Pénzügy

20 milliós bírság túlzó reklámért

homeopátia (homeopátia)
homeopátia (homeopátia)

Két gyógyszeripari céget marasztalt el a GVH, mert reklámjakban többet sugalltak, mint ami a termékleírásban szerepelt.

Nem az alkalmazási előírás szerint, hanem annak tartalmát meghaladva reklámozta a Laboratoires Boiron SA és a Boiron Hungária Kft. az Oscillococcinum elnevezésű terméket – állapította meg a Gazdasági Versenyhivatal (GVH).

Ez volt a gond

A GVH megítélése szerint a 2011. november 1. és 2013. április 17. között megjelenő reklámok képi megjelenítésével (pl. védőbúra), történetével, illetve szövegezésével (pl. Készüljön fel időben az influenzára!) a vállalkozások azt az üzenetet közvetítették a fogyasztók felé, hogy az Oscillococcinum szedésével megelőzhető az influenza.

Az ágazati szabályozás értelmében gyógyszertárból vény nélkül is kiadható gyógyszer kizárólag az engedélyezett alkalmazási előírás alapján mutatható be. Az Oscillococcinum alkalmazási előírása szerint a termék „az influenzás tünetek (hidegrázás, fájdalom, láz, orrfolyás, köhögés) enyhítésére javallt a vizsgálati tapasztalatok szerint”.

A GVH szerint a vállalkozások jelentősen túllépték az előírásban szereplő javaslatokat, amikor a készítmény népszerűsítése során azt sugallták, hogy a termék alkalmas az influenza megelőzésére.

Több mint húszmilliós bírság

A GVH a vizsgálat során megállapította, hogy a két cég a vény nélkül is kiadható gyógyszert nem az engedélyezett alkalmazási előírás alapján mutatta be. S a jogsértés miatt a Laboratoires Boiron SA-t 10,2 millió forintos, a Boiron Hungária Kft.-t pedig 12,6 millió forintos bírsággal sújtotta.

A GVH szerint fontos kiemelni: az eljárás során azt vizsgálták, hogy a terméket az előírásoknak megfelelően népszerűsítették-e a vállalkozások. A készítmény hatékonyságát nem tette nagyító alá a hivatal.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik