Nagyon nehéz olyan sorozatot készíteni, amiről mindenki tudja, hogy évente újabb résszel jelenkezik, sőt, el is várjuk ezt. Ezzel megszenvednek számos médium szereplői és ha a Football Manager készítői szívükre teszik a kezüket, akkor egyet fognak érteni ezzel az állítással. Különösen igaz volt ez az FM23 időszakában, ami elsőre egy idegtépő katyvasznak tűnt, és végül az is maradt.
Az előző részt ért kritikákat követően aztán is bejelentette a szériát fejlesztő Sports Interactive csapata, hogy a 2024-ben érkező (tehát a következő) játék sorsfordító lesz, hiszen a szimuláció vizuális tartalmát ott már a Unity Engine fogja biztosítani. Ez röviden annyit tesz, hogy a grafika hatalmas ráncfelvarrást kap, sokkal részletesebb, szebb meccseket látnak majd a virtuális fociedzők. Ezzel a háttértudással sok FM-rajongó sóhajtozott, hogy az idei játék csak egy átmeneti megúszós darab lesz, kevés javulással, míg meg nem kapjuk a szép új verziót – ha úgy tetszik, a generációváltást. Lelövöm a poént, ez egyáltalán nem így történt, sőt
Ez a játék felér egy szerelmes levéllel, amit a készítők azért adtak rajongóiknak, mert annyi éven át kitartottak mellettük. Az újítások mind észszerűek és régóta kértük őket, a mérkőzések bemutatása is ezerszer jobb lett, és még arra is maradt idő, hogy program lépést tartson a futball taktikai változásaival. Egyszerűen ennél jobb élményt a sorozat egyetlen darabja sem nyújtott még. A tavalyi kritikánkban így fogalmaztuk meg az összképet:
A Football Manager 23 tipikusan az a játék, amelynek készítői azzal foglalkoztak, ami számukra volt fontos, miközben a rajongókat mással lehetett volna kiszolgálni.
Nos, az idei verzió kapcsán boldogan jelenthetjük, ennek a szöges ellentéte valósult meg. Elköszönünk egy korszaktól, de meg kell hagyni, az SI megadta a módját.
De mitől is annyira jó ez a játék?
Csak még egy meccset
Nem könnyű leírni, hogy mitől fordult ekkorát az élmény egyetlen év alatt, de az például tény, hogy vizuálisan sokkal jobb lett az FM24, mint az elődje. Az világos, hogy mindegyik játék felújított meccsmotorral működik: ez felelős a szimulációért, miközben az ehhez szükséges animációk közül válogat. Ezekből az animációkból minden évben egyre több van, de önmagában ettől még nem lesz jobb a játék.
Amiben a széria újonca páratlan, az a folyékonyság. Korábban sokszor lehetett látni, hogy egy-egy játékos simán elérhetne egy labdát, de hirtelen megáll, vagy épp fordítva, mintha direkt későn kezdene sprintelni. Ez játékosként dühítő, de valójában csak annyit jelent, hogy a futballistánk lemaradt, az FM pedig így tudta elénk tárni mindezt. Azt ugyan nem lehet kijelenteni, hogy az idei program hibátlan, vagy egy csapásra őrülten élethűvé vált volna, de sokkal gördülékenyebb lett. A játékosok többet mozognak labda nélkül, ráadásul természetesebb útvonalakat választanak és az is sokkal jobban kirajzolódik, hogy ha más-más felállást álmodtunk meg támadáshoz vagy védekezéshez, akkor ehhez igazodnak.
Szintén apróság, de remek változás, hogy a labda animációja is fejlődött. A beívelések és fejesek élethűbb röppályát kaptak, sőt, a megpattanó lövések sem úgy néznek ki, mintha a védő derekából egy ágyúval lőtték volna a kapu fölé. Ennek köszönhetően azt is könnyebben lenyeli az ember, ha a focistája elnéz egy beadást, mert sokkal egyértelműbb, hogy mit is látott.
Bekerült továbbá az animációk közé, hogy a labdát a földre lepattintva lőheti el a támadó, sőt, néha a földre is lefejelik, ezzel becsapva a kapust. Jó kérdés, hogyha ennyire szépen és élethűen meg lehetett csinálni, akkor vajon eddig miért nem sikerült?
Nem maradtak el továbbá a labdarúgás alakulásával járó újabb szerepkörök sem. A Manchester City szenzációsan teljesített a 2022-2023-as szezonban, amelynek egyik meghatározó szereplője volt Kyle Walker. Az angol jobbhátvéd támadások alatt kimozgott a helyéről és egy védekező középpályás pozícióját vette föl. Ezt tökéletesítette Pep Guardiola, de már próbálkozott ezzel a megoldással Jürgen Klopp is, aki Trent Alexander-Arnoldot igyekezett ebbe a pozícióba helyezni. Az FM24-ben már erre is van lehetőség, az Inverted Full Back szerepkörrel. A focisták is észszerűbb döntéseket hoznak, a védekező középpályások simán bemozognak a támadás miatt hiányzó védők helyén. Egy szó, mint száz, tényleg olyan érzés már, mintha focimeccset látnánk.
Mióta vártuk már ezt!
A Football Manager 24-be bekerült néhány olyan változtatás is, ami megkönnyíti az életünket, sőt, olyan is, amire korábban talán nem is gondoltunk. Egy újabb menedzseri karrier kezdetén a játék például rögtön nekünk szegezi a kérdést, hogy milyen adatbázist szeretnénk. Ha az Originalra esik a választás, akkor az aktuális játékoskeretek lesznek érvényben a kezdési időpontunk szerint, míg a Real Word esetén átigazolnak a nyár folyamán azok a focisták, akik a valóságban is tették. Végezetül a Your Worldre kattintva bármikor is vesszük föl a fonalat, a 2023-2024-es idényre kialakult keretekkel és büdzsékkel indul a játék.
Erre régóta várt mindenki, de különösen jó hír azok számára, akik beleszerettek a saját mentésükbe, csapatukba az előző játékban, és nehéz szívvel kezdenek új kalandba. Nagyon gördülékenyen átvesz minden adatot az új játék, a fórumokat böngészve továbbá az is kiderült, hogy minden kibővített adatbázissal és moddal megbirkózott az FM24. Furcsa, hogy csak most szánta rá magát az SI, de nagy öröm, hogy eljutottunk ide.
Ha már az örömnél tartunk: végre átalakult a szabadrúgások és bedobások beállítása is. Ráadásul ehhez nem kell semmilyen új és bonyolult szisztémát megtanulni, a játék egyszerűen föltesz nekünk rengeteg kérdést, majd ezeket megjegyezve dolgozik a meccsmotor. Olyasmikre kell gondolnunk, hogy a rövid, vagy hosszú oldalra ívelje játékosunk a labdát, milyen szerepkörökben érkezzenek a játékosok és hányan. Remekül működik, ráadásul a kezdőcsapatunkat változtatva értelemszerűen használja fel a válaszokat a játék. Egyszerű a használata és tényleg megkönnyíti az életünket.
A Sports Interactive annyira a játékosai kedvében akart járni, hogy egy visszatérő problémára is megoldást talált, méghozzá az eladhatatlan focisták kapcsán. Számtalanszor megesik, megesett, hogy nem sikerült idejében túladni egy labdarúgón. Nem játszott már, de a szerződése még egy-két évig a klubnál tartotta. Kirúgni költséges, megtartani fölösleges, másoknak meg ingyen sem kell. Erre a problémára jött több válasz a készítőkről.
Először is a játékos ügynöke meg tudja mondani nekünk, mi a probléma. Túl sok a fizetése? Más poszton akarják játszatni? Esetleg nem kapna elég játékidőt? Az ügynök meg tudja nekünk mondani azt is, mi a gond, miért nem sikerült eladni. Ha pedig végképp megoldhatatlannak tűnik a helyzet, felbérelhetünk egy közvetítő ügynököt, aki kiajánlja különböző kluboknak a focistát. Ez ugyan némi költséggel jár, de nagyban megnövelik az esélyét annak, hogy a nem kívánt játékosunkat viszonylag gyorsan kiebrudaljuk a csapatból.
Nem minden fenékig tejfel
Természetesen nem csak mi igyekszünk megerősíteni a csapatunkat, hanem a játékban található összes rivális edző is ezen fáradozik. Mint mindig, a valóságot modellezte a Sports Interactive, ez pedig azt jelenti, hogy a szaúdi liga képviselői itt is felbukkannak. Hamar, könyörtelenül és brutálisan vaskos pénztárcával. Nincs mit szépíteni, ezzel meg kell küzdeni mindenkinek, aki topligában irányítja a csapatát, és előbb-utóbb igazi dilemma lesz nemet mondani az őrült összegekre.
Ha pedig a piszkos anyagiak szóba kerültek, ezen a téren is változtatott az SI. A vezetőség már sokkal szigorúbban kezeli a negatív pénzügyi mérleget. Amennyiben mínuszba csúsznánk, a klub első embereinek jóindulatán múlik, mennyi időt kapunk a megoldásra. Ellenkező esetben a kezükbe veszik az irányítást, és módszeresen elkezdik eladni a játékosokat, amíg el nem fogy a tartozás. Ez akár végzetes is lehet, erre muszáj figyelni.
Apró lábjegyzetként megjegyezhető, hogy a focistákkal való tárgyalás is kapott egy újdonságot, méghozzá a célokat. Ha egy csatárunk több játékidőt követel magának, kiköthetjük számára, hogy akkor kapja meg, ha a szezonban rúg legalább 15 gólt. Ezzel nyerhetünk egy kis időt a szerződése újratárgyalásához, motiválhatjuk a kölcsönadott játékosainkat, voltaképpen elég sok helyzetben hasznos lehet, de természetesen minden labdarúgónk máshogy reagál majd, így óvatosan kell használni.
A pozitívumok mellett pedig muszáj azt is megemlíteni, hogy brutális mennyiségű sérülést hozott az FM24. Egyelőre nem világos, hogy ez miért történt, de folyamatosan hullanak a játékosok, már az edzéseken is, a meccsmotor pedig a kapusokat sem kíméli. Akik abban reménykedtek, hogy sokadik alkalommal is tudnak majd cserekapus helyett mezőnyjátékost vinni a mérkőzéseikre, nagyot fognak csalódni. Reménykedni viszont még lehet, nem lenne meglepő, ha idővel patchelnék ezt az irgalmatlan sérüléscunamit.
Az újítások tényleg hasznosak és olyanok, amikre ezer éve vártak a játékosok, különösen az FM23-ban elkezdett karrierek átmentése nagy húzás. Nagy bravúr továbbá, hogy a sok-sok fejlesztés, megerősített animáció és parádés meccsmotor dacára nem lassult a játék, sőt kifejezetten gyorsabbnak tűnik elődjénél. Ha minden évben annyi lenne a panaszunk, hogy túl sok a sérülés, valószínűleg ész nélkül venné meg mindenki a sorozat aktuális darabját. Ezek után izgatottan várjuk a következő korszakot, a Unityvel készülő első Football Manegert.