Kényszer szülte azt a magyar fejlesztést, amelyet a molekuláris diagnosztikában fontos újdonságnak minősített egy erre szakosodott amerikai piackutató cég. A Frost and Sullivan 2005-ös európai és ázsiai toplistájára egyetlen közép- és kelet-európaiként került fel a GenoID Kft. tesztje, amely a méhnyak-rákot előidéző humán papillóma vírus (HPV) kimutatására szolgál. Ez egy gyakori, nemi úton terjedő kórokozó, több mint 100 féle változatából körülbelül 15 okozhat méhnyak-rákot. Életbevágó tehát korai stádiumban diagnosztizálni a betegséget.
A magyar HPV teszt egyik kifejlesztője, Jeney Csaba kutatóorvos az ezredforduló előtti években még a Semmelweis Orvostudományi Egyetem (SOTE) Mikrobiológiai Intézetében dolgozott. Azért kellett nekilátnia a saját teszt kidolgozásának, mert a méhnyak-rák szűréséért az Országos Egészségbiztosítási Pénztár alig fizetett többet, mint a teszthez szükséges reagens ára, s minden egyes szűrés ráfizetést okozott a laboratóriumnak. A munka lassan haladt, mert a speciális terület mesterfogásait saját magának kellet kitapasztalnia.
Jeney Csaba 2001-ben alakította meg Takács Tibor mérnök-biológussal a GenoID Kft.-t a fejlesztőmunka folytatására, de a kiadások az első két év alatt teljesen felemésztették a vállalkozás pénzét. A méregdrága külföldi alapanyagok és speciális gépek sora, a magasan képzett munkatársak megtartása súlyos százmilliókba került. A finanszírozási válságtól 2003-ban egy pénzügyi befektető, Nyíri Viktor (a Biggeorge’s NV Rt. igazgatóságának elnöke és 50 százalékos tulajdonosa) csatlakozása mentette meg a céget.
GYORSABB, OLCSÓBB. A GenoID végül sikerre vitte a fejlesztést: az új teszt laboratóriumok által fizetendő ára alacsonyabb, mint a világon addig meghatározó amerikai Digene-féle, illetve a svájci Roche Diagnostics-féle teszt, és kifejlesztői szerint sokkal rövidebb idő, alig 3 óra alatt nagyobb diagnosztikus biztonságot is ad. Az Országos Egészségbiztosítási Pénztár 2004 végétől szerződött a GenoID Kft.-vel a HPV és egyéb molekuláris diagnosztikai vizsgálatok elvégzésére. Az új, biztosabb termék a HPV tesztek piacán egy csapásra a multinacionális cégekkel egy szakmai színvonalra emelte az eddig szinte ismeretlen magyar társaságot, amellyel a világ körülbelül száz labortechnika- és reagens-forgalmazója tárgyal már a disztribútori jogokért. Azt gondolhatnánk, hogy a düsseldorfi Medica és a dubai ArabLab szakkiállításokon tapasztalt érdeklődés alapján a forgalmazás megszervezése már szinte gyerekjáték, pedig csak most jön a neheze. A diagnosztikai termékek marketinges munkája olyan, mint a világjáró orvoslátogatóké. Meg kell győzni az orvosokat, hogy szakítva az addigi rutinnal, egy másik, számukra ismeretlen terméket próbáljanak ki. Ehhez a GenoID-nek globális marketingoffenzívára lesz szüksége. A vállalkozás üzleti sikerét eldöntő feladat a GE Healthcare európai felső vezetéséből érkezett ügyvezető igazgatóra, Erdős Attilára marad, aki már szerzett személyes tapasztalatokat a globális marketingben és a disztribúciós hálózatok nemzetközi fejlesztésében.
Ideje lenne végre, hogy a cég az eddiginél komolyabb bevételhez jusson. A folyó költségeket éppen csak fedezi az egészségbiztosítóval kötött, 2006-ra mintegy 400 millió forintos keretről szóló szerződés. Azt majd az árbevételi adatok mutatják meg, hogy a mindössze 21 fős diagnosztikai stábbal dolgozó, 4-5 kutatót alkalmazó GenoID meg tud-e birkózni a szó szerint világraszóló feladattal. Előnyére válhat, hogy kedvező változások előtt áll a HPV tesztek mintegy évi 100 millió dolláros világpiaca, amelynek háromnegyedét jelenleg egyetlen multinacionális cég, a mintegy 800 millió dolláros piaci értékű Digene terméke uralja. Egy éven belül várhatóan piacra dobja ugyanis a méhnyak-rák megelőzését célzó vakcináját két, szintén globális gyógyszercég, a Merck Sharp Dohme (MSD) és a GlaxoSmithKline (GSK) is.
ÖTSZÖRÖZÉS. Az új szerek hatására öt éven belül az előrejelzések szerint 4-5-szörösére növekszik majd e tesztek piaca. A GenoID számára ez annyit jelent, hogy gyorsítani kell a népszerűsítést, tájékoztatást, hogy mielőbb jó referenciákat szerezhessen a magyar teszt, elsősorban a könnyebben bevehető közel-keleti, ázsiai és kelet-európai piacokon. Csak ezután folytatódhat az amerikai és európai offenzíva a HPV tesztek sok százmillió dolláros szegmensében. Jeney Csabának azonban már a következő célon, a citológiai vizsgálatot is pótló új teszten jár az esze. A méhnyak-rák diagnosztika fejlesztésére a SOTE-vel együtt támogatást is elnyert a Nemzeti Kutatási Hivatal Jedlik Ányos Program pályázatán.