A szervezet szerint az alapkérdésekben konszenzust kereső politikai kultúra elengedhetetlen a köz- és felsőoktatás távlatos átalakításához, az oktatás nemzeti ügy, többé nem lehet a politikai váltógazdaság prédája. A HAT célja az oktatáspolitikáról való gondolkodásban jelenleg is meglévő közös pontok, közösként értékelhető elképzelések azonosítása.
„Az oktatásban érintett civil szervezetek, a Szülői Hálózat, valamint az Oktatói Hálózat és a HAT által megalkotott Oktatáspolitikai Alapelvek azokat a sarokköveket tartalmazzák, amelyeket elengedhetetlennek tekintünk az eredményes, hatékony, méltányos és progresszív oktatási rendszer kiépítéséhez. Ezeket közreadva, vitára bocsátva konzultációt és szakmai együttműködést ajánlunk a politikai erőknek abból a célból, hogy a továbbiakban törekvéseink ismeretében alakítsák oktatási stratégiájukat. Alkalmat kínálunk arra, hogy a meghívásunkat elfogadó politikai erők képviselői maguk is kifejtsék meghatározó stratégiai elképzeléseiket, cselekvésük vezérmotívumait” – áll a HAT közleményben.
Az alapelveiket elfogadni kész politikai erők számára kétoldalú szakmai együttműködést is felajánl a szervezet, amely úgy véli, szükség van a mindenkori potenciális kormányzó erők közötti konszenzusra a legalapvetőbb kérdésekben ahhoz, hogy az eredmények beérjenek, a tendenciák megmutatkozzanak.
A HAT olyan oktatáspolitikai fordulatot szeretne elérni, „mely a múlt hibáit és erényeit egyaránt figyelembe véve képes hazánk érdekeit hatékonyan szolgálni”.
A HAT alapelvei |
1. Szektorsemlegesség és szubszidiaritás 2. Stabil, minőségre ösztönző finanszírozás A nevelés-oktatás állami költségvetési finanszírozásának stabil, tervezhető és átlátható módon biztosítania kell az oktatási intézmények működését, a felsőoktatási intézmények oktató-kutató tevékenységének ellátását, a finanszírozás módjának pedig ösztönöznie kell a minőség és eredményesség javítására. 3. Autonómia és elszámoltathatóság 4. Méltányosság 5. Független minőségértékelés 6. Nyílt és informált oktatáspolitika alkotás 7. Stratégián alapuló fejlesztéspolitika 8. Jogok tiszteletén alapuló szabályozás 9. Világnézeti semlegesség 10. Megbecsült és szakmailag felkészült pedagógusok
|