A köznevelésért felelős államtitkár múlt héten írt arról a pedagógusok szakszervezeteinek, hogy azért ne támogassák a tanárok polgári engedetlenségét, mert az „jogszabályellenes magatartás, a tanulók erkölcsi értékrendjét negatívan befolyásoló, törvénytelen kezdeményezés”.
Most az Eduline hozta nyilvánosságra azt a nyílt levelet, amelyben a Magyartanárok Egyesületének választmánya nevében Arató László elnök válaszolt Maruzsa Zoltánnak (kiemelt képünkön).
Tisztelt Maruzsa úr, ön téved. Nem a tanárok polgári engedetlensége ássa alá a diákok törvénytiszteletét és erkölcsi értékrendjét. Az írott normák, a törvény tekintélyét az a magatartás ássa alá, amely kénye-kedve, saját pillanatnyi érdekei szerint alakítgatja a törvényt. A jogkövető magatartást az lehetetleníti el, hogy a hatalom a (valóságos) sztrájk jogát, ezt az alkotmány biztosította alapjogot megvonja a tanároktól, s ezzel polgári engedetlenségre kényszeríti őket.
Az államtitkár szerint az írott normák figyelmen kívül hagyása jó eséllyel arra ösztönzi a „kialakult értékrenddel nem rendelkező diákokat”, hogy a jövőben „mérlegelés tárgyává tegyék, milyen iskolai előírásokat kell betartaniuk és melyeket sem”.
Arató László szerint a jogkövető magatartást, a törvény tekintélyét inkább aláásta, hogy a kormányon lévők – például magyar nyelv és irodalomból – olyan nemzeti alaptantervet vertek át, amelyet a Magyar Tudományos Akadémia illetékes osztályai, az egyetemek oktatói és a szakmai civilszervezetek kártékonynak minősítettek, egyértelműen elleneztek.
Olyan NAT-ot és érettségi rendeletet, amelyet még az állam által engedelmes tárgyalópartneréül felülről létrehozott Nemzeti Pedagóguskar magyar tagozata is erőteljesen bírált – mivel tagjaiban a szakmai igényesség felülkerekedett a lojalitáson.
A valódi szakmai és társadalmi egyeztetés nélkül hozott oktatásügyi jogszabályok aláássák a jogkövető magatartást és a tiltakozás irányába terelik a tanárok morális példaadásának lehetőségét. Arra kényszerítik őket, hogy erkölcsi tartásukat és szakmai elkötelezettségüket ellenállás, passzív vagy aktív rezisztencia formájában fejezzék ki.
Ön azt állítja, hogy „[a]z írott normák figyelmen kívül hagyása jó eséllyel arra ösztönzi a kialakult értékrenddel még nem rendelkező diákokat, hogy a jövőben mérlegelés tárgyává tegyék, milyen iskolai előírásokat kell betartaniuk, és milyeneket nem.
Arató László szerint Maruzsa Zoltán azért téved, mert erre az elítélendő iskolai és állampolgári magatartásra, a törvény iránti tiszteletlenségre, a szabályok kijátszására éppen a felelőtlen törvényalkotás, a jog kormányzati lejáratása ösztönöz.
Az iskola és a tanár tekintélyét nem a polgári engedetlenség, hanem a megalázó fizetés és az abból részben következő kontraszelekció rombolja – zárta nyílt levelét a Magyartanárok Egyesületének választmányi elnöke.