A szerződésbontás kilátásba helyezésének oka azonos, mint a második ütem esetében: a kivitelező tiltott alvállalkozói megállapodásokat kötött, így a munkát elvégző cégek nem jutnak pénzükhöz a Szeviép Zrt. csődje miatt - tájékoztatta Fazakas Orsolya, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF Zrt.) kommunikációs vezetője pénteken az MTI-t.
A Szeged és Makó között épülő autópálya második ütemének kivitelezésében konzorciumi tagként résztvevő Szeviép Zrt. április 26-án csődvédelmet kért. A cég az autópálya első ütemének építésében is részt vett a konzorciumvezető Swietelsky Magyarország Kft. alvállalkozójaként – mondta Fazakas Orsolya.
A Szeviép Zrt. csődeljárása során derült ki, hogy az M43 Szeged-Makó Konzorcium megsértve a NIF Zrt.-vel kötött kivitelezői szerződést: a munka teljesítésének egy részét további alvállalkozókra bízta. A nem közvetlenül a konzorciummal szerződött alvállalkozók egy része a Szeviép Zrt. anyagi nehézségei miatt nem jut hozzá igazolt teljesítéseinek ellenértékéhez.
A NIF Zrt. a helyzet rendezése érdekében egyeztetést kezdeményezett a konzorciumvezető Swietelsky Magyarország Kft.-vel annak érdekébe, hogy az szüntesse meg a tiltott alvállalkozásba adást, illetve az alvállalkozói teljesítésének elismerésével és a fizetési szándék megerősítésével hárítsa el az autópálya befejezését veszélyeztető akadályokat. A konzorciumvezető azonban nem tette meg a szükséges nyilatkozatot, ezért pénteken a NIF Zrt. megkezdte a szerződéstől való elállás előkészítését.
Reményik Kálmán, a NIF Zrt. vezérigazgatója az ügyben írt levelében kifejtette, a történteket a cég olyan súlyos szerződésszegésnek tekinti, hogy a konzorcium tagjait három évre kizárják a közbeszerzésekből.
A NIF Zrt. május 13-án a második szakasz kivitelezőjével, a Tisza M-43 konzorciummal szemben is kilátásba helyezte a kivitelezői szerződés felbontását.