Ezt Szarvas Ferenc, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója mondta az MTI-nek, a 2011-es évet értékelve.
A vasúti vezető beszámolt arról, hogy az év során befejeztek több példaértékű mintaprojektet, köztük a Mezőzombor–Nyíregyháza közötti pályafelújítást, amely igazolja a lassújel-felszámolási program létjogosultságát, valamint megvalósítottak három nagy ipari termelő vállalat – az Audi, a Mercedes és a Glencore – vasúti kiszolgálását lehetővé tevő beruházást.
Értéknek nevezte az elnök-vezérigazgató, hogy sikerült a munkabékét megtartani a vállalatcsoportnál.
Központosították a beszerzési folyamatokat, ettől az intézkedéstől csoportszinten a későbbiekben jelentős költségmegtakarítást remélnek. Döntöttek a felsővezeték-karbantartás visszaszerzéséről, amely évente 2 milliárd forint megtakarítást hoz majd azáltal, hogy 2012 január elsejétől ismét a MÁV végzi ezt a tevékenységet – sorolta Szarvas Ferenc.
A vállalatcsoport eredményei között említette az elnök-vezérigazgató, hogy az újranyitott vasúti vonalakon folyamatos volt a működés, néhány technológiai projektet lezártak, például a dél-balatoni központi forgalomirányítást, és európai színvonalat képviselő vasútdiagnosztika kialakítását. Lehetővé tették, hogy a MÁV-Gépészet IC személykocsi-fejlesztése keretében újra elinduljon a vasúti járműgyártás Magyarországon, továbbá komoly érték a osztrák ÖBB-csoporttal kötött megállapodás – tette hozzá.
Ugyanakkor a hagyományos problémák 2011-ben is megmaradtak: az alulfinanszírozottság, a relatív lassú, részben bürokratikus működés, és a hatékonyság területén is van még tennivaló – mutatott rá Szarvas Ferenc. A pénzügyi helyzetről kiemelte: egyelőre nem kerülhetett sor a teljes hitelkonszolidációra, a jelenlegi információk szerint ez 50 milliárd forint értékben valósulhat meg.
“Más típusú jövőképpel rendelkezhetnénk, ha lehetővé vált volna a teljes adósságkonszolidáció” – jegyezte meg Szarvas Ferenc, aki szerint ez az átfogó ingatlanrendezés és a technológiai beruházások jövője szempontjából jelent problémát, mivel a teljes hitelkonszolidáció esetén a megtakarításokból megtérülő fejlesztések indítása vált volna lehetővé.
Pozitívumként értékelte: hosszú évek után a MÁV ismét képes arra, hogy európai uniós szinten is megálló fejlesztési projekteket fogalmazzon meg és készítsen elő. Ez a képesség különösen a 2014-2020 között új elvek szerint működő kohéziós alap felhasználása során lenne “élet-halál kérdés”. Terveik között szerepel, hogy 2012-ben uniós programokra koncentráló irodát hoznak létre.
A vállalatcsoport finanszírozásával kapcsolatban elmondta: a vasúti személyszállítás állami költségtérítése jövőre csökken, a 2011. évi 153 milliárd forinttal szemben 2012-ben 145 milliárd forint szerepel a költségvetésben erre a célra, a pályavasút állami támogatása pedig jövőre a 2011. évi 21 milliárd forinttal szemben 43 milliárd forintra emelkedik. A fogyasztói árkiegészítés az egész közösségi közlekedésre 16 milliárd forinttal kevesebb lesz.
A jövő évben látszódhat pontosan, hogy mennyi jut a MÁV-ra, továbbá a kormányzati szinten tervezett tarifa- és kedvezményrendszer módosításával lehetséges lesz-e majd növelni a bevételt – mondta Szarvas Ferenc.
Az ingatlangazdálkodásról elmondta: az állomásépületek kezelésére megfelelő súlyt helyeznek. A MÁV 123 ezer ingatlannal rendelkezik, ezen belül 750-750-re tehető az állomások és a megállók száma. A MÁV elindította már az idén a 120/A-vonalon az átfogó állomás-felújítási mintaprojektet, és keresi a lehetőséget a helyi önkormányzatokkal való működtetési célú együttműködésre.
A járműbeszerzésről szólva a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója elmondta: 50 IC-kocsi felújítására írnak ki tendert, hogy a MÁV-START magasabb szolgáltatási színvonalú szerelvényeket tudjon kiállítani. A budapesti elővárosi vasúti forgalomra és a IC-szolgáltatásra kiemelten figyelnek, mivel ezek hosszú távon stabil utazási igényt mutatnak, amelyet a vasút versenyképesen tud biztosítani. Benyújtottak egy 70 elővárosi és 18 regionális motorvonat beszerzésére irányuló európai uniós pályázatot, amelyekről a kormányzati döntés még nem született meg, de abban bíznak, hogy az EU két tervezési periódusa között úgynevezett híd-projektként megvalósulhatnak.
A budapesti elővárosban a 70 motorvonat beszerzésével jelentős minőségi szolgáltatásjavulást lehetne elérni. A regionális motorvonatokat a legforgalmasabb kör IC-vonalra, Miskolc-Nyíregyháza-Debrecen-Budapest területre szánnák. A megrendelt 25 Traxx mozdonyból 18 darabot már leszállított a gyártó – mondta el Szarvas Ferenc.