Az előkészítő ülést eredetileg a Pesti Központi Kerületi Bíróságon tartották volna, de a nagy érdeklődés miatt áttették a mellette lévő Fővárosi Törvényszék Markó utcai épületébe. Úgy volt, hogy beengedik a sajtó munkatársait is, de a koronavírus miatti fertőzésveszélyre hivatkozva csak az előtte megtartott sajtótájékoztatón, valamint az előkészítő ülés elején lehettek jelen a tárgyalóteremben a média képviselői. Ezt követően egy másik teremből, kivetítőn lehetett figyelemmel kísérni a tárgyalóban történteket.
A bíróság értesítette a dél-koreai sértetteket és képviselőiket a mai ülésről, de ők napokkal korábban jelezték, nem fognak hazánkba utazni a koronavírus járvány miatt. Így a koreaiak közül ezúttal senki nem volt jelen. A tragédiában elhunyt magyar matróz szerettei azonban eljöttek a tárgyalásra.
A Jurij C. irányítása alatt álló szállodahajó tavaly május 29-én a Margit híd közelében ütközött neki a Hableány sétahajó hátsó részének, a kisebb hajót beforgatta maga elé, majd rövid ideig maga előtt tolta, végül pedig lenyomta a víz alá.
Jurij C. fehér ingben, pár perccel az előkészítő ülés kezdete előtt az ügyvédjével, Tóth M. Gáborral érkezett a bíróságra. Az előkészítő ülés érdemi részét adategyeztetés előzte meg. Mivel közel egy tucat ügyvéd volt jelen a sértetti és a vádlotti részről, ez több mint húsz percig tartott. Finoman szólva sem tűnt logikusnak, hogy ezt követően áttessékelték egy sokkal kisebb terembe a sajtómunkásokat, nagyjából ötven főt. Pláne, hogy ott ugyanúgy bárki megfertőzhette a másikat.
Miután mindenki áthurcolta a cókmókját és a kamerákat a sokkal kisebb tárgyalóba, negyed tíz után elkezdődhetett az előkészítő ülés érdemi része.
Az ügyész elmondta, hogy Jurij C. 2000 óta dolgozott a Vikingnél, és 1975-ben szerzett hajóvezetői képesítést Ukrajnában.
A vádlott 2019 tavaszától vezette a Viking Sigynt, így jól ismerte a hajót. Az előírás szerint indulás előtt végrehajtotta a biztonsági intézkedéseket, és azokat rendben is találta. 20 óra 57 perckor jelentkezett be rádión a Navinfó Budapesthez, majd Passau felé vette az irányt.
Zuhogó esőben, éjszakai látási viszonyok között vezette a hajót úgy, hogy nagyjából ezer méterre lehetett előre látni. Eleinte 5,9 kilométeres sebességgel közlekedett, ám aztán gyorsítani kezdett.
Az ügyészség szerint a 64 éves ukrán férfi figyelmetlen volt, és legalább öt percig nem a hajó vezetésére koncentrált. (Ezt az állítást a védelem vitatta.) Vagyis ez volt az oka annak, hogy nem észlelte a Hableányt, nem tartotta be a biztonságos távolságot, illetve nem kezdeményezte a rádiókapcsolat felvételét. A vád szerint Jurij C.-nek szabad szemmel és a szállodahajó műszaki berendezésein is látnia kellett volna a Hableányt, amennyiben rendesen figyel. Az ügyész szerint az ukrán kapitány a 16-os csatornát használta közvetlenül az ütközés után, és csak később adott ki közleményt a balesetről. Ennek következtében csak percekkel később kezdhették meg kimenteni a Hableány vízbe zuhant utasait.
Jurij C. azt felelte, hogy nem kíván élni ezzel a jogával, ezért a bíróság tárgyalásra tűzte az ügyet. Németh Leóna bírónő kérdésére, hogy kíván-e vallomást tenni, így felelt:
Jelen pillanatban nem készültem fel arra, hogy vallomást tegyek.
Az egészségét firtató kérdésre Jurij C. elmondta, hogy vesebetegsége van, és cisztákat találtak a szervezetében, két hét múlva kell kontrollra mennie.
Tóth M. Gábor, a vádlott védője komoly tanúbizonyítási indítványt terjesztett elő. Több mint egy tucat embert, köztük a Hableány elhunyt kapitánya és matróza hozzátartozóinak a bírósági meghallgatását kérte. Az ügyvéd szerint az ügyészség által indítványozott tanúkat kizárólag a közlekedési bűncselekményben hallgatták ki, ám a későbbi gyanúsításban, a 35 rendbeli segítségnyújtás elmulasztásában nem. Tóth M. indítványozta még egy rádiószakértő, egy törzsőrmester és további szakértők meghallgatását is. Álláspontja szerint lehet, hogy jobb lett volna, ha tovább tart a nyomozás, példaként említette, hogy hiányos volt a korábbi nautikai szakvélemény, ezért újabb igazságügyi szakértők kirendelését kérte.
Az ügyvéd indítványozta a Hableány turistahajó átépítéséről és a műszaki adatairól szóló iratoknak a bekérését is, csakúgy, mint az elhunytakat vizsgáló halottszakértők meghallgatását, szerinte ugyanis csak így lehet megállapítani, hogy a 35 segítségre szoruló közül, hány ember volt még olyan állapotban egyáltalán, hogy ténylegesen lehetett volna segíteni rajtuk.
Az ügyvéd vitatta a vádiratnak azt a megállapítását, miszerint védence öt percig egyáltalán nem foglalkozott a hajó irányításával.
Az ügyész szerint számos tanú meghallgatása indokolatlan, ezért csak később, írásban nyújtják majd be az ezzel kapcsolatos álláspontjukat. Az eddig benyújtott indítványokról a bíróság harminc napon belül fog dönteni.
A hajóskapitány és a matróz hozzátartozóinak jogi képviselői, Gulyás Krisztián és Magyar György azt kérték, hogy a bíróság tekintsen el az áldozatok hozzátartozóinak kihallgatásától, mert az ügyben egyikük meghallgatása sem indokolt.
A bíróság fenntartotta Jurij C. bűnügyi felügyeletét. Az érdemi tárgyalás április 30-án a vádlott és a tanúk meghallgatásával kezdődik.
Kiemelt kép: Marjai János/24.hu