A világ minden tájáról özönlöttek a rajzok a Beteg gyermekek nemzetközi rajz- és festménykiállítására, aminek idén Magyarország adott otthont. Összesen 1200 kép érkezett be, a legjobbak a Semmelweis Egyetem Elméleti Tömbjének aulájában kaptak helyet. Itt zajlott a megnyitó, egyben a díjátadó is pénteken – volt, aki Romániából, míg más egyenesen Hong Kongból érkezett, hogy átvegye a kitüntetést.
Lehet, hogy nem minden képnek van esztétikai értéke, de komoly üzenetet hordoznak: tükrözik, ami gyerekek lelkében zajlik
– mondta beszédében Rosivall László, a Semmelweis Egyetem professzora, aki mellett Madarássy István ötvös-szobrász, valamint a Teheráni Orvosi Egyetem professzora, Nima Rezaei és az Avicenna International College alapítója, Shahrokh MirzaHosseini is részt vett a megnyitón.
A pályázókban közös, hogy vagy krónikus betegek, vagy életükben legalább már egyszer részesültek kórházi kezelésben. A 9 éves, Hong Kong-i Helen Xei-t például daganatos betegséggel kezelték.
Egy egészség-angyalt rajzoltam, aki egészség-esernyőket osztogat a kórházban, hogy mindenki meggyógyulhasson
– magyarázza a kislány (a rajz a cikkben lejjebb látható).
Mit üzennek a képek?
Gergev Gyurgyinka onkopszichológus hivatása, hogy végigkísérje a gyerekeket az előttük álló nehéz időszakon. Van, akinek abban segít, hogy mihamarabb letegye a rossz élményeket, míg másokat a búcsúra készít fel.
Gergev elmondja, a rajznak kettős szerepe van a terápiában: egyfelől arra szolgál, hogy életélményeinket feldolgozzuk, másfelől így meg is oszthatjuk őket másokkal. Az érzelmi emlékek nem mindig magyarázhatóak el szavakkal, különösen a legkisebbek esetében. Segít, hogy a gyerekek legtöbbször nem koncepció alapján dolgoznak, “csak úgy” elkezdenek rajzolni. Ilyenkor sok élmény, érzelem jön felszínre, ezek vezetik a kezüket.
Azt látom általa, hogyan kapcsolódik a gyerek a világhoz, így tudom megközelíteni. A rajzok üzennek a gyerekek vágyairól, hiedelmeiről, világgal való tapasztalatairól. A mi feladatunk visszaüzenni, akkor fogják biztonságban érezni magukat.
Van, hogy csak játszunk, nem rajzolunk. Van, hogy a beteg spontán rajzolni kezd, és olyan is van, hogy én kérem. Érezni kell, ha nem készült fel rá, hogy szavakban is megfogalmazza az élményeit. Ilyenkor még nem beszélem meg velük a rajzok tartalmát
– mondja a pszichológus, aki segít értelmezni, milyen érzések jelennek meg a kiállítás egy-egy darabján. Elsőként épp Helen angyalos képe ragadja meg:
A kép távoli perspektívából tekint mindenre, és megjelenik rajta a közösségvállalás gondolata. A kislány láthatóan már feldolgozta az élményt. Itt már nem ő a beteg, hanem ő az, aki tapasztalatából adódóan segíteni tud. Ez egy komoly úton végigment gyerek okos, tapasztalt, bölcs üzenete felénk
– mondja Gergev.
A rajzok többsége ugyanakkor egészen más hangulatú. Sok készült közülük akut fázisban, akkor, amikor a gyerek leginkább küzdött a betegséggel.
Ilyenkor üzennek a félelmeikről, amiket nem tudnak elmondani. Megváltozik a testképük, a kontroll a testük felett, megváltozik a környezetük, és fellép a halálfélelem is. A szülő is szorong. Az a dolgunk, hogy megtaláljuk, hogyan csökkentsük a szorongást, akkor könnyebben lehet őket visszailleszteni a társadalomba.
Feltűnő az is, hogy bizonyos képeken kórházi jeleneteket láthatunk, míg máshol jobban elvonatkoztatnak az alkotók. Gergev szerint ez életkorfüggő is, a 6-8 évesek például sokkal inkább konkrétumokban gondolkodnak, mint idősebb társaik. Ugyakkor
aki szorong, hajlamosabb konkretizálni, nem engedi szabadjára a fantáziáját, kevesebb a szimbólum, a jelkép. Ilyenkor feladatunk a szorongás oldása, a fantázia felé terelés, ami többnyire nem egy ülés alatt történik meg.
Jó példa a 12 éves indiai kislány rajza:
Az első, ami eszünkbe juthat, hogy a gyerek egyedül maradt a világában. Erre utal a sötét, az, hogy nem látjuk se a kezeket, se a tekintetet, ami által kapcsolódhatnánk. Aki ezt rajzolja, nem akar kapcsolódni másokhoz, sérelmek érték, elszigetelődni vágyik. Hosszútávon ez nem jelenthet kiutat számára, de most ez a védelmező.
Ez a belső harc pedig egyformán megjelenik az öt- és a tizenegy évesek képein is. Már egy 5 éves is ki tudja fejezni az érzelmeit, ha a rajzkészsége még fejletlen, akkor az úgynevezett világjátékban: ennek során a gyerek különböző tárgyakat – emberfigurákat, házakat, állatokat, növényeket, járműveket – kap, ezekből kell “felépítenie” a saját világát. Minden szimbolikus értékkel bír, így már fél óra alatt is sok információra lehet szert tenni a gyerekről.
Ha sebzett, a világa is sebzett, leégett a ház, háború van, vihar van, az emberek megbetegedtek. Akkor ott kell gyógyítgatnunk
– mondja Gergev.
A kicsik közül sokan kívülről, felülről ábrázolják magukat, kiszolgáltatott helyzetben, míg mások a méretekkel, a tárgyak elhelyezésével játszanak. Sokat mond például annak az ötévesnek a képe, aki egyforma nagynak ábrázolja a fecskendőt és a kórház épületét.
A lenti képen a pszichológus szerint a meghasonlottság érzése a jellemző, az, hogy én, aki egészséges voltam, találkoztam a betegséggel, annak okaival és következményeivel. Innen kell majd visszatérnem az egészségesek világába.
Nem mondhatjuk, hogy “úgyis meggyógyulsz”
Gergev olyan gyerekekkel találkozik, akik a diagnózis után életük legnehezebb időszakát kezdik el. Jellemző, hogy minden elbizonytalanodik, hirtelen kihúzzák a lábuk alól a talajt. A gyermek védőhálója elsődlegesen a család, ezen túl pedig a tágabb társadalmi környezet. Átmenetileg a tágabb védőháló megszűnik, amit a barátok, az óvoda, a pedagógusok jelentenek. Amikor pedig a szülőn is észleli a bizonytalanságot, a gyerek szembesül azzal, hogy minden megváltozott, semmi sem lesz olyan, mint eddig volt. Ebben a szituációban kell a pszichológusnak utat mutatni.
A szakember szerint fontos a fókuszált együttlét, a figyelem a legapróbb rezdülések iránt is.
Értjük a helyzetet, mert a többi gyerek által már megtanultuk, milyen – ez az a része a szakmámnak, amit én sem a tankönyvekből sajátítottam el, hanem a gyerekeknek köszönhetően, akikkel már végigcsináltam. palliatív terápiát, végigkísérve a beteget az úton, ami az elbúcsúzáshoz vezet. Nagyon szép feladat, sok mélységgel és magassággal, nem véletlenül választottam. Megedződik az ember, ilyenkor tud igazán segíteni.
nem mondhatjuk, hogy “úgyis meggyógyulsz”. Megbeszéljük, mi a gyógyuláshoz vezető út, és a szülővel azt is megbeszéljük, ha nem gyógyítható. Ilyenkor módszert váltunk, és elkezdjük a