Van egy kis utca a Rákoshegyen, igazán harcos lakókkal. Évek óta dokumentálják a reptér kettes kifutójának feléjük eső végén történő eseményeket. Megtehetik, hiszen a pályavég alig másfél kilométerre van tőlük. Ez is egy örökség – mondja Deák István, aki több mint 12 éve vett itt házat. Szerinte a nyolcvanas években jogszabálysértő módon építették a pályavéget, ugyanis az akkori rendelet 5 kilométeres védőtávot írt elő, amit nem vettek figyelembe. A pórul járt lakó azt mondja, a pálya működtetését 1984 és 1997 között átmenetileg megszüntették. Amikor ők ide költöztek, úgy tudták, hogy nem erre járnak a repülők.
Lerepül a fejünk
2004-ben egy furcsa rendeletmódosítással megengedték, hogy itt is repüljenek bizonyos feltételek betartásával. Azóta itt is közlekednek, a feltételeket meg nem tartják be – meséli Deák úr. Az, hogy erre járnak a gépek, azt jelenti, hogy úgy 70 méterrel a háza felett húznak el. Körülbelül húszemeletnyi magasságban.
Úgy tudták, nem lesznek repülők
Fotók: Neményi Márton
Az utcán hazafelé igyekvő hölgy egyenesen arról számol be, hogy a férjét pont a gépek ölték meg. Illetve az általuk okozott stressz. A férfi ugyanis egyszer nagyon megijedt, amikor majdnem leszakította a házuk tetejét egy gép. Ő úgy sejti, ez az a trauma, ami elvitte. „Ez!”-mondja szomorúan az asszony. Nehéz eldönteni, hogy a fájdalom, vagy a tények mondatják vele a történetet.
Árulja a tulaj
A szemben lévő házban albérlő mutatja a hirdetést; eladó a ház, amelyben lakik. Szerinte nemigen lesz, aki megveszi. Pedig szerinte nem járnak erre olyan gyakran a gépek. Egy kedves, idős bácsi mondja mosolyogva, hogy őt ugyan nem zavarja ez az egész. Meg lehet szokni. Meg nem is mindennap van ez. Csak ritkán. Igaz, tavaly sűrűn jártak. A lakók között sincs egység. Ami az egyiknek ritka a másiknak gyakori. Egy hölgy például 3- 4 percenként is hall egyet-egyet.
Egy százalék
A Budapest Airport Zrt. szóvivője szerint ezt a pályavéget alig használják a gépek. És nem is minden nap. Az éves repülőgép mozgásoknak, az éves repülőgép forgalomnak mindössze egy százaléka esik oda – mondja Hardy Mihály. A Budapest Airport csak rendkívüli esetekben használhatja a kifutót. Mondjuk nyáron, ha egy zivatar miatt az egyes pálya nem használható, vagy ideiglenes pályazár van. A szóvivő szerint pár ember és a polgármester sokkal zajosabbak, mint a gépek.
Hardy szerint nem a gépek zajosak
A zajos polgármester
Riz Levente kerületi fideszes polgármester sajtóosztályáról először finoman lepattantunk. Üzenték, hogy legyünk türelemmel, rövidesen válaszolnak. Sebaj, odamentünk. Gondoltuk, biztos elcsípjük a kerület országgyűlési képviselőjeként is dolgozó politikust. A portán, ahogy megláttak minket, nagy sürgölődés támadt. Eleinte nem is értettük, mire fel a hirtelen támadt készségesség, de hamar fény derült a nagy magyar igazságra: a portás elnézte. Úgy jelentette a sajtóosztálynak, a HírtTV érkezett meg. Így pár perc múlva a sajtós csalódottan vette tudomásul, hogy csak mi vagyunk. Mi is csalódtunk, nem nekünk örültek.
Van, aki észre sem veszi, van, aki menekülne
Hiába minden, polgármester úrnak sajnos mennie kellett. Maradt a telefon, de Riz úr pontosan, a megbeszélt időpontban hívott minket, elnézésünket kérve a délelőtti kosár miatt.
A minimum
Riz Levente szerint több terve is van az önkormányzatnak a helyzet megoldására. Van a minimum-, meg az álomcél.„A jogszabályok szerint reggel 8 és este 22 óra között lehetne ezt a pályavéget használni. Ha már ez megvolna, akkor mi elégedettebbek lennénk. Sőt, azt is szeretnénk, ha csak a 100 tonnánál nem nehezebb gépek szállnának le- és fel itt” – teszi hozzá. A polgármester szerint a pályavégen most előfordul, hogy 400 tonnás monstrumok szállnak le és fel. A lakók feje felett 70 méterre.
Az álom
A területen a polgármester szerint 400-500 ingatlan érintett. Szerinte az volna a legjobb, ha a Budapest Airport ezeket a házakat megvásárolná. Felvetjük, hogy ha átlagosan 10 millióval számolunk, akkor az minimum 4-5 milliárdos kiadást jelent, és ezt az összeget finoman szólva sem biztos hogy a Budapest Airport rászánná a kártalanításra. Ő is helyesel, érti kétkedésünket. Azzal hárít, nem biztos, hogy mindenki eladná az ingatlanát. Biztosan lennének, akik csak mondjuk nyílászárót cseréltetnének, vagy megerősítenék a tetőt. Nem lenne az olyan drága így! Riz Levente szerint azért is sürgető a megoldás, mert rövidesen bővítik a repteret. Növekedhet a teherforgalom. Az pedig növeli a bajt is…
Ha szeretne alacsonyan szálló gépmadarakat nézni, kattintson a videóra!