Tech

Oda a szupergép dicsősége?

"Ez a gép nem vallhat kudarcot" - jellemezték az Airbus vezetői a szuperjumbót, mely november 4-én kényszerleszállást hajtott végre.

Az Airbus 380-as jelenleg a világ legnagyobb utasszállító repülőgépe. A gép tervezésébe még az 1990-es években kezdtek. 2001 elején elkészült az alapmodell végleges kialakításának terve, majd 2005-ig a prototípus elemeinek legyártása.

Több mint hatezer ember dolgozott az első óriási gépen. A gyártás több helyszínen folyt. A gép 73 méter hosszú, törzse 24 méter magas (méreteiben csak az 1947-ben nem utasszálítási célra gyártott gigantikus H-4 Hercules előzi meg).

Az A380-as keresztmetszete:

Az Airbus célja a minél nagyobb utastér kialakítása volt. Így a hagyományos utasszállító modellekkel ellentétben az A380-ast kétszintesre tervezték. Az első A380-as szárnyfesztávolsága majdnem 80 méter, szárnyainak területe pedig 845 négyzetméter.

A gigantikus repülőn négy darab Rolls-Royce Trent 900 és Engine Alliance GP7200-as hajtómű van a légitársaságok dömtésétől függően. A hatalmas repülőn a pilótafülkében csak kétfős személyzet tartózkodik. A szuperjumbóhoz át kell alakítani a repülőtér kiszolgálóegységeit, hogy a monstrum egy adott repülőtéren landolhasson.

Az Airbus A380-as a CBS televízió egyik riportjában:

Az A380-as légialkalmassági bizonyítványát 2006. december 12-án vehette át. Első repülését (2005. január 18.) számítva nagyjából öt éve szántják az eget a szuperrepülők. A legelső Jumbo 2007. október 25-én állt szolgálatba a Szingapúr-Sidney vonalon. Jelenleg negyvennégy szuperrepülőt gyártottak le, de már több mint 160 megrendelést kapott A380-asokra az Airbus cég.

MINDENT A KÉNYELEMÉRT

A program eddigi legnagyobb megrendelője az Emirates arab légitársaság.

A repülő nem véletlenül kapta a szuperjumbo nevet hatalmas méretei miatt. Nagyjából több mint félezer fő fér fel a gépre (Az alapmodell 555 férőhelyes volt). A luxusosztályon 12 kétszemélyes hálószoba áll az utasok rendelkezésére.

Luxusosztályon:

Van olyan A380-as, amit koktélbárral, biliárdteremmel és több tusolóval is felszereltek. Ha az ülések nincsenek ággyá alakítva, akkor az utasok egy széles asztalon dolgozhatnak és ebédelhetnek, vagy filmeket nézhetnek a 23 colos LCD képernyőjükön. Minden fülkében további kisebb székek, illetve egy öltözőfülke is van.

Zuhanyzó és koktélbár a felhők között: (Emirates reklám)

LEGFONTOSABB AZ UTASOK BIZTONSÁGA

Vajon miért nem sérült meg senki sem a hatalmas gép kényszerleszállásakor? A kérdésre az A380-as első biztonsági tesztelése adhatja meg a választ.

Az A380-as biztonsági tesztelése az egyik legszigorúbb próba volt a repülés történetében. A próbautasokat a következő elvárások szerint válogatták ki. Az utasok 35%-a volt 50 év feletti, 40% nő, 15%-a 50 feletti nő volt.

A tesztekben részt vevők fele a cég alkalmazottaiból, fele a helyi gimnazistákból került ki. A tesztjármű a 007 prototípus volt, amelyet egyosztályosra rendeztek be, tehát 853 utas tartózkodott egy légtérben. A személyzetet húsz fő alkotta, két pilótával együtt.

A próbateszten a majdnem ezer embern 78 másodperc alatt hagyta el a gigantikus gépet csúszdák segítségével. Ez pedig bőven belül van a repülésügyi hatóság által hitelesített másfél percen.

A szupergép első repülése (Discovery):

Az A380-as extrém időjárási viszonyok között is jól teljesített. Próbákra került sor a sarkvidéken Kanadában -26 Celsius-fokban 50 km/h erősségű szélnél (ilyenkor a hőmérséklet -44 Celsius-foknak tűnik).

KÉNYSZERLESZÁLLÁS MOTORHIBA MIATT

Az első hírek még arról szóltak, hogy november 4-én az Airbus A380-as típusú gép az indonéziai Batam szigete felett lezuhant, a Qantas légitársaság szóvivője nem sokkal később azonban cáfolta mindezt.

A szóvivő szerint a pilóta motorhiba miatt az egyik hajtómű leállítására kényszerült, de ennek ellenére a gép a szingapúri repülőtéren sikeres kényszerleszállást hajtott végre.

A városállam hatóságai közölték, hogy a gépen tartózkodó 433 utasnak és a 26 fős személyzet tagjainak nem esett bántódása (tehát élesben is bevált a biztonsági próba).

A géphiba okaira a jövőben derülhet fény. Jelenleg anyagfáradásra vagy tervezési hibára gyanakornak.

A gigantikus repülő kényszerleszállásnál azonban fanasztikus teljesítménynek számít, hogy a hajtómű robbanása ellenére végül egyetlen ember sem sérült meg.

AJÁNLOTT LINKEK:

Airbus A380 (Wikipedia)

Airbus A380 – A világ legnagyobb utasszállító repülőgépe (JetFly)

Alkatrészek szakadtak le egy szuperjumbóról (Hír24)

Ajánlott videó

Olvasói sztorik