Pénzügy

Megbukott a rákmegelőzést hirdető gyógygomba

Gigabírságot kapott a gyógyhatásúként reklámozott étrend-kiegészítő miatt a forgalmazója.

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) megállapította, hogy a MAX-IMMUN Rák- és Immunkutató Kft. a gyógygomba kivonatokat tartalmazó étrend-kiegészítőit jogszerűtlenül népszerűsítette, ezért a hivatal 21 millió forint bírság megfizetésére kötelezte a céget.

Több néven is futott a gyógygomba

A vállalkozás Aquanax, Cardianax/Caronax, Cranalgon, Dietanax/Dianax, Flavogenin Pro, Gastroanax/Gashonax, Immunax Balance/Imonax Balance, Immunax C/Imonax C, Immunax Cor/Imonax Gan, Immunax Osteo/Imonax Teo, Metanax, Neuranax/Neonax, Vargastem, Virostat/Viranax, Vitanax PX4, illetve Vitanax PX4S néven különböző gombakivonatokat tartalmazó termékeket forgalmaz.

2012 januárjától 2013. április 17-ig televíziós és rádióműsorokban, különböző újságokban, a vállalkozás honlapján és előadásokban megjelenő tájékoztatásokban a termékek lényegi összetevőit tartalmazó gombakivonatokról gyógyhatásállítások hangzottak el.

Kiszolgáltatott embereket is megcéloztak a reklámmal

A hirdetésekkel megcélzott fogyasztók két csoportra bonthatók. Az első csoportba tartoznak azok, akik egészségmegőrző, prevenciós célból vásárolják meg az eljárásban érintett termékeket.

A másik csoportot pedig azok a vásárlók alkotják, akik a már meglévő betegségük miatt kiszolgáltatott helyzetben vannak, így fokozottabban fogékonyak minden olyan új információra, termékre, amely jelenlegi állapotukban javulást, illetve annak változásában kedvező hatást ígér, emiatt különös jelentősége van a tényszerű, túlzásokat nélkülöző, bizonyított állításokat tartalmazó tájékoztatásnak – írta a GVH az indoklásban.

Ez volt a gond

A vállalkozás által forgalmazott termékek élelmiszernek minősülő étrend-kiegészítők. Az ágazati jogszabályok szerint tilos gyógyhatásra, betegségmegelőző hatásra vonatkozó állítások közzététele.

A fentiek miatt a GVH megállapította, hogy a MAX-IMMUN Rák- és Immunkutató Kft. tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytatott, ezért a hivatal 21 millió forint bírság megfizetésére kötelezte a vállalkozást.

A GVH a bírság meghatározásánál súlyosító körülményként értékelte, hogy a hosszú ideig elhúzódó reklámozás miatt a tájékoztatások a fogyasztók széles rétegéhez eljutottak, a kereskedelmi gyakorlat központi eleme volt a jogsértő kommunikációk alkalmazása, illetve azt a körülményt, hogy a vállalkozás alapvetően az egészségügyi problémákkal küzdő, sérülékeny fogyasztói réteget célozta meg.

Az nem derül ki a közleményből, hogy (vizsgálták-e) van-e gyógyhatása a gombának, vagy nincs.

Így kommentált a cég

Mivel a Max-Immun Kft. az elmúlt időszakban termékeket közvetlenül nem reklámozott, csak a gyógygomba ill. apigenin kivonatok élettani hatását mutatta be cikkek, ill. TV riportok segítségével, a GVH jelenlegi határozata egyenértékű azzal, hogy a Max-Immun Kft. a jövőben soha semmilyen módon nem tulajdoníthat semmilyen jótékony hatást a gyógygombáknak ill. az apigeninnek, annak ellenére, hogy azoknak jótékony hatása a tudományos szakirodalom alapján megkérdőjelezhetetlen. Pl. egyre több tudományos értekezés hívja fel a figyelmet arra, hogy az apigenin a súlyos emlőrák kiegészítő kezelésében is jelentős szerepet kaphat – írták többek között oldalukon a határozattal kapcsolatban.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik