A Ténygyár felkérésére az Y-nsight social listening kutatócég 2017 januárjától egy éven keresztül vizsgálta, hogyan jelennek meg az új magyar gazdasági elit szereplői az online beszélgetésekben – a közösségi médiában, a blogszférában és a kommentekben. A kutatásból kiderül, hogy a magyarok kifejezetten sokat foglalkoznak az általuk leginkább oligarcháknak és strómanoknak tartott üzletemberekkel. Mészáros Lőrinc, Andy Vajna, Tiborcz István, Simicska Lajos és Garancsi István kapcsán leginkább a meggazdagodásuk körülményeit, a politikai kapcsolataikat és az ehhez kapcsolódó korrupciót tartják érdekesnek.
Hogy az oligarchák érdeklik a magyarokat, nem kérdés: erről árulkodik, hogy egy év alatt 127400 bejegyzés született a témában. A beszélgetésekben azonban ennél kevesebben vettek részt: egy kommentelő ugyanis átlagosan hétszer szólt hozzá a témához. Akiket tehát az új elit érdekel, nem elégszenek meg egy kommenttel, hajlandóak akár hevesen is vitatkozni róluk. A bejegyzések 67%-a online cikkekben és az azokra érkező felhasználói kommentekben jelent meg, míg 33%-a a közösségi média platformjain és blogokon. A diskurzusokban összesen több mint 18 ezer ember vett részt, túlnyomó többségben (74%) férfiak; a kutatásból úgy tűnik, nők kevésbé szívesen szólnak hozzá az új elit ügyéhez.
Aligha meglepő, hogy a bejegyzések többsége negatív hangulatú, a kommentek alig több mint egytizede (10,5%) nyilatkozik pozitívan az új elitről. Az is egyértelmű, mi a magyarok problémája Mészárossal, Garancsival, Simicskával és társaikkal: a megnyilvánulások harmada ugyanis korrupcióval, lopással vagy mutyizással kapcsolatos.
Máshogy látja a jelenséget néhány elkötelezett kormánypárti szavazó – a kommentek elemzéséből ugyanis egyértelműen az derül ki, hogy a pozitív megnyilvánulások a Fidesz támogatóihoz köthetők. Szerintük Mészárosék nem oligarchák vagy strómanok, hanem „hazafias üzletemberek”, akik legnagyobb előnye, hogy személyük nem köthető baloldali pártokhoz. Néhányan még azzal is egyetértenek, hogy szükség van egy „erős, magyar gazdasági elit” megjelenésére.
A bejegyzések hangulatának időbeli alakulása azt jelzi, hogy a semleges nyelvezetű bejegyzések együtt mozognak a negatívakkal. Ennek oka, hogy a semleges médiahírekre érkeznek az indulatos, negatív és nem ritkán obszcén reakciók.
Ki a legnépszerűbb oligarcha?
Az új magyar elit gazdagodásáról nem általánosságban beszélnek a magyarok, hanem többnyire egy-egy kiemelt szereplővel és annak ügyeivel foglalkoznak. Ha csak azokat a bejegyzéseket vizsgáljuk, amelyek a fenti nevek (Mészáros, Tiborcz, Simicska, Garancsi, Vajna) nélkül, általánosságban foglalkoznak oligarchákkal és strómanokkal, akkor csupán 16232 bejegyzést találunk, ami a hozzászólásoknak alig több mint egytizede.
A legjobban Mészáros Lőrinc foglalkoztatta a magyarokat a vizsgált időszakban. Felcsút polgármesterét, a gázszerelőből lett milliárdost 79 ezer alkalommal említették a felhasználók. A legtöbb kommentet – és indulatot – Mészáros azon nyilatkozata váltotta ki, amelyben okosabbnak nevezte magát Mark Zuckerbergnél, ugyanis a statisztikák szerint Orbán Viktor miniszterelnök barátjának gyorsabb ütemben nőtt a vagyona 2017-ben, mint a Facebook alapítójának. A kommentelőknél nem váltott ki feltétlen tetszést az a hír sem, hogy Mészáros Lőrinc egyetlen év alatt 100 milliárd forinttal növelte a vagyonát.
Andy Vajna az egyetlen a vizsgált üzletemberek közül, aki nem csupán kétes ügyeivel kelti fel az emberek érdeklődését. Médiaérdekeltségeinek, illetve felesége, Vajna Tímea folyamatos bulvászerepléseinek köszönhetően a Vajnáról szóló diskurzus jellege különbözik a többi oligarcháétól. Vajna neve leggyakrabban akkor kerül szóba az interneten, amikor televíziós és rádiós személyiségek, illetve színészek véleményt nyilvánítanak vele kapcsolatban, valamint ha az érdekeltségébe tartozó csatornákon a kormány kommunikációjával ellentétes hangot ütnek meg. Jelentősen növekedett például a kommentek száma akkor, amikor Sebestyén Balázs a Vajna által tulajdonolt Rádió1 reggeli műsorában kritizálta a CEU-ügy kapcsán a kormány lépéseit, illetve amikor mozgalmi dalokkal jelentkezett Viktor és Lőrinc napja alkalmából.
Tiborcz István és Garancsi István személye Mészárosnál és Vajnánál kevésbé érdekes az online médiában aktív felhasználók számára. Tiborcz elsősorban az FBI által körözött, számos titkosszolgálati ügyben aktív Gaith Pharaonnal kötött üzletei, illetve a 2015-ig tulajdonában álló Elios Innovatív Zrt. feltételezett korrupciós ügyeivel kapcsolatban került célkeresztbe, míg Garancsi kapcsán az váltott ki indulatokat, hogy budapesti villanyoszlop-hirdetéseivel két évig oszlop- vagy közterület-használati díj fizetése nélkül keresett pénzt.
Simicska Lajos Orbán Viktor miniszterelnökkel való emlékezetes szakítása után úgy tűnik, nemcsak a gazdasági életben vesztett pozíciókat, de a kommentelőknél is. Simicskával kapcsolatban elsősorban a sajátos politikai véleménynyilvánítása sarkallta vehemens kommentelésre a netezőket: a róla szóló bejegyzések megsokszorozódtak, amikor október 3-án saját hirdetőfelületeire felfújta szállóigévé vált mondatát, miszerint „Orbán egy geci”; majd még nagyobb kiugrást ért el, amikor megjelent az Állami Számvevőszék jelentése, ami szerint a Jobbik kedvezményesen használhatta Simicska plakáthelyeit.
Az oligarchák megítélése tekintetében nincsen érdemi különbség: a magyarok egyöntetűen elutasítják az új elit tagjait. A képzelt népszerűtlenségi listát – legalábbis az online kommentelők között – Tiborcz István vezeti, a legpozitívabb szereplő pedig Andy Vajna, akinek elsősorban a feleségéhez köthető tartalmak váltottak ki szimpátiát bizonyos kommentelőkből.
Ha már a „stróman” az új elit szinte állandó jelzőjévé vált az online beszélgetésekben, érdemes feltérképezni azt is, kihez kötik a politikai elit tagjait a magyar kommentelők. Orbán Viktor neve a bejegyzések közel ötödében, míg a korrupció elleni harcot zászlajára tűző és azzal kampányoló Jobbik az oligarchákkal kapcsolatos bejegyzések több, mint 8 százalékában szerepel. Érdekesség, hogy Soros György neve egy hozzá nem kapcsolódó ügycsoport kapcsán is több mint tízezer alkalommal került elő. Az Amerikában élő magyar üzletember tehát olyan meghatározó szereplő lett a hazai közéletben, hogy lényegében bármely politikai kérdés kapcsán őt kezdik emlegetni a felhasználók. Azt egyelőre csak néhány kutatás vizsgálta, mennyire működik a csaknem 30 milliárd forint közpénzből folytatott Soros-ellenes kampány, abban azonban már biztosak lehetünk, hogy ennek hatására Soros személye az egyik legfontosabb politikai témává vált az online térben.