Interjút adott Pálinkás Zsolt, a Tesco magyarországi vezérigazgatója a Világgazdaságnak.
A politikailag legérdekesebb a beszélgetésből az a rész volt, amikor az igazgatót megkérdezték, hogy mit gondol az előbb Lázár János – majd Nagy István miniszter – által felvetett gondolatról, miszerint a kormánynak ki kellene szorítania a kiskereskedelmi multikat a magyar tulajdonú cégek helyzetbe hozása miatt.
Lázár decemberben azt mondta: a kormány jövőbeli tervei között szerepel a külföldi kiskereskedelmi láncok kiszorítása, amihez nyíltan protekcionista politikát fognak folytatni. „Ebben offenzívnek kell lenni, mert kell, hogy legyen magyar nemzeti kiskereskedelem” – jelentette ki.
Ez nyilván a Tescót is érintheti, tehát jogos volt a kérdés.
Pálinkás előbb leszögezte: nem akarják a Tescót eladni. „Nincs szó ilyesmiről. A legutóbbi csoportszintű stratégiai felülvizsgálat egyértelművé tette, mi az irány: a Tesco átvilágította minden olyan tevékenységét, amelyben a kiskereskedelem mellett érdekelt volt, és amelyik nem prosperált, attól megvált, legyen az online filmértékesítő vállalat vagy étteremlánc.”
Aztán jött a reagálás a Lázár-nyilatkozatra:
Stratégiai partnerként nagyon jó a kapcsolatunk a kormánnyal, Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszterrel átlagosan félévente egyeztetünk, érintve a saját beruházásainkat, terveinket, valamint a szektor kihívásait. A kormányzati törekvésekről is hallunk ezeken a találkozókon, így kevés dolog ér minket váratlanul.
Ezentúl az igazgató még azt is mondta: nem lát ellentmondást a Tesco magyarországi jelenléte és Lázár szavai közt.
A miniszter úr és a kormánybiztos úr szerintem a hazai önellátás szemszögéből közelítette meg a kérdést. Egyetértünk abban, hogy mennyire fontos az ellátási lánc stabilitása és a kiskereskedelem minél nagyobb arányú összekapcsolása a hazai élelmiszergyártással és agráriummal. Büszkék vagyunk arra, hogy fontos partnerei vagyunk a helyi beszállítók révén a magyar gazdaságnak, ráadásul segítünk számos termelőnek, gyártónak eljutni a visegrádi térség piacaira vagy akár Nagy-Britanniába.
Ezután hozzátette:
De bőven van még kiaknázatlan lehetőség, ezért is veszünk részt az agrártárca és az Innovációs és Technológiai Minisztérium által indított beszállítói fejlesztési programban, és egyeztetünk folyamatosan a lehetőségekről a Nemzeti Agrárkamarával. A holland, francia vagy brit példa azt mutatja, hogy a kiskereskedőkkel együttműködve teljes integráció valósítható meg. Csak a távolságon és a technológiai felkészültségen múlik, hogy ki tudjuk-e szolgálni világszínvonalon a környező vagy akár a távolabbi országokat, márpedig Magyarország a lehető legjobb helyen van.