Belföld

Menthetetlenül süllyed a szegedi lapátkerekes

A Szőke Tisza nevű gőzhajó, az ország utolsó kétkéményes lapátkerekese, amely még megmenthető lett volna néhány évvel ezelőtt.

Most azonban már azok is menthetetlennek tartják, akik egyébként reménytelen sorsú, régi gőzösök megmentésével foglalkoznak, nevezetesen például a Zoltán Gőzös Közhasznú Alapítvány kuratóriumának elnöke, Portás Csaba.

A Magyar Hajózásért Egyesület tagjai március 12. és 18. között megpróbálták „felúsztatni” a Szőke Tiszát, vagyis a hajótérbe került vizet kiszivattyúzva, felszínre hozni az elmerült utasszállítót, s elzárni a rést, ahol a víz betört. Az akció a nem elégséges szivattyúkapacitás és a nagy mennyiségű vízbetörés miatt sajnos nem sikerült. Néhány helyiségből ideiglenesen ugyan ki tudták szippantani a vizet, de azok újra megteltek, amikor a szivattyúzás abbamaradt.

Nem sikerült megtalálni azt a rést sem, amely végül a süllyedést okozta. A búvárok szerint ez nem a hajó oldalfalán, hanem a fenekén lehet.Mint korábbi felmérések dokumentációjából tudható, a fenékaljon már régebben is betonozással hárították el a beszivárgásokat. Az 1917-ben épült hajó eredeti lemezvastagsága 5,6 milliméter, ám a lemezek nagymértékben korrodálódtak az elmúlt 95 évben.

A hajó 1979 óta áll Szegeden, rendezvényhajóként szolgált tíz évvel ezelőttig. Azóta azonban elhagyatottan vesztegel a tápéi öbölben. Jelenlegi tulajdonosa, egy felszámolás alatt lévő kht., amely korábban nyert ugyan félmilliárd forint támogatást a felújításra, de nem tudta előteremteni az önrészt, ezért a hajó renoválása meghiúsult. A felszámoló hamarosan eladásra hirdeti meg a hajót. Fennáll a veszélye, hogy roncskereskedők vásárolják fel, és szétdarabolják, esetleg annak ellenére, hogy a műemléki védése folyamatban van. A hajót vagy egyes részeit védett műtárggyá fogják nyilvánítani.

További részletek itt olvashatók.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik