Az 1882-ben, olajjal vászonra festett 90 x 130 cm-es kép magyar magántulajdonban van, a galéria a kiállítás idejére kapta kölcsön.
A dokumentum szerint Munkácsy Mihály Golgotájának egy igen érdekes vázlatban megfogalmazott változata került elő múlt év őszén egy angol magángyűjteményből. A festményt a londoni Christie’s árverésén vásárolta meg jelenlegi tulajdonosa.
A festő nem sokkal a Krisztus Pilátus előtt befejezése után kezdett foglalkozni a Szenvedéstörténet újabb epizódjának megjelenítésével. Elsőként egy rendhagyó képet festett, a Magyar Nemzeti Galéria kiállításán is látható Krisztus a sziklasírban című kompozíciót. Ezt feltehetően több téma-kísérlet követte. 1881 őszétől azonban már a Golgota előkészítése foglalkoztatta – tartalmazza a közlemény.
Mint olvasható: az előkerült mű a végső kompozíciótól eltérő monokróm kompozíciós-vázlat a megfeszíttetés helyszíne felé közeledő Jézust ábrázolja, az őt követő tömeg körében. “Az alakok között számos, a végső változaton is látható figurát találhatunk. Jézus alakja leginkább a bécsi Belvedere Múzeumban őrzött Krisztus Pilátus előtt (hasonlóképpen monokróm) vázlaton lévőhöz hasonlít. Mindkettő a nagy művészeti hagyományban gyökerező, sokkal romantikusabb ábrázolás, mint a végső változatok Krisztus-alakja”.
A kép színtelenségét az magyarázza, hogy Munkácsy elsősorban a kompozíció tömegelosztására figyelt, kevésbé foglalkoztatta a kolorit. A festmény eddigi, szakemberek előtti ismeretlenségét pedig azzal magyarázzák, hogy “a mű elkészülte után megtetszett valakinek és nagyon hamar magángyűjteménybe került” – áll a közleményben.
A kép – a többi mellett – augusztus 21-ig, a tárlat nyitva tartásáig tekinthető meg.