Kultúra

Bencsik Gábor Rákay Philipről: A hazafiság nem mentség a tehetségtelenségre

Varga Jennifer / 24.hu
Varga Jennifer / 24.hu
Újabb kormányközeli szerző szállt be a Most vagy soha! körül zajló vitába.

Rákay Kálmán, aki szereti Philipnek szólíttatni magát, bár nem tudom, egy magyar ember miért akar angol nevet magának, szóval Rákay Kálmán holywoodi léptékú pénzből csinált egy filmet 1848. március 15-ről.Olyan, amilyen, egyeseknek tetszik, másoknak nem. Hogy Rákay Kálmán a rendelkezésére álló összes fórumon dicséri és dicsérteti a maga produkcióját, az legföljebb ízléstelen, de ilyet már láttunk. Az viszont elfogadhatatlan, hogy a hazafiasságot összemossa a saját művészi teljesítményével, és pusztán a témaválasztásra alapozva hazafi kötelességnek minősíti a produkciójának elismerését, a bírálatot pedig hazafiatlannak, sőt egyenesen árulásnak nevezi

– kezdi vasárnapi Facebook-posztját Bencsik Gábor, aki ezennel beszállt a Most vagy soha! körül a kormányközeli nyilvánosságban zajló vitába. A filmről a héten Bencsik András, a Demokrata főszerkesztője fejtette ki lesújtó véleményét, amely szerinte minden szempontból rossz lett, egyben jó példa arra, „miért nem szabad dilettánsoknak mozifilmet készíteniük”.

A filmje megtekintését hazafias kötelességnek nevező Rákay nem késlekedett sokáig a riposzttal, húsvét alkalmából nehezen félreérthető módon lejúdásozta Bencsiket:

Kétezer éves történet. Nagycsütörtökön és nagypénteken mindenkiről kiderül, kicsoda is valójában

– írta.

Erre reagált most a Demokrata-főszerkesztő öccse, Bencsik Gábor, nemcsak a filmről, de Rákay reakciójáról is kifejtve negatív álláspontját:

Galsai Pongrác, a nagyivó író mondta egyszer, hogy az antialkoholizmus nem mentség a tehetségtelenségre. A hazafiság sem az. Ha nemzeti színekbe csomagolva a dilettantizmus is elismerést arat, abból hamar kontraszelekció lesz, amiből pedig elkerülhetetlenül hanyatlás következik. Egy társadalom legnagyobb értékei közé tartozik, hogy képes-e a köreiben létrejött alkotásokat és alkotóikat a maguk jelentősége szerint értékelni. Ha elveszíti ezt a képességét, az egész közösség megfizeti az árát.

– írja, hozzátéve, hogy a Most vagy soha helyes értékelését nem Rákay Kálmántól várja, „ez nem is az ő dolga, neki ebben nem osztottak szerepet. Az értő kritika feladata, hogy közéleti elfogultságoktól mentesen magát a művet minősítse. Rákay csupán annyit tehet, hogy okul belőle.”

A Most vagy soha!-ról írt kritikánkat itt olvashatják, azt pedig ebben a cikkünkben elemeztük, hogy mennyiben várható el a történelmi hitelesség a történelmi költségvetéssel bíró Petőfi-filmtől.

Kapcsolódó
Rákay Philip eltörölte a reformkort, Petőfiből humortalan komisszár lett – ilyen a Most vagy soha!
A magyar filmtörténet legdrágább magyar filmje a magyar történelem talán legfontosabb eseményéről. Honnantól történelemhamisítás a történelemhamisítás, sikerült-e Guy Ritchie-t összeboronálni a magyaros pátosszal? Most vagy soha!, kritika.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik