A további egyeztetések és a beérkezett vélemények, álláspontok tanulmányozása miatt csak áprilisban dönthet majd a taxiszolgáltatás feltételeit tartalmazó rendelet elfogadásáról a Fővárosi Közgyűlés – döntött Tarlós István főpolgármester javaslatára szerdai ülésnapján a Városháza. Addig egy újabb, széles körű egyeztetést is tartanak a kérdésben – közölték.
György István főpolgármester-helyettes hangsúlyozta: olyan szabályozást szeretnének, amely Budapest és az utasok érdekeit szolgálja.
Fotó: Budapest.hu
Mint arról korábban beszámoltunk, a beterjesztett javaslat szerint bevezetnék a fix tarifát, amely (a mostani 300 forint helyett) 450 forintos alapdíjat, 280 forintos kilométerdíjat és 70 forintos percdíjat állapít meg, az éjszakai díjtáblázatot viszont eltüntetnék a piacról. A főváros terve szerint csak 10 évesnél fiatalabb autóval lehetne taxizni, amelynek tengelytávja legalább 2550 milliméter, öt személy szállítása esetén csomagtere nagyobb, mint 430 liter, motorja legalább 60 kilowatt (80 lóerő) teljesítményű, és megfelel az Euro IV-es, 2018-tól pedig az Euro V-ös károsanyag-kibocsátási normáknak. A járművekben kötelező lesz a légkondicionáló, október 15. és március 15. között pedig téli gumit kell felszerelni rájuk.
A tervezet foglalkozik az autók külsejével is, e szerint 2013. október 1-jétől – ekkortól lépne hatályba a rendelet – az autók alapszíne sárga lesz, az ablakok alatt a két ajtó szélességében sárga-fekete pepita sáv fut végig, a kötelezően megjelenítendő információkat (engedélyszám, díjszabás, elfogadott bankkártyák logói, „Minősített budapesti taxi” felirat) a karosszérián fekete, az ablakokon fehér karakterekkel kell szerepeltetni. A taxitársaság logója, telefonszáma csak az első ajtókon helyezhető el, reklámot pedig csak a hátsó lökhárítón lehet majd elhelyezni. A rendelettervezet a járművekben megtiltja a dohányzást, és kötelezően előírja a bankkártyás fizetés biztosítását.
Az autókat felsoroló táblázat szerint kompakt autókkal (VW Golf, Ford Focus, Opel Astra) nem lehetne taxizni, csak azok kombi- vagy szedánverziójával, de még a Ford Mondeo is csak kombiverzióban szerepel a felsorolásban. Ugyancsak cserélni kellene a sofőrök körében népszerű, gyengébb motorral szerelt (60 kilowattnál kisebb teljesítményű) Skoda Octavia és Dacia Logan típusú gépkocsikat is.
Szabadon lehetne viszont furikázni például a 3,5–4,5 milliós árkategóriába eső Chevrolet Cruze-zal és Renault Fluence-szel, továbbá Audi A8-cal és BMW 7-tel, valamint a több tízmilliós Jaguárokkal.
Fotó: Budapest.hu
Soha nem látott demonstráció jöhet
Az elképzelés élesen megosztja a taxitársadalmat. Egyes társaságok nem értik, miért avatkozik bele a főváros az árakba, és miért kell egységesen sárgára színezni a kocsikat. Szerintük az új arculat és tarifa bevezetése a csalók helyzetét könnyítené, könnyebben eltűnhetnek szem elől, és kevésbé lennének azonosíthatóak. Ráadásul – figyelmeztetnek – a taxisok autóinak nagy része nem felelne meg a szigorú előírásoknak, így – a mintegy 5500 fővárosi taxis közül – több ezer sofőr kerülne lehetetlen helyzetbe.
Horváth Csaba, az RT5 Taxi Holding Kft. ügyvezetője azt mondta, kevesebb mint tíz hónapot kaptak nagyon nagy költséggel járó beruházások végrehajtására, de arról nincs hatástanulmány, hogy ez megtérül-e. Szerinte taxisok tucatja „dobhatja ki” egy-két éve hitelre vásárolt járművét, csupán például amiatt, mert a csomagtartó mérete nem megfelelő.
„Üdvözöljük, hogy a főváros végül visszakozott, és Tarlós úr úgy döntött, hogy további egyeztetéseket tartanak, és újragondolják a rendeletet. Kilenc hónap alatt ugyanis egyszerűen lehetetlen lett volna átállni. A több ezer vállalkozó kiesésével a rendszerből hiteleket törlesztő családok mentek volna tönkre, veszítették volna el autóikat és lakásaikat” – részletezte lapunknak Horváth.
Elfogadhatónak tartaná, ha a járművekkel kapcsolatos szigorú elvárások az új belépőkre vonatkoznának, a már piacon levők pedig átmeneti felkészülési időt kapnának. A vállalkozóknak több százezer forintos költséget is jelenthet a járművek egységes arculatának és szabad jelzésének kialakítása – hangsúlyozta.
Budapest legnagyobb taxitársaságának igazgatója úgy számol, a díjemelés legalább negyvenszázalékos utasforgalom-csökkenést hozna, ami tovább nehezítené az egyébként is súlyos helyzetbe kerülő taxisok életét. Szerinte első körben inkább hatékonyabb ellenőrzésre lenne szükség: többek közt kiszűrni a gyanús alvállalkozókat és a hiénákat, valamint kitiltani az utakról a fehér rendszámos fuvarozókat.
Majercsik Tamás, a Taxi Gépkocsivezetők Független Szakszervezetének szóvivője korábban azt közölte: amennyiben a tervezetet jelen formájában elfogadják, akkor olyan demonstráció lesz, amilyen még nem volt a fővárosban, és bírósághoz fordulnak.
Vannak, akik optimisták
Mások viszont örülnek a hatósági árnak, mert így a konkurencia nem tudja irreálisan alacsony tarifával elcsábítani az utasokat. Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség elnöke szerint például a rendelettervezet azokat a vállalkozásokat és taxisokat védené, akik eddig is a törvényi előírásokat betartva működtek. Szerinte a taxisok 45 százaléka a liberalizált piacon, az árversenyben már tönkrement, ezt a problémát megoldhatná a rögzített hatósági ár.
Az ellenzék is zúgolódik |
Molnár Gyula és Horváth Csaba MSZP-s képviselők szerint a megfogalmazott célokat a jelenlegi előterjesztéssel nem lehet elérni, ráadásul figyelmen kívül hagyják a piac és a verseny szabályait. A jobbikos Szabó György pedig módosító javaslatot fogalmazott meg, amely szerint a hibrid meghajtású járműveket teljesítmény-korlátozás nélkül használhatnák. |