Az MSZP elismeri, hogy a használatarányos útdíj szükséges, ám ha valami nem működik, akkor javítani kell rajta, nem tovább erőltetni, hiszen így csak kisvállalkozók ezrei mennek tönkre, “épp úgy, ahogy a föld- vagy a trafikmutyi esetén”. A szocialisták választ várnak a következő kérdésekre:
“Kié lesz a pénz? Ki nyer azon, hogy az Állami Autópálya Kezelő eddig százmilliós tételben emelt le pénzt az úthasználatért jogtalanul? Kinek kamatozik ez az összeg, amíg végre kivizsgálják a problémás eseteket és visszafizetik a pénzt a meglopott ügyfeleknek? Elképzelhető, hogy kamatostól fizetik vissza a jogtalanul elvett összegeket?”
Az MSZP szerint világos, hogy az Orbán-kormány nem tudja működtetni az e-útdíj rendszert, ahogy nem tudja hatékonyan működtetni az országot sem. “Csak a pénzbeszedéshez ért. Orbán Viktor korunk leggátlástalanabb adószedője. Mennie kell!” – zárta közleményét Török Zsolt.
E-útdíj: rosszul működik és kárt okoz
A 300 ezer úthasználónak mindössze egy százaléka reklamált az e-útdíj bevezetésének első hetében, de a fedélzeti eszközök szaporodásával a problémák csökkennek – mondta a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) infrastruktúráért felelős államtitkára. Völner Pál közölte azt is: az első heti útdíjbevétel meghaladta a 2,8 milliárd forintot, a díj nagysága versenyképessé teszi a vasutat a közúti szállítással szemben és a rendszer pozitív hatása, hogy a nyugati határ mentén haladó teherautóknak nem éri meg kitérőt tenniük Ausztriából Magyarországra az olcsóbb úthasználat miatt.
Az ellenőrzés és a bírságolás az idő teltével egyre szigorúbb lesz. A fuvarozók által a díjfizetésre igénybe vehető – járművenként 1 millió forintos – kedvezményes forgóeszközhitel azért késik, mert közbeszerzést kell rá kiírni – tette hozzá az államtitkár. A díjfizetésnek a fuvarozó érdekképviseletek által javasolt felfüggesztésével az államtitkár nem ért egyet, mint mondta, a problémák ezt nem indokolják. A kifogásolt túlszámlázásokkal kapcsolatban közölte: természetesen, ami az ÁAK-t nem illeti meg, azt a fuvarozók vissza fogják kapni.
A fuvarozóknak azzal a kifogásával kapcsolatban, hogy az útdíjat előre kell fizetni az elemiútdíj-köteles útszakasz teljes hosszára akkor is, ha csak 200 métert megy azon a teherautó, az államtitkár felhívta a figyelmet, hogy a korábbi matricás rendszerben is a teljes autópályára kellett kifizetni a – lényegesen magasabb – díjat, tehát a fuvarozók már így is jobban járnak. Ugyanakkor nem zárkóznak el attól, hogy ha a rendszer konszolidálódik, tárgyaljanak ennek megváltoztatásáról.
Közölte azt is, hogy az e-útdíj-rendszer kiépítése kijön abból a 42 milliárd forintból, amely az idei költségvetésben szerepel.
A matricabevétel a teherjárművek után évi 30-40 milliárd forint volt, a többletbevétel ezen felül 150 milliárd forint lesz – mondta kérdésre válaszolva az államtitkár.
Egekbe szökhet az élelmiszerár
Az új sarc jelentősen növelheti a szállítási költségeket. Ráadásul az Élelmiszer-feldolgozók Országos Szövetsége (ÉFOSZ) szerint az alacsony árú termékeknél nagyobb áremelkedést okozhat az e-útdíj. Ezért a szervezet szerint az is elképzelhető, hogy ami most 100 forintba kerül, az a jövőben százharminc forint is lehet, az olcsóbb alapélelmiszerek ára 30 százalékkal is nőhet az elektronikus útdíj rendszerének bevezetése miatt. Az ÉFOSZ úgy becsli, a szektornak 20 milliárdos pluszköltséget jelenthet az új teher. Az e-útdíj az élelmiszeriparnak azért különösen hátrányos, mert a termékek tömegre vetített értéke jóval kisebb más árukhoz, például az elektronikai termékekhez képest. Különösen a kkv-k szenvedhetik meg a változást. Az ÉFOSZ figyelmeztetett, hogy csődöket és elbocsátásokat eredményez majd a rendszer.