Tudomány

Nagyon veszélyes munka a Notre-Dame újjáépítése

2019. április 15-én a kora esti órákban a Notre-Dame köré épített tartóelemek között felcsaptak a lángok, leégett a tetőszerkezet, leomlott a huszártorony. A Párizs szívében található katedrális részleges pusztulását megdöbbenve figyelte az egész világ, és bár a lángokat sikerült megfékezni, mielőtt az egész épületet felemésztették volna, a kár így is óriási, az újraépítési és restaurálási munkák ráadásul nemcsak drágák, hanem bonyolultak és veszélyesek is. A párizsiak és egész Franciaország számára azonban nagyon fontos, hogy minél előbb a régi fényében tündökölhessen a „Mi Asszonyunk”.

A Notre-Dame-ot nem tartották mindig ennyire nagy becsben: XIV. Lajos alatt (1643–1715) például a színes ablakokat átlátszó üvegre cserélték, egy oszlopát lerombolták, hogy helyet adjanak a lovaskocsiknak, és megsemmisítették az ikonosztázt is. Az 1789-es francia forradalom alatt megrongálták, kalapáccsal leverték a művészi szobrok fejét. A püspöki palotát lerombolták, ezt soha nem építették újra. A tető ólombevonatát golyók, a harangok rezét pedig ágyúk öntésére használták fel.

Párizs a kolera idején, 1830-ban. Kép: © ND / Roger-Viollet / Roger-Viollet via AFP

Victor Hugónak köszönheti, hogy megmenekült

1793 novemberében a Notre-Dame adott helyszínt az ateista Értelem kultusza (Le Culte de la Raison) alkalmából rendezett fényűző ünnepségnek, mikor a régi keresztény oltár helyén újat emeltek a „Szabadság”-nak. A katedrálist az „Ész Temploma” névre nevezték át. 1802-ben került újra a katolikus egyházhoz, de nem volt benne sok köszönet: ugyanúgy hagyták lerohadni, mint korábban. Az 1800-as évek elején szinte romokban hevert, már az összeomlás szélére került, amikor Victor Hugo 1831-ben úgy döntött, regényt ír róla.

A párizsi Notre-Dame főszereplője Quasimodo és Esmeralda mellett egyértelműen maga a székesegyház, legszebb pompájában. Az író szánt szándékkal tette a regényt az 1400-as évekbe, a Notre-Dame aranykorába, ezzel is ösztönözve az olvasókat, hogy lássák, mi lehetne a város közepén álló templomból, ha nem hagyják elenyészni.

A Notre-Dame újjáépítése, 1855–1858 között. Kép: LL / Roger-Viollet / Roger-Viollet via AFP

Nem csoda hát, hogy a párizsiak elkezdtek ismét foglalkozni vele, 1845 és 1878 között teljesen felújították. Azóta nagy becsben tartják, ezért is volt akkora tragédia, amikor tavaly áprilisban a huszártornyot és a szobrokat restauráló állványzaton tűz ütött ki, és a katedrális egy jó része leégett.

Majdnem egy évig csak bontották a törmeléket

A szerkezet jó része labilissá vált, és félő volt, hogy az északi és déli rózsaablakokat tartó falak a leégett támasztékok nélkül összeomlanak, esetleg a Notre-Dame mellett álló házakra dőlnek. A felbecsülhetetlen értékű szobrokat is le kellett vágni, és biztonságba helyezni. A felújítási munkák első 11 hónapja csak ezzel ment el: a szakemberek ellenőrizték a szerkezetet, hogy elkerüljék az összeomlást, és kihordták a romokat. Biztosították a még álló boltíveket, a boltozatot, az állványzatot, és megállapították, hol instabil a szerkezet. Ki kellett pucolni a kő boltívek felett a szerkezet alapját adó úgynevezett „erdőt” is, vagyis a több ezer fagerendát, ami a tűzben elégett. Mostanra szerencsére sikerült stabilizálni a szerkezetet.

A következő lépés, hogy elbontsák a restaurálás miatt felállított állványzatot, az elkövetkező hetek és hónapok munkáját ez adja

– mondta el a 24.hu-nak Quentin Domart, a National Geographic Notre-Dame: Újjáépíteni a csodát című dokumentumfilmjének rendezője, aki hónapokig követte a katedrálison zajló munkákat.

Bordeaux-ban tárolták a huszártorony körüli szobrokat, ezek szerencsére megmenekültek a tűztől. Kép: GEORGES GOBET / AFP

A szakértőknek több nem várt nehézséggel is szembe kellett nézniük: többek között a tűz során megolvadt ólomtetővel is, ami fokozottan mérgező. Ez lassította a bontási-elhordási munkákat, így magát a felújítást is. Júliusban az ólommérgezés veszélyét elkerülendő hetekre leállították a munkát. Azt egyelőre nem tudni, hogy mivel fogják pótolni az anyagot, de hogy nem ólmot használnak majd, az elég biztosnak látszik.

Minden dolgozót védőfelszereléssel láttak el, maszkokat hordtak, alkalmazkodtak a helyzethez

– mondta Domart. Ilyen szempontból nem volt nagy változás a koronavírus-világjárvány okozta kijárási korlátozás sem: ez is nyújtotta a munkát, csak egy kicsit jobban, hiszen a felújítás és az újraépítés mintegy másfél hónapig állt az egészségügyi intézkedések miatt.

„A főépítész, Philippe Villeneuve elmondta, hogy az igazi probléma a munka ritmusával van: követni kell a szigorú protokollt, annak ellenére, hogy nagy a nyomás a szakembereken, hogy négy éven belül látható eredményt érjenek el” – tette hozzá Domart.

Több hétig álltak a munkálatok a katedrálison a koronavírus miatt. Kép: JOEL SAGET / AFP

Nem kell teljesen kész lennie, hogy megnyithassák

A négyéves határidőt Emmanuel Macron francia elnök tűzte ki (ami 2019-ben még ötéves tervet jelentett): 2024-ben ugyanis a franciák rendeznék az olimpiát, fontos lenne, hogy ekkor már látogatható legyen a Notre-Dame. „Úgy gondolom, ez inkább politikai döntés, egyrészt az olimpia, másrészt a választások miatt. Ennek ellenére nem beszélünk lehetetlenről, hiszen az eszközök, a tudás megvan ahhoz, hogy gyorsan újraépítsük a katedrálist” – mondta Domart.

A Notre-Dame jelenleg le van zárva a látogatók elől, és még nincs meg a teljes elemzés arra vonatkozóan, hogy mekkora a kár, ezen jelenleg is dolgoznak a szakértők. Viszont az újranyitás megtörténhet négy éven belül, akár a nagyközönség, akár a katolikus hívők számára, ehhez nem kell egy teljesen kész épület.

Kép: Christophe PETIT TESSON / POOL / AFP

Domart azt is megjegyezte, hogy a 12–13. században, amikor a katedrális épült, az építkezés alatt is járhattak be emberek, annak ellenére, hogy a munkások még dolgoztak rajta. Most is elképzelhető, hogy ez lesz a helyzet, és a félig kész Notre-Dame-ot idő előtt látogathatóvá teszik majd. A teljes restaurálásra azonban különböző források különböző időintervallumot mondanak, akár 10–20 évbe is telhet, mire újra teljes pompájában áll majd az épület.

A katedrális tisztítása. Kép: Gedeon Programmes

De mi tart ilyen hosszú ideig egy tetőszerkezet helyreállításában? Egyrészt a probléma az, hogy az épület már a tűz előtt sem volt túl jó állapotban, ezért kellett a huszártornyot is renoválni, valamint a körülötte lévő 16 szobrot felújítani. Eredetileg nagyjából nyolc évre tervezték a munkát.

A tűz viszont megsemmisítette a tető jó részét, három boltozatot és a fagerendákat, amelyek a tetőszerkezet alapját adták.

A pontos elemzéseket még most is végzik a károkról, globálisan is elérhető tanulmányként fogják kiadni, ha elkészül, és ez után döntenek arról, mit lehet majd nyáron elkezdeni, és mivel kell várni. Sokáig csak arra koncentráltak a szakértők, hogy ne omoljon be az egész épület, az érdemi munka még el sem kezdődött.

Az egyik szobrot szállítják a tüzet követő héten. Kép: KENZO TRIBOUILLARD / AFP

850 millió euróba kerül a helyreállítás

A koronavírus-járvány nem segített a munkatempón: a másfél hónapos teljes leállás után jelenleg egy műszakban 40 ember dolgozhat a katedrálison, a főépítész ezért két műszakot vezetett be, hogy egy nap 80-an is a helyszínen lehessenek. Az újrakezdés három lépésben történik meg, a visszatérő munkások száma fokozatosan emelkedik május folyamán. Korábban, a tűzeset után egyszerre 100-an végezték a munkájukat az épületen.

Arról nem is beszélve, hogy anyagilag is megterhelő egy ilyen óriási projekt: az elkezdett restaurálás 85 millió eurót emésztett volna fel, míg a tűz utáni újjáépítés ennek a tízszeresét, 850 millió eurót követel. Ráadásul nehezebb is a pénzt beszerezni, hiszen, mivel a katedrális le van zárva, a turisták által fizetett belépőjegyektől elesik a város.

Munkások dolgoznak a katedrálison. Kép: Gedeon Programmes

Azon kívül, hogy az idő- és pénzhiányt is meg kell oldani, a Notre-Dame újjáépítését nem is lehet akárhogyan elvégezni: az UNESCO-nak pontos előírásai vannak arra, hogy egy ilyen történelmi jelentőségű épülethez hogyan lehet hozzányúlni. Domart úgy látja, ez egyáltalán nem jelent problémát, hiszen tapasztalatai szerint mindenki, aki a katedrálison dolgozik, szeretné követni ezeket az előírásokat. A modern technológia segítségével még így is fel lehet gyorsítani a folyamatokat, hiszen olyan eszközök állnak rendelkezésre, amelyek az 1100-as években nem, és

megvan az épület pontos tervrajza is, ami mentén haladni lehet.

Nincsenek meg a régi tervek, de vannak könyvek és jelentések az építés idejéből. Hét évvel ezelőtt pedig a főépítész egy éven keresztül dolgozott azon, hogy egy hiteles, pontos tervet rakjon össze

– mondta Domart, hozzátéve: készült egy háromdimenziós átvilágítás is az épületről.

A technológiai feltételek tehát adottak, a dolgozók elképesztő szakértelemmel rendelkeznek, és mindenki várja, hogy elkezdődhessen az érdemi munka a katedrálison. Most már csak azt kell felmérni, pontosan mekkorák is a károk, és hogyan érdemes nekiállni az újraépítésnek – mindegy ugyanis, hogy négy vagy húsz év múlva, de a franciák biztosak benne, a Notre-Dame újra teljes pompájában fog állni Párizs közepén.

A Notre-Dame: Újjáépíteni a csodát című filmet május 2-án, szombaton 21 órakor mutatja be a National Geographic.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik