A járványhelyzet kellős közepén a kormány három presztízs ügyet tüntetett ki figyelmével és emelt ki kormányhatározatban a fontos közérdekre hivatkozva. A kabinet szerint megkülönböztetett figyelmet érdemlő ügyek egyike a Dubaji Világkiállításon való részvétel, pontosabban a sikeres magyar megjelenéshez szükséges beruházások köre.
Hogy mennyire nem csak elvi ügyről van szó, és hogy milyen gyakorlati célt szolgál a kiemelt státusz, az hamar világossá vált: a február 24-én este megjelent kormányhatározat után másfél nappal a Rogán Antal tárcája alá tartozó Nemzeti Kommunikációs Hivatal (NKH) átsétált a szélesre tárt jogi kapun, és egy speciális, csak nagyon ritkán alkalmazott eljárásban keresett vállalkozót a Dubaji Világkiállítás magyar részvételéhez kapcsolódó rendezvényszervezési és kommunikációs feladataira.
Az úgynevezett hirdetmény nélküli tárgyalásos eljárást csak kivételes esetekben lehet megindítani, mivel nem biztosítja a valódi versenyt: csak azok adhatnak be ajánlatot, akiket erre kifejezetten felkérnek. A fontos közérdekre hivatkozó kormányhatározat éppen erre teremtette meg a jogi lehetőséget: e szerint ugyanis minden olyan beszerzésnél, amely a világkiállítás magyar részvételéhez kapcsolódik, igénybe lehet venni ezt a rendkívül gyors és a versenyt finoman fogalmazva sem ösztönző megoldást a rendkívüli sürgősségre hivatkozva.
Ennyi idő elég volt a cégek és a Közbeszerzési Hatóság értesítésére, valamint a közbeszerzési dokumentumok megjelentetésére is.A felkért cégek sem dúskáltak az időben, mindössze bő egy hetük volt elkészíteni és benyújtani ajánlatukat. De sikerült, és így március 5-én, az ajánlatok bontásakor ki is derült, hogy kik érdemelték ki az NKH bizalmát, és milyen áron vállalnák a munkát.
A legalacsonyabb ajánlatot nettó 3 milliárd 651,9 millió forinttal a Balásy Gyula többségi tulajdonában álló Moonlight Event Kft. adta. A szerződést elvileg már alá is írhatták, azonban ennek még nincs nyoma az Elektronikus Közbeszerzési Rendszerben, így egyelőre csak feltételes módban lehet arról írni, hogy a munka Balásyéknál landolt. Az NKH és az üzletember kapcsolata eddig sem volt laza: Balásy viszi a hivatal által kiosztott kommunikációs munkákat az MVM kommunikációjától az összes plakátkampányig. A Moonlight Event sem kerüli a közpénzt: tavaly egy 30 milliárd forintos állami keretszerződésbe kerültek be alvállalkozóként, az Antenna Hungária Zrt.-t segítik az állami rendezvények lebonyolításában.
A megajánlott ár alapján második helyre futott be az a Fradi-vezér Orosz Pál résztulajdonában lévő Humán Telex Event Kft. (a cégcsoport másik tagja korábban százmilliókért dolgozott a Kiemelt Kormányzati Beruházások Központjának), a harmadik pedig az a PLANB Magyarország Kft. lett, amely például közpénzből biztosított tréninget Varga Judit igazságügyi miniszternek.
Ha többet szeretne olvasni Balásy Gyula üzleti sikereiről, itt megteheti: