A Marketing Commando legfrissebb kutatása szerint a legnépszerűbb marketingeszköz a honlap, amelyet a válaszadók 76 százaléka használ. Ezüstérmes a Facebook 52 százalékkal, a harmadik helyen pedig az ajánlások szerepelnek 50 százalékkal. A lista negyedik és ötödik helyére került a szórólap 35, illetve az Adwords-hirdetés 32 százalékkal.
A szeptemberben végzett online felmérés több mint 1700 fő kis- és közepes vállalkozó válasza alapján készült.
Ha a mostani eredményeket összevetjük az Ipsos és a Marketing Commando 2009-ben publikált kutatásával, akkor kristálytisztán látszik az online marketing térnyerése: öt új eszköz került a tíz legnépszerűbb közé, kiszorítva például a rádiót.
Top 10 |
2009 (az Ipsos és a Marketing Commando közös kutatása) 1. honlap, 2. nyomtatott sajtó, 3. szórólap, 4. direkt mail, 5. akciók, 6. hírlevél, 7. ajánlások gyűjtése, 8. kültéri plakát, 9. hűségprogram, 10. rádióreklám 2012 (a Marketing Commando online felmérése) 1. honlap, 2. Facebook, 3. ajánlás, 4. szórólap, 5. Adwords (PPC) hirdetés, 6. árakció, 7. keresőoptimalizálás, 8. linképítés, 9. kupon (saját készítésű), 10. sajtóhirdetés |
Demokratizálták a marketinget
„Érthető az online marketingeszközök térnyerése, mert olcsó, mérhető és hatékony” – világított rá Wolf Gábor kisvállalati marketingszakértő, a Marketing Commando vezető tanácsadója.
Az online lehetőségek ugyanis széles körben elérhetővé tették, demokratizálták a marketinget a kisvállalkozások számára. Ma már egy kis cég is képes minimális befektetéssel hatékony kampányokat folytatni, reklámügynökség segítsége nélkül is.
Fő a változatosság
Az induló vállalkozások kevesebb marketingeszközt alkalmaznak. A honlap (76 százalék) mellett a Facebook (55 százalék), az ajánlás (50 százalék), a szórólap (34 százalék), az Adwords (PPC) hirdetés (31 százalék) alkalmazása jellemző.
A fejlődő stádiumban lévő társaságoknál némileg színesebb a paletta. Az átlaghoz képest többen szórólapoznak (38 százalék), többen alkalmaznak keresőoptimalizálást (31 százalék), értékesítőket (23 százalék) és viszonteladókat (24 százalék), valamint lényegesen nagyobb számban indítanak akciókat (38 százalék).
A piacvezető cégek marketingstratégiája a legváltozatosabb. A honlap használata magas (81 százalék), de kiemelkedő a PPC-hirdetések (39 százalék), az árakciók (44 százalék), a keresőoptimalizálás (37 százalék) és a sajtóhirdetések (37 százalék) alkalmazása is. Ugyancsak jelentős az értékesítők (43 százalék), a viszonteladók (32 százalék) és az értékesítési célú rendezvények (31 százalék) szerepe. Ebben a szegmensben meghatározó a tömegmarketing-eszközök alkalmazása is, így például a rádió- (12 százalék) és TV-reklám (9 százalék), a direkt marketing (122 százalék), az e-DM (19 százalék) és az óriásplakát (14 százalék) is fontos eleme a “hírverésnek”.
„Kis pénz, kis marketing”
A vállalkozások forgalma alapján szembetűnő, hogy a bevétel nagyságával egyenes arányban növekszik az alkalmazott marketingeszközök száma. A legkisebb bevételt realizáló cégek csak a leggyakrabban használt elemeket, így a honlapot, a Facebook-oldalt, az ajánlásokat és a szórólapot alkalmazzák. Az egymilliárd forint felett forgalmazó vállalatok által alkalmazott eszközök skálája viszont nagyon széles.
A profil alapján lényeges különbségek mutatkoznak. A lakosságnak értékesítő cégek 59 százaléka használ Facebook-oldalt, míg a céges piacon lévő vállalkozások esetében ez az arány 42 százalék. Ezzel szemben ajánlást a céges piacon lévők 58 százaléka használ, míg a lakossági piacon ez az arány 46 százalék.
Blogot a kezdő cégek indítanak a legnagyobb arányban (24 százalék), míg a stabil társaságok esetében ez a mutató mindössze 14 százalék. A szolgáltatók 22 százaléka blogol, míg a termékforgalmazók 16 százaléka választja ezt a kommunikációs csatornát.
Csúzlival elefántra, ágyúval verébre
„Észrevehetően terjed a marketingszemlélet a kkv-k körében, amit megkönnyít, hogy ma már rengeteg marketingeszköz elérhető a számukra is. A széles választék megkönnyíti a piacra lépést, azonban megnehezíti a választást. Sokan csábulnak el az éppen divatos eszközöknek, és nem a fejlettségüknek és iparáguknak megfelelő megoldásokat használják: csúzlival lőnek elefántra, ágyúval verébre” – összegezte Wolf Gábor.
Élet-halálharc a Google-találatokért |
Szeretne a keresőprogram első oldalára kerülni? |