Belföld

Jönnek az indonéziai és fülöp-szigeteki buszsofőrök Budapesten

Farkas Norbert / 24.hu
Farkas Norbert / 24.hu

Novembertől indonéziai és fülöp-szigeteki buszsofőrök is munkába állhatnak a BKK legjelentősebb szolgáltatója, a német állami vasúttársaság érdekeltségébe tartozó ArrivaBus Kft-nél – írta meg a Népszava. A buszsofőröket ez a munkaerő-kölcsönző cég alkalmazza majd, a lakhatásukról és étkeztetésükről szintén ők gondoskodnak.

Az ázsiai munkavállalók képzése már folyik, az ArrivaBusz angolul beszélő diszpécsereket is felvesz – írta a lap a BKV múlt heti igazgatósági ülésén elhangzottakra hivatkozva.

Az ArrivaBus a budapesti buszok egyharmadát üzemelteti, mintegy 450 járművet.

A cég tavaly két fővárosi tendert is megnyert, amelynek eredményeként 10+2 évig üzemeltethet közforgalmú autóbuszvonalakat Budapesten. A székesfehérvári székhelyű vállalat ugyanakkor nem új a terepen: már 1999 óta vesz részt a napi fővárosi személyszállítási feladatok lebonyolításában. Budapesten három buszgarázsuk is van: Csepelen, Rákospalotán és Kelenföldön, buszaik pedig az észak-budai, észak-pesti, valamint a kelet-pesti kerületekben, továbbá a 100E repülőtéri gyorsjáraton közlekednek.

Nemes Gábor, a BKV igazgatóságának tagja a lapnak megerősítette, hogy  a A BKV igazgatósági ülésen valóban szóba került a Fülöp-szigetekről és Indonéziából hozott buszvezetők ügye. Ezzel összefüggésben több kérdés is felmerült, például

  • hogy a sofőrök itt szereznek-e jogosítványt, vagy a meglévő járművezetői engedélyüket honosítják?
  • és hogy az ázsiai sofőrök hogyan tudnak kommunikálni a forgalomirányítókkal és az utasokkal, különösképpen az első ajtós felszállás esetén?

Az ArrivaBus a fővárosi közösségi közlekedésben mindennapossá vált sofőrhiánnyal indokolta, miért alkalmaznak ázsiai sofőröket. Stratégiájuk szerves része – mint írták –, hogy minden lehetséges eszközzel bővítsék saját járművezetői állományukat, ezért merült fel ez a lehetőség is.

Közlésük szerint az intenzív toborzó stratégiájuknak köszönhetően az általános sofőrhiány a szolgáltatás folytonosságát nem érintette. A cég az elmúlt években ezer autóbusz-vezetőt képzett, és házon belül is meg tudja oldani az új sofőrök oktatását. Az ArrivaBusz hansúlyozta, a nemzetközi Arriva Csoport más országokban is dolgozik külföldi munkavállalókkal, és ezeket a tapasztalatokat Budapesten is felhasználják. A cég kötelékében már most is dolgoznak külföldi munkavállalók, az autóbusz-vezetők körülbelül öt százaléka kerül ki közülük. A cég hozzátette:

miután a magyar kormány hiányszakmának minősítette a járművezetői szakmát, lehetőséget adott arra, hogy az ArrivaBus megvizsgálja a harmadik országbeli munkavállalók munkába állításának lehetőségét, és előkészítse ezt.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik