Belföld

Itt a vége: Elkezdték bontani a Szőke Tiszát

Hosszú hányattatás után beteljesült az egykori luxusgőzös sorsa, hiszen a tápéi kikötőben megkezdődött a hajó szétbontása, ami hónapokig is eltarthat.

A Szeged24 munkatársa véletlenül fedezte fel vasárnap délután, hogy a tápéi kikötőben évek óta rozsdásodó egykori diszkóhajónál munkások serénykednek. Míg korábban arról volt szó, hogy elvontatják innen a hajót, és megpróbálják felújítani, most azzal volt kénytelen szembesülni az arra járó, hogy egy 5-6 fős csapat már elbontotta az egykori nagyterem oldalát, így a partról is jól láthatók a jellegzetes tartóoszlopok.

Miután munkatársunk két munkástól megtudta, hogy szerda óta bontják a hajót, és egy általuk megnevezni nem kívánt “főnök” utasítására darabolják a fedélzetet, egy harmadik munkás odalépett, és erőteljesen felszólította, hogy ne folytassa a fénylépezést. Néhány képet ennek ellenére sikerült készíteni a munkálatokról, illetve azok következményeiről, ám a parton összegyűlt hatalmas farakást már nem sikerült megörökíteni, melyet a hajóból “termeltek ki” a munkások.

Az új fejlemények tükrében nehéz értelmezni a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal (KÖH) Műtárgyfelügyeleti Irodája korábbi ígéreteit, hogy legalább a hajó egyes darabjait védelem alá helyezik. Igaz, hogy tavasszal gyakorlatilag ócskavasként árverezték el a hajót, de a hivatal hozzájárulása nélkül senki sem kezdhette volna el a bontást. Mivel a helyszínen tartózkodó  munkások vagy nem akarták vagy nem tudták megmondani, mely cég adott utasítást a bontásra, egyelőre nem tudni, kik a tulajdonosok.

A gőzhajót februárban helyezték ideiglenes védelem alá, majd megmentése érdekében a KÖH március 9-i helyszíni szemléjén néhány civil kérelmezte, hogy bizonyos beavatkozásokat végezhessenek el a hajótest dőlésének megakadályozására.

Buzinkay Péter, a KÖH Műtárgy-felügyeleti Irodájának vezetője akkor kiemelte: a hivatal néhány napon belül kiadta az engedélyt az azonnali munkavégzésre, a március 9-i szemlén eltervezett beavatkozások azonban végül nem voltak megvalósíthatók. Azóta gyakorlatilag semmi sem történt a hajó megmentése érdekében.

Májusban egy értékmentéssel és fémkereskedéssel foglalkozó társaság nyerte meg a szegedi Szőke Tisza gőzösre kiírt ártárgyalást. Ézsiás László, a Csabaholding Kft. felszámolóbiztosa közölte: Amíg a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal nem nyilatkozik arról, hogy mely részeket veszik védelem alá, nem tudják aláírni az adásvételi szerződést. A nyertesek nem tudják átvenni a tulajdonukat, nem kezdődhet meg a hajótest mentése sem.

A nyár elején még arról írt a Szeged24, hogy az egykori tulajdonos Szőke Tisza Nonprofit Kft. ellen kezdeményezett felszámolási eljárás elindítása után száz napon belül kezdik meg a vállalkozás vagyonának értékesítését. A hajóra többen is fenték a fogukat, hiszen ócskavasként is legalább 30 millió forintot ér az egykor szebb napokat megélt luxusgőzös.

Érdemes felidézni a hajó történetét. Az 1917-ben épült hajó először a IV Károly, később a büszke Sas nevet kapta. Csak névváltozásai során is megelevenedik a magyar történelem, ugyanis a 30-as évektől Szent Imrére, a háború után pedig természetesen Felszabadulásra, először keresztelték, majd nevezték át, és úgynevezett kofa hajóként szolgált. 1958-ban újították fel, amikor pihenőhajót építettek belőle, de a ’70-es évekre annyira leromlott az állapota, hogy leselejtezték, és 78-ban Szegedre, a Múzeum elé került, ahol már csak állóhajóként szolgálhatta a vendégeket. Sokakat kellemes emlékek kötnek hozzá az itt működő étterem, még inkább a diszkó kapcsán.

A történetnek úgy tűnik 2012 utolsó hónapjaiban lesz vége, hiszen a csodás díszítések, míves kovácsoltvas korlátok, ritkán látható lapátkerekek és a jellegzetes két kémény rövidesen a szerszámok martalékává válnak. A helyszínen dolgozó munkások szerint a munka még hónapokig eltarthat.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik