Belföld

Milliárdokat akarnak a reptértől

Többen lezáratnák az egyik ferihegyi kifutópályát a Rákoshegyen lakók közül. A csata évek óta zajlik a lakók és a Budapest Airport között. Komoly eredményt senki sem tud felmutatni.

Van egy kis utca a Rákoshegyen, igazán harcos lakókkal. Évek óta dokumentálják a reptér kettes kifutójának feléjük eső végén történő eseményeket. Megtehetik, hiszen a pályavég alig másfél kilométerre van tőlük. Ez is egy örökség – mondja Deák István, aki több mint 12 éve vett itt házat. Szerinte a nyolcvanas években jogszabálysértő módon építették a pályavéget, ugyanis az akkori rendelet 5 kilométeres védőtávot írt elő, amit nem vettek figyelembe. A pórul járt lakó azt mondja, a pálya működtetését 1984 és 1997 között átmenetileg megszüntették. Amikor ők ide költöztek, úgy tudták, hogy nem erre járnak a repülők.

Lerepül a fejünk

2004-ben egy furcsa rendeletmódosítással megengedték, hogy itt is repüljenek bizonyos feltételek betartásával. Azóta itt is közlekednek, a feltételeket meg nem tartják be – meséli Deák úr. Az, hogy erre járnak a gépek, azt jelenti, hogy úgy 70 méterrel a háza felett húznak el. Körülbelül húszemeletnyi magasságban.

Úgy tudták, nem lesznek repülők
Fotók: Neményi Márton

Az utcán hazafelé igyekvő hölgy egyenesen arról számol be, hogy a férjét pont a gépek ölték meg. Illetve az általuk okozott stressz. A férfi ugyanis egyszer nagyon megijedt, amikor majdnem leszakította a házuk tetejét egy gép. Ő úgy sejti, ez az a trauma, ami elvitte. „Ez!”-mondja szomorúan az asszony. Nehéz eldönteni, hogy a fájdalom, vagy a tények mondatják vele a történetet.

Árulja a tulaj

A szemben lévő házban albérlő mutatja a hirdetést; eladó a ház, amelyben lakik. Szerinte nemigen lesz, aki megveszi. Pedig szerinte nem járnak erre olyan gyakran a gépek. Egy kedves, idős bácsi mondja mosolyogva, hogy őt ugyan nem zavarja ez az egész. Meg lehet szokni. Meg nem is mindennap van ez. Csak ritkán. Igaz, tavaly sűrűn jártak. A lakók között sincs egység. Ami az egyiknek ritka a másiknak gyakori. Egy hölgy például 3- 4 percenként is hall egyet-egyet.

A rekordüzlet
Hat évvel ezelőtt rekordáron, 464 milliárd forintért adta el az állam a Budapest Airport (BA) Zrt.-ben lévő 75%-os részesedését. Akkor mindenki bomba üzletről beszélt. Azonban ma már tudjuk, a vásárló brit BAA rossz üzletet kötött. Ugyanis mindössze másfél évvel később, 2007 júniusában a spanyol Ferrovial felvásárolta a brit vállalatot, egyúttal eladta a BA-tulajdonrészt a Hochtief építőipari csoport reptér üzemeltetéssel foglalkozó vállalatának és három pénzügyi partnerének. A privatizáció bejelentésekor még senki nem sejtette, hogy az új tulajdonos egy apró, de fájdalmas problémát is bevásárol. Nem Budai Gyula feljelentéséről van szó, melynek nyomán az ügyészség különösen jelentős vagyoni hátrányt okozó hűtlen kezelés gyanúja miatt nyomozást rendelt el a Budapest Airport privatizációjával kapcsolatban.

 

Egy százalék

A Budapest Airport Zrt. szóvivője szerint ezt a pályavéget alig használják a gépek. És nem is minden nap. Az éves repülőgép mozgásoknak, az éves repülőgép forgalomnak mindössze egy százaléka esik oda – mondja Hardy Mihály. A Budapest Airport csak rendkívüli esetekben használhatja a kifutót. Mondjuk nyáron, ha egy zivatar miatt az egyes pálya nem használható, vagy ideiglenes pályazár van. A szóvivő szerint pár ember és a polgármester sokkal zajosabbak, mint a gépek.

Hardy szerint nem a gépek zajosak

A zajos polgármester

Riz Levente kerületi fideszes polgármester sajtóosztályáról először finoman lepattantunk. Üzenték, hogy legyünk türelemmel, rövidesen válaszolnak. Sebaj, odamentünk. Gondoltuk, biztos elcsípjük a kerület országgyűlési képviselőjeként is dolgozó politikust. A portán, ahogy megláttak minket, nagy sürgölődés támadt. Eleinte nem is értettük, mire fel a hirtelen támadt készségesség, de hamar fény derült a nagy magyar igazságra: a portás elnézte. Úgy jelentette a sajtóosztálynak, a HírtTV érkezett meg. Így pár perc múlva a sajtós csalódottan vette tudomásul, hogy csak mi vagyunk. Mi is csalódtunk, nem nekünk örültek.

Van, aki észre sem veszi, van, aki menekülne

Hiába minden, polgármester úrnak sajnos mennie kellett. Maradt a telefon, de Riz úr pontosan, a megbeszélt időpontban hívott minket, elnézésünket kérve a délelőtti kosár miatt.

A minimum

Riz Levente szerint több terve is van az önkormányzatnak a helyzet megoldására. Van a minimum-, meg az álomcél.„A jogszabályok szerint reggel 8 és este 22 óra között lehetne ezt a pályavéget használni. Ha már ez megvolna, akkor mi elégedettebbek lennénk. Sőt, azt is szeretnénk, ha csak a 100 tonnánál nem nehezebb gépek szállnának le- és fel itt” – teszi hozzá. A polgármester szerint a pályavégen most előfordul, hogy 400 tonnás monstrumok szállnak le és fel. A lakók feje felett 70 méterre.

Az álom

A területen a polgármester szerint 400-500 ingatlan érintett. Szerinte az volna a legjobb, ha a Budapest Airport ezeket a házakat megvásárolná. Felvetjük, hogy ha átlagosan 10 millióval számolunk, akkor az minimum 4-5 milliárdos kiadást jelent, és ezt az összeget finoman szólva sem biztos hogy a Budapest Airport rászánná a kártalanításra. Ő is helyesel, érti kétkedésünket. Azzal hárít, nem biztos, hogy mindenki eladná az ingatlanát. Biztosan lennének, akik csak mondjuk nyílászárót cseréltetnének, vagy megerősítenék a tetőt. Nem lenne az olyan drága így! Riz Levente szerint azért is sürgető a megoldás, mert rövidesen bővítik a repteret. Növekedhet a teherforgalom. Az pedig növeli a bajt is…

Ha szeretne alacsonyan szálló gépmadarakat nézni, kattintson a videóra!

Ajánlott videó

Olvasói sztorik