Miként a telekommunikációs cégek általában, a TurkCell török mobilszolgáltató sem tudna működni egy pillanatig sem informatikai eszközök nélkül. A 27,6 millió előfizetőt kiszolgáló vállalat rendszere a szolgáltatások szintjén másodpercenként (!) 1200 tranzakciót bonyolít le, s ez a leterhelés már nehézségeket okozott. Egy új számítástechnikai paradigma alapján átszervezve a működést, sikerült mégis komoly előrelépést felmutatni. A szolgáltatás-orientált architektúra – service-oriented architecture: SOA (leírását lásd külön) – meghonosításával a török mobilszolgáltató egyik új termékének, az mms hírszolgáltatásnak a bevezetési ideje 4-ről 1 hónapra csökkent. Ennyivel gyorsabban tudott reagálni a társaság a felhasználók igényeire. Ez a három hónap pedig hatalmas előnyhöz juttatta a TurkCellt a viharos török mobilpiacon. Az már csak hab a tortán, hogy a termékfejlesztési költségek 75 százalékkal csökkentek – s ez a megtakarítási mérték az új megközelítéssel minden új informatikai alkalmazásfejlesztésre érvényes. Így érthetővé válik, hogy az IT-konferenciákon a SOA betűszó lassan varázsige lesz. Ezt erősíti, hogy a neves Gartner piackutató cég szerint is ez az elkövetkező évek divatos iránya. A megközelítés újdonsága abban rejlik, hogy a fejlesztők nem integrált, többnyire „dobozos” alkalmazásokat, hanem üzleti logikán alapuló, dinamikusan összeállítható szolgáltatásokat nyújtanak – mintegy a Lego játék elvén építve fel a vállalati informatikai rendszert.
„A SOA célja, hogy túllépjen az önmagában integrált rendszereken, s a speciális igényeket kielégítő, különálló elemekből képezzen egy integrált világot” – vázolja Biber Attila, a Microsoft Magyarország Dynamics üzletágának vezetője. Az amerikai Gartner szerint két év múlva a fejlesztések 80 százaléka ilyen meggondolás alapján folyik majd. „Az elv és technológia a SOA esetében nem újdonság; ami új, az ezek ötvözete” – avat be a paradigma kialakulásába Molnár Balázs, az Oracle Hungary vezető szaktanácsadója.
Rehus Péter, az IBM Magyarország szoftverüzletágának igazgatója szerint a SOA több, mint informatika – inkább szemléletmód, amely az üzleti folyamatok igényei szerint alakítja az informatikai környezetet. Paolo Malinvero, a Gartner szakértője szerint az új informatikai trendre leginkább a bankok és a telekommunikációs cégek lehetnek „vevők”, ahol különösen fontos az üzleti folyamatokra való gyors reagálás – például egy új hiteltermék vagy díjcsomag bevezetése. Az e-kormányzat területe további lehetőséget nyújt a SOA bevezetésére. „Magyarország nincs különösebben elmaradva, hiszen már itthon is zajlanak ilyen projektek, az pedig nyugaton sem gyakori, hogy egy cég teljesen ilyen infrastruktúrára állt már át; e téren talán a Deutsche Postot lehet említeni” – von mérleget Molnár Balázs.