobb típus, amely elérhető a menetrend szerinti járatokat üzemeltető hidroplántársaságok számára a világon.

Milyen új fejlesztések jelentek meg?

A modern kis 2 személyestől az orosz 70 személyesig többféle méretű vízi repülőgép van, de sok fejlesztés még nem szerzett típusengedélyt. Az újabbak csónak testűek, repülő hajók, ahol a két úszótalp nem rontja a repülési tulajdonságokat.

Beriev Be-200, amiről a szélvihar miatt lemaradtam (Beriev repülőgépgyár)

Nekem két kedvenc gépem van: 10 év fejlesztés után tavaly kezdődött meg a 2 személyes amerikai ICON A5 sorozatgyártása, amely a szárnyát összecsukva garázsban is tárolható. A fejlesztőinek a hobby repülés és oktatás volt a fő célja.

Rutan SkiGull a sítalpakkal és az ICON A5 (A cégek fotói)

A másik pedig a világ ma legnagyobb hidroplánja, az orosz Beriev Be-200 sugárhajtású hidroplán, amellyel korábban egy repülőnap alkalmával sikerült repülnöm a Fekete-tengeren. A repülőgép jelenleg csak tűzoltó változatban létezik. A 72 személyes, Airbus-szal tervezett utas változat befejezése egyelőre a szankciók miatt késedelmet szenved.

a Twin Otterből továbbfejlesztett Viking 400S és a német Doornier Seastar hidroplán ( cégek fotói)

Nyáron gördül majd le a gyártószalagról az első európai új kompozit kétéltű hidroplán, a 14 személyes Dornier Seastar, amely a 19 személyes kanadai Viking400S hidroplánnal versenyez majd a légitársaságoknál. Emellett a világon készül már elektromos és hibrid hajtású hidroplán is, sőt a világhírű tervező, Burt Rutan olyan kétszemélyes és sokéltű hidroplánt tervezett, ami autóbenzines hajtóművel négyezer kilométerre is elrepülhet, miközben kétszáz méternyi vízfelület is elég lesz neki a felszálláshoz.

Talán nagy lehetőség lehetne, ha a magyar vizes-vb alatt hidroplánok üzemelnének.

Nem tervezik bevezetni őket, pedig szerintem igazi magyar virtus lenne. Többször írtam, beszéltem róla, s mondanám újra el az előnyeit. Az elképzelésem szerint a vizes VB-n a Dagály úszópalota előtt lehetne a hajókkal közösen a hidroplánkikötő. Ezekkel a gépekkel közvetlenül 19 embert lehetne pár perc alatt a Liszt Ferenc nemzetközi repülőtérről a versenyek helyszínére szállítani a Dunára leszállva az uszoda előtt. Balatonfüredre húsz perc alatt repülne a hidroplán, a nyíltvízi úszópálya mellett a hajókikötő előtt landolhatna a Balatonon. A Dagály előtti felszállással végig a belváros fölött indulhatna a sétarepülés a Duna fölött. Úgy gondolom, hogy a Parlament, a Vár, a Lánchíd felejthetetlen látványt nyújtana a világverseny résztvevőinek vagy nézőinek. A csillogó gép pedig nagy érdeklődést váltana ki a parti sétányokon korzózó budapestiek számára is.

Hidroplán a Dagály Úszópalota előtt a Dunán (vizirepules.hu montázsa)

Képzelje el, hogy az Árpád hídtól felszállva fél napba beleférne egy tokaji vagy badacsonyi látogatás, vagy egy szögedi, netán bajai halászlé elfogyasztása a helyszínen. A vízi repülés előnye, hogy nincs ki- és bebumlizás a városból a reptérre, illetve, hogy a hosszabb vidéki buszozások számára is alternatívát nyújthat a turizmusban.

És mi a helyzet az olimpiával?

A Budapesti Olimpián, ha rajtam múlna, a fentiekhez hasonló hidroplán repülések lennének, csak a Rákóczi hídtól felszállva. Nyolc év múlva, az olimpia évében szerintem már elektromos hajtású és önvezető hidroplánokkal is találkozhatunk majd, amelyek szállíthatnák az utasokat.

Ajánlott videó mutasd mind

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, a 24.hu Facebook-oldalán teheted meg. Ha bővebben olvasnál az okokról, itt találsz válaszokat.

Industrial greenhouse with rows of cultivation.
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.