Belföld

RFID – a rádiózó áru

A láthatatlan kód, az RFID sokkal több adattal szolgál, mint a vonalkódok. Már a hazai piaci szereplők is látnak benne fantáziát, de ha csak a maguk rendszerébe akarják bevezetni, nem fogják tudni kihasználni.

Amióta beköszöntött az ipari tömegtermelés korszaka, nem kis erőfeszítés kell a megtermelt javak azonosításához és logisztikai kezeléséhez. Nemcsak a gyártónak érdeke, hogy pontosan meg lehessen határozni a megtermelt és kiszállított termékek lelőhelyét, mennyiségét, hanem a kereskedőé is. A milliónyi árucikk, termék vagy a gyártáshoz szükséges nyersanyag nyomon követése
RFID – a rádiózó áru 1

nagy adminisztrációs feladat a gyártási és az értékesítési folyamatban részt vevő összes cégnek.

A vonalkód alapú azonosítási technológia ezt a feladatot igyekszik megoldani. Az egyedi címkék használatával, illetve a támogató informatikai háttérrendszerekkel hatékonyan lehet „elkísérni” a terméket az alapanyagtól a vásárló kosaráig. A vonalkód alapú rendszereknek azonban korlátai vannak: például a leolvashatóság. A leolvasónak látnia kell a vonalkódot, különben nem tudja feldolgozni az adatait. Emiatt lehetetlen leolvasni egy doboz vonalkódját, ha az történetesen egy raklapnyi áru közepében bújik meg. Jobb lenne egy nem vizuálisan, hanem elektronikus úton leolvasható olyan eszköz. Az RFID (Radio Frequency Identification) technológia elege tesz ennek a követelménynek.








Az adat hordozója
A rádiófrekvenciás azonosítás módszere egy apró, néhány tized milliméteres lapkára épül. Ez a lapka 256 bitnyi adatot tárolhat, de voltaképpen nem ez benne a legfontosabb, hanem az, hogy csak egyedi azonosítóval látja el az árucikket vagy más tárgyat, esetleg háziállatot, de az általa megjelölt „egységről” nem mond semmit. A tárolás, feldolgozás az informatikai háttérrendszerek feladata, azok az RFID-technológia „tudásbázisa”. Ahhoz, hogy egy terméket azonosítani lehessen, nemcsak a lapkára van szükség, hanem a(z egyedi) lapkához kapcsolt adatokra is; ezek rendszerezése, tárolása, feldolgozása a háttérrendszerek feladata. A nyílt szabványok jóvoltából ezekhez az adatokhoz a szabványt alkalmazó összes rendszer hozzájuthat, a megfelelő illesztőfelületeken át tehát akadály nélkül kerülhetnek egyik kiszolgálógépről a másikra. A címkék leolvasása sokkal egyszerűbb a vonalkódok leolvasásánál: nem kell „látni” őket, elég csak kellően közel menni hozzájuk. Ennek folytán a raktár kapui vagy az emelővillás targonca is lehet leolvasóállomás, és a nagy tömegben való címkeleolvasás sokkal egyszerűbbé és rugalmasabbá válik, mint a vonalkód leolvasása. A rádiófrekvenciás azonosítás és kommunikáció automatikusan, külső emberi beavatkozás nélkül is megtörténhet, emellett az RFID-címkék kevésbé sérülékenyek, mint a hagyományos, nyomtatott vonalkódok. Az azonosítás és a tétel rögzítése, kezelése, adminisztrálása egy jól kiépített rendszerben csupán néhány tizedmásodpercig tart. Mivel a címkéhez (pontosabban a termékhez vagy más egyébhez) tartozó adatot nem a lapka tárolja, hanem a háttérrendszer, ezért az egyedi árucikkhez voltaképpen végtelen sok információt lehet hozzárendelni – sokkal többet, mint vonalkóddal.

Nincs új a lapka alatt


Az RFID nem új ötlet, az Auto-ID Center nemzetközi kutatószervezet már 1999-ben megkezdte működését, s a kezdetektől fogva itt végezték a technológia kidolgozását; a szervezet azonban 2003. október 26-án megszűnt, munkájának eredményét pedig átadta az EPC globalnak. Az RFID bevezetése és használata sokak érdeke, nem meglepő tehát, hogy a kutatószervezetben több ismert multinacionális cég is részt vesz. A szabványok kidolgozásában, az alkalmazható eszközök, címkék, leolvasók technológiájának fejlesztésében, illetve a költségszintek csökkentésében olyan cégek dolgoznak együtt, mint a Coca Cola, a Gillette, a Johnson & Johnson és az Unilever.

Mivel az RFID technológiája nem lehet a kiválasztott cégek kiváltsága, azért ez a technológia nyílt szabványokon alapul. Minden vállalat kiépítheti az érdekeinek, működésének legjobban megfelelő eszközöket, háttéradatbázisokat, mivel az RFID-címkék, a hozzájuk tartozó adatok a szabványok jóvoltából minden más cég számára is használhatók, feldolgozhatók lesznek. Ezzel elkerülhetők az informatikából ismert, párhuzamosan végzett, egymástól csak alig különböző fejlesztések buktatói.


Sokan vannak, de elegen-e?


A széles körű összefogás természetesen az eszközök, lapkák, leolvasók árára is jó hatással lehet. Számítások szerint az RFID-címkék ára rövidesen 1-2 dollárcentre, a leolvasóké 50 dollár alá süllyedhet. Hogy ez a piac csakugyan fontos, az egyebek mellett abból látszik, hogy nagy világcégek – a Sun Microsystems, az IBM, a HP – egymástól függetlenül nagy erővel dolgozik RFID-fejlesztéseken. A HP két RFID-partnerségi programot indított, s az következő öt évben 150 millió dolláros kutatási alapból fedezi az RFID-fejlesztéseket. Az IBM öt év alatt 250 millió dollárt akar az érzékelők és más, az RFID-rendszereken használt eszközök fejlesztésére, és 2004 utolsó negyedévében bemutatja új, a WebSphere környezetre alapozott RFID-termékét.

Az új piacról a Sun sem szeretne lemaradni: mint többek között a Gillette RFID-integrátora már bemutatta iForce Partners programját; a hálózati RFID-megoldások fejlesztését segíti Java System RFID Software Toolkit eszközeivel. Ezzel a NetBeans integrált fejlesztőkörnyezet lehetőségeit kihasználó eszközkészlettel egyszerűsödhet és lerövidülhet az RFID-eszközökkel kapcsolatos alkalmazások, programrészek, csatolófelületek fejlesztése.








A piac lelkes
Nem a piaci szereplők közönye akadályozza meg az RFID-technológiára alapozott megoldások elterjedését Magyarországon – mondta Módly Zoltán, a Sun Microsystems munkatársa. Tetszetősnek tartják ezt a technológiát, fantáziát látnak benne, s úgy gondolják, hogy ígéretes új területeken is alkalmazható. Másfelől azok a cégek, amelyek csak a maguk rendszerébe akarják bevezetni az RFID-t, nem fogják tudni mindenestül kihasználni a vele járó előnyöket. Beindulni látszik az árspirál, hiszen minél többen használnak rádiófrekvenciás azonosítórendszereket, ezek a rendszerek annál olcsóbbak lesznek. A rádiófrekvenciás azonosítás technológiájának hazai bevezetését, elfogadását két tényező befolyásolja majd. Ha a cég arra a belátásra jut, hogy az ez irányú fejlesztéstől nagy megtakarítást remélhet, akkor bevezeti az RFID-t. Ebben az esetben a piacvesztés elkerülése, a piaci lehetőségek kihasználása, a növekedés feltétele szintén az apró lapkáktól és az azokat kiszolgáló informatikai infrastruktúrától függhet.

A pénzőrző lapka


Az RFID-technológia révén a cégek a világon mindenütt sok pénzt takaríthatnak meg, évente együttesen dollármilliárdokat is. Az RFID-t alkalmazó legnagyobb piacon, az Egyesült Államokban évi 30 milliárd dollár fölötti a veszteség a bolti lopások, a raktározási, leltározási nehézségek, pontatlanságok, a gondatlan vagy hibás szállítások miatt. Ehhez még hozzáadódik egy ugyanilyen nagyságrendű veszteség: az, hogy a vásárlók az üzletekben nem találják az árucikket. Ha az RFID-rendszerek szélesebb körben elterjednek, akkor szakértők szerint ezek az összegek a töredékükre csökkenhetnek.

A már említett Gillette jókora, 3-5 éves bevételnövekedést vár a rádiólapkák bevezetésétől. Az ellátási lánc modernizálásával, RFID alapra helyezésével a Procter & Gamble másfél milliárdos csökkenést remél a logisztika működtetési költségeiben. Az egyik legismertebb ilyen kezdeményezés a Wal-Mart áruházlánctól származik. A cég 2005. január 1-jétől – többszöri határidő-módosítás után – rádiófrekvenciás azonosító címkézést követel száz legnagyobb egyesült államokbeli beszállítójától. Az amerikai kiskereskedelemben tavaly 91,5 millió dollárt költöttek az RFID technológia bevezetésére és használatára. Az IDC előrejelzése szerint 2008-ra ez az összeg könnyen 1,3 milliárd dollárra nőhet.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik