A helyezettek
A vetélkedőt – és az 1 millió forintos fődíjat – a győri Révai Miklós Gimnázium csapata nyerte. A nyertes csapat tagjai: Bencze Zsolt, Csató László, Pongrácz Bálint, Vida Nikolett Barna, felkészítő tanáruk: Boros Tamás.
Második helyen végzett az egri Neumann János Középiskola csapata.
A harmadik helyet a Kőrösy József Közgazdasági és Külkereskedelmi Szakközépiskola csapata szerezte meg.
Negyedik helyen a paksi Energetikai Szakközépiskola és Kollégium csapata végzett.
Az ötödik helyezést pedig a váci Boronkay György Műszaki Szakközépiskola és Gimnázium csapata érte el. A helyezettek szintén értékes pénzjutalomban részesültek.
A Monetary-játékot szervező MNB a törvényben foglalt kötelezettségein kívül azt is feladatának érzi, hogy közelebb hozza az intézményt az emberekhez, megértesse és elfogadtassa a jegybank működését, a monetáris politika mozgatórugóit, s egyben növelje a nagyközönség pénzügyi tájékozottságát. A regionális elődöntőket öt helyszínen rendezték meg: Pécsett, Szegeden, Győrben, Debrecenben és Budapesten. A továbbjutott csapatoknak kvízkérdések megválaszolásával és korábban beadott tanulmányuk megvédésével kellett bizonyítaniuk, hogy helyük van a vetélkedő döntőjében. Az öt legjobb csapat április 7-én találkozott az MNB budapesti Látogatóközpontjában.
Miért nem elég, ha csak a gazdasági szakemberek tudják, hogyan működik a gazdaság? – tette fel a diákoknak a kérdést az MNB. A monetáris hatóság szerint most még csak arról kell dönteniük a fiatalabbaknak, hogyan költik el zsebpénzüket, azonban nemsokára már saját rendszeres jövedelemmel fognak rendelkezni. „Fizetésed egy részét elköltöd majd, másik részét félre fogod tenni, hogy a jövőben nagyobb értékű árukat vásárolhass. El kell majd gondolkodnod, hogy megtakarításaidat milyen formában tartsd, hogyan fektesd be. Ha pénzedet készpénzben tartod, az folyamatosan veszít értékéből. Az infláció hatását mindannyian érezzük: egyre kevesebb árut vagyunk képesek vásárolni ugyanannyi pénzből, hiszen az árak emelkednek.”
A jegybank törvényben meghatározott elsődleges céljára is nagy hangsúlyt fektetett a játék során. „Miért van infláció és pontosan mit is jelent? Hogyan „védekezhetsz” ellene? A jó befektetői döntések következményeként elérhető hozam valamelyest ellensúlyozza az infláció okozta elértéktelenedést, sőt, hozzájárulhat vagyonod jelentős gyarapodásához. Ha érted, hogyan működik a gazdaság, ha birtokában vagy az alapvető pénzügyi ismereteknek, könnyebben eligazodhatsz a pénzügyi szolgáltatások sűrűjében is.”
Az MNB évek óta szervez a lakosságnak, és különösen a diákságnak szóló, a pénzügyi kultúra fejlesztésére irányuló programokat. Ezt a sorozatot idén a Monetary nevű közgazdasági vetélkedővel gazdagították – éppen azért, hogy a középiskolások pénzügyi ismereteit is mélyíthessék.
Több mint ezer résztvevő
Az idén első alkalommal megrendezett országos középiskolai internetes és helyszíni vetélkedősorozaton több mint ezer 17-18 éves diák vett részt. A vetélkedőre 3-4 fős középiskolásokból álló csapatok nevezhettek. Minden csapatot egy tanár segített a felkészülésben. A csapatok három fordulóban mérték össze erejüket. A selejtezőket követően – amely egy interneten kitölthető tesztsorból és egy MNB által megadott témában írt esszé megírásából állt – 25 csapat jutott tovább a második fordulóba.
Monetáris tanácsot is „játszottak”
A végső összecsapásban a csapatok egy elképzelt ország központi bankjának monetáris tanácsaként hozhattak döntést a jegybanki alapkamat változtatásáról. A változás mértékét nem, pusztán irányát kellett meghatározniuk. A játék során saját bőrükön tapasztalhatták azt, hogy mennyire sajátos a monetáris tanács helyzete. A csapatok döntései és a gazdaságban bekövetkező sokkok hatására ugyanis folyamatosan változtak a szimulált gazdaság mutatói. Minden döntésükről – a valós életben működő monetáris tanács mintájára – írásos közleményt kellett összeállítaniuk, majd a vetélkedő végén döntéseiket meg kellett indokolniuk az MNB szakértőiből álló zsűri előtt, egy elképzelt parlamenti beszámoló keretében.
Az, hogy több mint 250 csapat jelentkezett a vetélkedőre, a szervezők szerint azt jelzi, hogy a tizenéves korosztály élénken érdeklődik a gazdaság problémái, kérdései iránt. Ezt támasztja alá az is, hogy a játék nem csupán a közgazdasági szakközépiskolák diákjait mozgatta meg – gimnáziumok, szakiskolák tanulói is részt vettek az országos versenyben. A szervezők éppen ezért remélik, hogy az ősszel induló második vetélkedő is hasonlóképpen sikeres lesz.
Pénzügyekben jártas lakosságot!
Az MNB kiemelten fontosnak tartja a lakosság – ezen belül is a diákok – pénzügyi jártassága, az általános pénzügyi kultúra növelését. Ezért évek óta figyelmet fordít arra, hogy minél több emberhez eljuttassa üzeneteit.
A jegybank 2004-ben nyitotta meg Látogatóközpontját, ahol azóta több mint 80 000-en ismerkedtek meg a Magyar Nemzeti Bank tevékenységével, történetével, a monetáris tanács működésével, vagy például a közös európai fizetőeszközzel, az euróval.
A jegybank felsőoktatási intézmények tanulói számára eddig is minden évben rendezett közgazdasági témájú esszépályázatot, a középiskolások részére viszont először idén indított ilyen többfordulós, összetett vetélkedőt.