Nagyvilág

Emberi hiba okozza a hajókatasztrófákat

Az emberi figyelmetlenség áll a hajókatasztrófát okozó tényezők listájának élén a témában bemutatott legújabb kutatás szerint.

A Titanic elsüllyedése után száz évvel és a Costa Concordia felborulása után két hónappal mutatta be az AGCS biztosítótársasággal közösen a Tengerjárók Nemzetközi Kutatóközpontja (SIRC) vizsgálatai eredményét a Biztonság és hajózás 1912-2012: A Titanictól a Costa Concordiáig című tanulmányban.

“A tengerek ma biztonságosabbak, mint valaha, de új kockázati tényező van, amely ellen a hajózási iparnak hatékonyan el kell járnia: az ember lett a leggyengébb láncszem” – mondta el Sven Gerhard, az AGCS munkatársa. A tengeri hajózás terén keletkezett károk 75 százaléka az emberi hibák számos variációinak egyikére vezethető vissza. Ezek közé tartozik az elégtelen biztonságmenedzsment, a szűken mért legénység vagy a képzettség hiánya. Nagy problémát jelent a kifáradás is, különösen az olyan sűrű közlekedésű helyeken, mint a Keleti-tenger, ahol a legénységnek két bevetés között nagyon kevés pihenőidő jut – írja közleményében az AGSC.

Növeli a balesetek kockázatát a méret növekedésének trendje. Az egyre nagyobb hajóknál vész esetén nehezebb megoldani az evakuálást és a mentést. A kalózkodás továbbra is veszélyt jelent a tengerek utasainak, elsősorban Szomália és Afrika déli csücske környékén, ahol 2011-ben összesen 28 hajót ért támadás. A kalózok miatt keletkező gazdasági károk értéke a biztosítótársaság szerint összesen mintegy hétmilliárd dollárra tehető.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik