Fotók: KummerJános
Egy kormányrendelet szerint a fogyatékkal élők kérhetik bizonyos közműszolgáltatóknál, hogy úgynevezett „védett” fogyasztói státuszba kerüljenek. Ez azt jelenti, hogy ha például nehézséget okoz számukra egy mérőóra leolvasása vagy a számla értelmezése, akkor a szolgáltató minden esetben köteles nekik segítséget biztosítani. Mese nincs. Hihetetlen történet következik.
Pál Zsolt és párja, Máj Krisztina Budapesten élnek. Pont olyanok, mint bárki más. 30 körüliek. Küzdenek a megélhetésért, örülnek egy jó zenének, egy jó filmnek. Sok millió honfitársunkhoz hasonlóan minden fillérre oda figyelnek, sok a számla a XII. kerületi panelban. Csak egy dologban különböznek egy átlagos magyar embertől. Mindketten vakok. És ez okozza a legnagyobb problémát. Egyszerűen nem tudják elolvasni a számlákat, melyeket kapnak. Zsolt mutatja a havi pakkot. Én jól látom, de ő mosolyogva mondja, neki nincs ilyen szerencséje. Ezért is örültek meg a hírnek, hogy „védett” fogyasztói státuszt kérhetnek, a villanyszámlát úgy fizethetik, hogy minden hónapban eljön hozzájuk egy leolvasó, aki aztán egy Braille-írással kiállított számlát is ad, hogy ők is „lássák” a mennyi is az annyi.
A győzelem napja
Zsolt és Krisztina május 9-én kérelmezték először az ELMŰ-ÉMÁSZ -nál, hogy vegyék őket ebbe a fogyasztói kategóriába. Minden a jogszabályban előírt dokumentumot személyesen vittek el a cég ügyfélszolgálatára, és azt gondolták, a látható tény, vagyis hogy nem látnak, még jobban megerősíti a papírokban szereplő azonos tárgyú állításukat. Ismerve a nagy szolgáltató cégek ügymenetét, csak remélték, hogy a következő havi számlát már az általuk is olvasható formában hozza majd a leolvasó. És jól ismerték. Nem így lett.
Azt bárki mondhatja
Hiánypótlásra szólították fel őket. Többek között, azért mert Zsolt egy 27 éves dokumentumot is csatolt a kötelező papírokhoz, mondjuk úgy, grátisz. Ebben az szerepelt, hogy látásvesztése végleges, és az, hogy ezt pontosan 27 éve állapították meg. Az ügyintéző szerint ez nagyon régen volt. A fiatal pár mentegetőzött, hogy ezt a papírt nem is kérte tőlük senki, csak alaposak akartak lenni, hogy minél gyorsabban elintéződjön az ügy. Ez nem győzte meg az cég munkatársát. Ismét minden papírt bekért.
Ha állapotában változás áll be
Nem látja?!
Krisztina azért kicsit csodálja, hogy az irodisták nem hisznek a saját szemüknek, hiszen egy hónapja az ügyfélszolgálaton is láthatták, hogy nem lát a pár. Azért nekifutott még egyszer, a szabály az szabály! Elpostáztak újra mindent. De, hogy zavart mégse okozzanak a rendszerben, a borítékba már csak azokat a dokumentumokat tették bele, melyeket a 2007. évi 86-os törvény egyes rendelkezéseinek végrehajtásáról szóló 273/2007 kormányrendelet előír. Majd vártak. De hiába.
Ha állapotában változás áll be
Egy újabb levelet hozott a posta. Amit – ugye mondanunk sem kell – ők nem tudnak elolvasni. De sebaj. Azért vannak a jóbarátok, hogy segítsenek. Ebben az állt, hogy sajnálattal értesítik Zsoltot, hogy nem jogosult a védett fogyasztói státuszra. Lehet tippelni, miért. Persze, hogy a papírok. Már megint azok nem stimmeltek. Utóirat: „De ha állapotában változás áll be” és úgy érzi, jogosulttá válik, ismét állnak rendelkezésére.
Ha majd látok? – tette fel döbbenten a kérdést Zsolt a párjának.
Közben eltelt a nyár.
A fiatalok nem titkolják, a történet ezen pontján átsuhant fejükben a gondolat, talán packáznak velük. Elhessegették, és újraküldtek mindent. De biztos, ami biztos, egyúttal az Egyenlő Bánásmód Hatósághoz fordultak.
”Ha megint látok?”
Lassan őrölnek
Néhány napja levelet hozott a postás. Ebben arról értesítette hőseinket az ELMŰ-ÉMÁSZ, hogy október 12-e óta védett fogyasztónak minősülnek. Boldogok voltak. Ugyanezen a napon jött még egy levél, amelyben pedig az Egyenlő Bánásmód Hatóság invitálta egy békéltető tárgyalásra Zsoltot és Krisztinát a szolgáltatóval. Nem pontosan értették. Úgy döntöttek, az első levelet tekintik érvényesnek, és felhívták az ügyfélszolgálatot, hogy megtudják, mikor jön a leolvasó, és mikor kapnak Braille-írással kiállított számlát. – Majd ha védett fogyasztók lesznek – jött a furfangos válasz. A telefon másik végén pedig a fogak közötti nevetés. Krisztina azt mondja, ekkor már igazán viccnek gondolták az egészet, és készültek a békéltető tárgyalásra.
Mikor jönnek, kopogtatnak…
A november 3-ai tárgyaláson kiderült, hogy az ELMŰ-ÉMÁSZ jogtanácsosa szerint a pár már régen a védett fogyasztói kategóriában van. A hölgy még egy fotót is mutatott egy számítógépről, melyen a rendszer mutatja, Zsolt megkapta a státuszt, teljesen feleslegesen reklamál.
Az Egyenlő Bánásmód Hatóságnál a folyamatban lévő ügyről nem kívántak nyilatkozni, de azt elmondták, hogy minden esetben a megegyezésre törekszenek, nem felétlenül a bírságolásra.
Zsolt is ezt mondja. Most abban maradtak, hogy felfüggesztik az eljárást és megvárják a leolvasót meg a számlát. Hátha.
Csak három, de ők sem vakok
Mi azért megkérdeztük az ELMŰ-ÉMÁSZ szóvivőjét, Boross Norbertet, vajon hány ilyen védett fogyasztója lehet a cégnek. A szóvivő azt mondta, nem tartják nyilván, hogy miért védett egy fogyasztó. Aztán kiderült, mégis tud néhány ilyen ügyfélről. A majd 2 millió áramfogyasztóból hárman fogyatékosságuk miatt védettek. De nem vakok. Lélegeztető géppel élnek. Majd határozottan hozzátette, hogy vak szerinte egy sincs. Halkan tesszük hozzá, hogy csak a fővárosban 10 ezren élnek. Nehezen hihető, hogy egyikőjük sem tud az életüket igencsak megkönnyítő lehetőségről.
”Nem látja!?”
Zsolt és Krisztina?
Tehát most sem tudjuk biztosan, hogy Máj Krisztina, és párja, Pál Zsolt vajon mire számítsanak. Most azt mondják, várnak egy hónapot. Fél éve kezdték. Türelmesek. Aztán ha senki nem hozza a számlát, és nem olvassa le a villanyórájukat, akkor újrakezdik. Mindenesetre a mostani számlájukat Zsolt még oda adja nekem.
Olvasd már fel mennyi, kérlek. És itt a tárcám, kiszámolnád a rávalót? Hátha nem jönnek, amíg be kell fizetnünk. Nehogy késedelembe essünk, és ez legyen a kifogás…