Miközben az Uber fuvaros applikáció cége már a sokadik megállapodást köti olyan innovatív kormányokkal, mint az észt vagy ma a litván, Magyarország – mint minden más téren az oktatástól a sportig – az erőből való politikában hisz:
Ehhez a hétfőn benyújtandó törvénytervezet szerint csak annyit kell csinálni, hogy másodszor is megvágják a vállalkozást a hatóságok. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) közlekedési államtitkára bejelentette, hogy az Uber már kapott egy 300 ezer forintos bírságot, amit még nem fizettek be.
Fónagy szerint az alkalmazás letiltása lesz a nehezebb ügy, de dolgoznak a technikai megvalósításon. Az Uber mellett a szállodáknak személyszolgáltatást nyújtók is szorulhatnak, náluk kell majd lennie a szerződésnek, amit a hotellel kötöttek. A jogellenesen uberezők még 9 büntetőpontot is kaphatnak, másodszorra pedig már a vezetéstől is eltilthatják fél évre. Az autót először fél, majd három évre vonhatják ki a forgalomból.
Lőttek a feketegazdaságnak most!
Csak az internetes felületek és az applikációk blokkolásával lehet hatékonyan fellépni az “illegális fuvarszervezőkkel” szemben, ezt szorgalmazta régóta az összes szakmai szervezetük – közölte a 24.hu-val Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség (OTSZ) elnöke. Szerinte a tervezetet hónapok óta készítik elő.
Ezek a javaslatok és egyéb szigorítások a szürke-fekete gazdaság felszámolását célozzák, amivel természetesen egyetértünk.
Metál szerint tanult a történetből a taxisszakma, felkészültek rá, hogy ha van igény az appokon keresztüli fuvarrendelésre, -követésre és -kifizetésre, akkor ezeket “ténylegesen üzemeltetni kell a taxitársaságoknak.” A nagyobb fuvarszervezőknél szerinte már elérhetők és biztonsággal használhatók e rendszerek.
Metál úgy summázta a történeket, hogy elégedettek, bár “eddig is hittünk a mesében”, az appos fuvarszervezők mégse tartották be a törvényeket. Hozzátette, a keddenkénti taxis tüntetésekben (amit e héten jelentettek be), nem vesz részt a taxisok szövetsége, Csertek István a főszervező. Őt is megkerestük, de ő már nem volt olyan optimista, azt mondta:
Ugyanis szerinte nem új jogszabályokra van szükség, hanem a régiek betartatására, hisz megvannak a tiltások, szankciók a mostani törvényekben is. Elmondta példaként, hogy január óta két rendszámot szedtek le uberes kocsiról, de azóta ezeket visszakapták a tulajdonosaik. Hozzátette, a BKK több száz uberes sofőrt bírságolt meg, de fellebbezés után a Nemzeti Közlekedési Hatóság ezeket figyelmeztetésre változtatta.
Őket az OTSZ-hez hasonlóan meghívták keddre az NFM-be egyeztetésre, de ha úgy marad a tervezet, ahogy arról a sajtóból értesültek, akkor arra nem fognak rábólintani. Ahogy Csertek hozzáfűzte:
Az ígérgetésből és vakításból legyen elég, ezekkel van tele a csomagtartónk.
Az Uber ennél tömörebb és semmitmondóbb választ küldött:
Egyelőre az Uber tájékozódik a témában és értelmezi a fejleményeket, amelynek tükrében ki fogunk alakítani egy hivatalos álláspontot.
Egy háború története
Az idei év egyik legfontosabb sztorijává kerekedett Budapesten a taxisok vs. Uber hadakozás. A taxisok épp kezdtek volna örülni, hogy a nemrégiben elfogadott taxisrendelet miatt végre letisztul a szakma, egységes tarifák lesznek, kinyíródnak a mezítlábasok, amikor bejött az amerikai alapítású Uber.
A fővárosban rendszeressé váltak a taxisok demonstrációi, január 18-tól napokra bevették magukat az Erzsébet tér szélére, korlátozva a forgalmat, de ezen a héten is tartottak egy nagyobb tiltakozást, megbénítva a belváros forgalmát (amire az Uber mókásan napi árcsökkentéssel reagált). Fónagy üzent minden szereplőnek: az Ubert befenyítette, hogy hamarosan jönnek az új szabályok – jöttek is, ugye -, a taxisoknak meg azt mondta, itt az ideje kicsit innovatívabbnak lenniük.
A helyzet ettől függetlenül nem hungarikum, az utóbbi években az Uber minden országban, ahol megjelent, botrányt okozott az új rendszerével. Tettlegességig is fajuló balhék kísérték a működésüket és az ellenük való tiltakozásokat Londontól Párizson át Varsóig, és bőven nem mondható el, hogy minden kormánnyal sikerült volna megállapodniuk.